مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۱۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۳:۰۹ کد : ۳۸۲۴ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری‌هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رئیس جمهور، مشاور ارشد رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، سفير ایران در عراق، رئیس مجمع تشخیص مصلحت، سخنگوی دولت، دبیر شورای عالی امنیت ملی، امام جمعه تهران، رئیس مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

 

 

ایران يک جانبه گرايى آمریکا را به بن‌بست کشانده است

 

رييس مجلس شوراى اسلامى با تاکيد بر اينکه جمهورى اسلامى ايران در مقابل يک جانبه‌گرايى آمريکا ايستاد، گفت: در تمام دورانى که آمريکا در افغانستان و عراق ماجراجويى مى‌کرد يک کشور آن هم ايران در مقابلش ايستاد و بقيه يک جانبه‌گرايى آمريکا را قبول کردند.

 

نماينده مردم قم با بيان اينکه اگر زمانى يک جانبه‌گرايى آمريکا محقق مى‌شد کسى نمى‌توانست نفس بکشد، تصريح کرد: ايران و انقلاب اسلامى بزرگترين خدمت را به بشر کرده و يک جانبه گرايى را به بن‌بست کشانده است.

 

وى با بيان اينکه آمريکا در عراق و افغانستان و لبنان و فلسطين به خاطر مخالفت ايران با رفتارشان ضربه خوردند، گفت: آمريکا دست و پا مى‌کند تا آبرويى براى خود بگيرد و توافق‌نامه اخير آنها در عراق براى اين بود که بگويند جاى پايى در عراق پيدا کرده‌اند .

 

خوشحاليم اوباما در نطقش اعتراف کرد که زمان عوض شده است

 

آيت‌الله امامى کاشانى در خطبه‌هاى دوم نماز جمعه تهران يادآور شد: بوش جز تحقير ملت آمريکا و خود و کوچک کردن ارتش چه کرد؟ قبل از آمدن بوش، در کشور ما کسانى بودند که مى‌گفتند آمريکا چنين و چنان است و حالت غربى داشتند. اما همه اين‌ها از بين رفت. آن‌چنان آمريکا عقب افتاد و سقوط کرد که وقتى اوباما مى‌آيد در ورودش جشن مى‌گيرند و شعارهايى مى‌دهند.

 

وى ادامه داد: به هر حال ما خوشحاليم که اوباما در نطقش اعتراف کرد که زمان عوض شده است؛ البته سياست ما بايد صبر باشد و نه مداحنه و هجوم. اگر مداهنه باشد با شخصيت و کيان نظام اسلامى نمى‌خواند و سياست هجوم هم به مصلحت کشور نيست. اميدواريم عمل کند و صهيونيست‌ها چترشان را از کاخ سفيد کنار بکشند.

 

نقش ايران در منطقه خليج فارس با منطق همراه بوده است

 

وزير امور خارجه در همایش بررسی بحران اقتصادی غرب با اشاره به اينکه ايران طى 30 سال اخير سياست خارجى متين، منطقى و قابل دفاع و عدالت خواهانه را دنبال کرده است خاطر نشان کرد: نقش ايران در منطقه بحران خيزى چون خليج فارس با منطق همراه بوده و به هيچ وجه فرصت طلبانه نبوده است.

 

به گفته‌ وى ايران در حالى در مرکز 15 کشور استعمارزده قرار دارد که همواره بخشى از حل بحران منطقه را در دستور کار قرار داشته به طورى که در بحران‌هاى عراق، افغانستان، تاجيکستان و قره باغ نشان داده که حرف‌ها و مواضع کشور درست بوده است.

 

متکى با بيان اينکه ايران مى‌تواند حلقه اتصال مناسبى براى همکارى و سرمايه‌گذارى‌ها باشد عنوان کرد: ايران در ايجاد و تقويت همکارى‌هاى حوزه‌ خليج فارس و مشترک المنافع نقش ساز است و براى انتقال کالاها از شرق دور به مجموعه مشترک المنافع موثر است.

 

تداوم اشغال‌گرى عراق هيچ دليلى ندارد

 

سعید جليلى دبیر شورای عالی امنیت ملی تصريح کرد:‌ در حال حاضر شاهد هستيم دولت عراق به صراحت اعلام مى‌کند که مى‌تواند کشور ،‌امنيت و استقلال و امور آن را بر عهده بگيرد، وقتى ملت عراق با فرهنگ و تمدن غنى آمادگى اين کار را دارد و يک نظام منتخب مردم در آن شکل گرفته است اشغال‌گرى و تداوم آن هيچ دليلى ندارد؛ از اين رو خروج به موقع نيروهاى آمريکايى از عراق آزمونى است که براى دولت جديد اين کشور تا نشان دهد که در شعارهايش ثابت قدم است.

 

سازمان ملل توانايى و لياقت مرجعيت سازمانى را ندارد

 

عوض حیدرپور نماينده‌ مجلس گفت: سازمان‌هاى بين‌المللى و از جمله سازمان ملل نيز در اين ارتباط به جاى محکوم کردن متجاوزان صهيونيستى، خواستار پذيرش آتش‌بس از سوى مظلومان غزه شد و اين حرکتشان نشان داد که آنها توانايى و لياقت مرجعيت سازمانى را که بايد مدافع حقوق مظلومان باشد را ندارند.

 

حيدرپور تصريح کرد: اين اقدام و موضع‌گيرى سازمان ملل نشان داد که ترکيب، ساختار و مقر سازمان ملل نياز به دگرگونى، تغيير و جابه‌جايى دارد که اميد است مردم دنيا با اتفاقى که افتاد کارى کنند تا اين مهم انجام شود.

 

نياز به سوخت هسته اى داريم

 

مجتبی ثمره هاشمى مشاور ارشد رئیس جمهور در جمع خبرنگاران ژاپنی گفت: کشورهاى غربى و قدرت هاى بزرگ در واقع به دنبال افزايش فشارهاى سياسى به جمهورى اسلامى ايران هستند و برنامه هسته اى ايران فقط بهانه اى در دستان آنها است و بر اين اساس اگر آنها فکرشان را اصلاح کنند ، مشکلى پيش نخواهد آمد.

 

مشاور ارشد رييس جمهورى اسلامى ايران در پاسخ به سوالى در خصوص تعداد سانتريفيوژهاى نصب شده در مرکز هسته اى نطنز گفت: آژانس بين المللى انرژى اتمى از تعداد سانتريفيوژهاى نصب شده در اين مرکز به خوبى اطلاع دارد زيرا تمامى فعاليت هاى هسته اى ما زير نظر آژانس انجام مى شود.

 

ثمره هاشمى خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد سانتريفيوژها براى ما مطرح نيست بلکه مهم آن است که براى توليد سوخت نيروگاه هاى هسته اى ايران از جمله دو نيروگاه هسته اى در دست ساخت ايران، به جز نيروگاه بوشهر در جنوب کشورمان، نياز به سوخت هسته اى داريم.

 

رفتار آمريکا در 1 + 5 مورد رصد جدی ماست

 

رييس مجلس شوراى اسلامى گفت: به نظر مى‌رسد رفتار آمريکا در 1 + 5 و مساله‌ى اتمى آزمون ديگرى است که نسبت الفاظ تغيير در لسان دولتمردان آمريکا با واقعيت را براى ملت ايران بهتر نشان خواهد داد و مجموعه اقدامات آنان در اين مسائل مورد رصد جدى ماست.

 

حضور آمریکا در عراق به همه پرسی گذاشته شود

 

سفير کشورمان در عراق با استقبال از تصميم باراک اوباما رييس جمهور جديد آمريکا مبنى بر عقب نشينى نيروهاى آمريکايى از عراق گفت: ما مطمئنا از عقب نشينى نيروهايى آمريکايى از عراق استقبال مى‌کنيم؛ اين امر هم چنين خواست ملت و دولت عراق هم هست.

 

حسن کاظمى قمى در گفت‌وگو با خبرگزارى فرانسه تصريح کرد: عراقى‌ها بايد نسبت به کارهايى که آمريکايى‌ها در کشورشان انجام مى‌دهند اظهار نظر کنند و نظرشان را با انجام همه پرسى در خصوص توافقنامه عقب نشينى آمريکا از عراق به آنها اعلام کنند.

 

وى با بيان اين که انتظار مى‌رود همه پرسى درباره اين مساله تابستان آينده انجام شود افزود: آمريکايى‌ها هنوز در مرز ايران و عراق مستقر هستند اما مسئوليت مرزها در چارچوب اختيارات کشورى است که مى خواهد آن را به طور کامل به عراقى ها بازگرداند ولى تاکنون اين امر اتفاق نيفتاده است.

 

شرط ایران برای گسترش روابط با آمریکا

 

مجتبی ثمره هاشمی در گفتگو با یک شبکه ژاپنی در مورد روابط آمریکا و ایران گفت: روابط میان واشنگتن و تهران به شرطی که آمریکا حقوق ایران از جمله حق هسته ای آن را به رسمیت بشناسد گسترش خواهد یافت.

 

جزایر سه گانه ایرانی بوده ، هست و خواهد بود

 

علاء الدین بروجردی با اشاره به تکرار برخی ادعاها در مورد جزایر سه گانه ایرانی گفت: ایران در رابطه با بحث جزایر مشکلی ندارد و این جزایر ایرانی بوده ، هست و خواهد بود و به نظر ما اماراتی ها با تحریک قدرتهای بزرگ فضاسازی می کنند و این فضاسازیها از نظر ما ارزشی ندارد.

 

نماینده مردم بروجرد در مجلس در خصوص برخورد بد دولت امارات با اتباع ایرانی یاد آور شد: این موضوع را ما به طور جدی درکمیسیون امنیت ملی بررسی کردیم و دو بار وزیر امورخارجه در کمیسیون حاضر شد و به ابهامات پاسخ داد و ما هم از نمایندگی جمهوری اسلامی ایران موضوع را پیگیری کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برخی از این اخبار واقعی نبوده؛ اما به همین میزانی که با شهروندان ایرانی برخورد نامناسب صورت گرفته، از وزارت امور خارجه خواسته ایم برخورد مناسب را داشته باشد و اقداماتی نیز در این رابطه انجام شده است.

 

ایران در روابط خود با برخی کشورهای اروپایی تجدید نظر کند

 

عوض حیدرپور نماینده مجلس با بیان اینکه خروج نام منافقین از لیست سیاه اتحادیه اروپا بعید است، گفت: اروپایی ها می دانند که منافقین جدی ترین و خطرناک ترین گروه های تروریستی هستند و به هیچ وجه اروپا این ننگ را با خارج کردن نام منافقین از لیست گروه های تروریستی برای خود نمی خرد.

 

وی درعین حال یادآور شد: اگر اتحادیه اروپا قصد خارج کردن نام منافقین از لیست گروه های تروریستی را داشته باشد، ایران باید سطح روابط خود را با برخی کشورهای اروپایی که این طرح را دنبال می کنند، تنزل دهد یا حتی قطع کند.

 

به اصل کمک به مظلوم افتخار می کنیم

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی تبلیغات رژیم صهیونیستی مبنی بریاری تسلیحاتی ایران درتماس با حماس و مقاومت اسلامی فلسطین را مورد اشاره قرار داد و یادآور شد: حقیقت این است که ما از این قبیل تهمت ها و دروغ پراکنی ها هیچ گونه نگرانی نداشته و نداریم؛ چرا که در واقع این قبیل مباحث تبلیغی به سود ملت ایران در برابر ملت های دیگر جهان است وما به اصل کمک به مظلوم افتخار می کنیم.

 

هاشمی رفسنجانی مهم ترین نیرو برای آزادی قدس شریف را مردم فلسطین و مقاومت آنها دانست و به تفکیک دو مفهوم مقاومت و تروریست پرداخته وادامه داد: نباید فراموش کرد که تفاوت اصلی مقاومت با تروریسم مسئله دفاع از حق و کیان خویش است؛ بر این اساس نمی توان مردم فلسطین و لبنان را به جرم دفاع از ناموس و جان خود تروریست نامید بلکه تروریست واقعی کسی است که درخانه دیگران به کشتار آنها می پردازد.

 

اروپا خود را فدای یک گروه تروریست نکند

 

جواد جهانگیرزاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خروج نام منافقین از لیست گروه های تروریستی اتحادیه اروپا ریسکی بزرگ برای اروپاست، گفت: اروپایی ها با این کار جایگاه خود را در روابط با ایران از دست خواهند داد.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: منافقین در پارلمان اروپا به راحتی تردد دارند و بخش اعظمی از روابط خود را با لابی شان در پارلمان اروپا تنظیم کرده اند و یک جریان مقابل در اتحادیه اروپا به هیچ وجه مایل به توسعه روابط با ایران نیست اما کلیت اتحادیه اروپا نباید جایگاه خود را در استراتژی های ایران به عنوان یک متحد از دست بدهد و اروپا نباید خود را فدای یک گروهکی کند که در داخل کشور خود نیز یک گروه نفرت انگیز و البته فراموش شده است.

 

برخى از کشورها در موضوع غزه به تفرقه دامن زدند

 

علی لاريجانى در دیدار با يحيى بن عبدالله بن سالم سفير عمان با انتقاد از مواضع برخى از کشورهاى عربى در موضوع بحران غزه گفت: متاسفانه برخى از کشورها با اتخاذ مواضع متفاوت به تفرقه دامن زدند و به ابزارى براى اجراى خواست‌هاى نامشروع رژيم صهيونيستى مبدل شدند.

 

وى گفت: رژيم صهيونيستى دشمن قسم خورده مردم کشورهاى مسلمان است و هم پيمانى و هم داستانى با يک دشمن واقعى امرى پسنديده نيست.

 

رييس مجلس شوراى اسلامى در ادامه بر ضرورت نزديکى هرچه بيشتر مواضع کشورهاى اسلامى و عربى در موضوعات حياتى منطقه‌اى تاکيد کرد و گفت: ‌بين رهبران و محافل مختلف سياسى و فرهنگى و اجتماعى کشورهاى منطقه خليج فارس بايد گفتگوها و همکارى‌هاى جدى در زمينه تامين منافع ملت‌هاى آنها صورت گيرد.

 

امارات رفتار خود را اصلاح نکند، رفتار دیگری خواهیم داشت

 

علی لاریجانی درباره اظهارات مقامات اماراتی گفت: دولت امارات باید بداند مطالبه مجلس شورای اسلامی نسبت به رفتار آنها جدی است هم کارهایی که راجع به ایرانیانی که وارد امارات می شوند مورد سئوال جدی نمایندگان است و هم حجم زیاد مبادلاتی که انجام می شود ولی آنها مرتبا مطالب ایذایی مطرح می کنند.

 

رئیس مجلس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی با این رای نشان داد راجع به این رفتارها سئوال جدی از امارات دارد و اگر رفتارشان را اصلاح نکنند حتما مجلس برخورد بعدی را خواهد کرد.

 

منتظر تغييرات عملى در سياست‌هاى آمريکا هستيم

 

غلامحسين الهام عصر سه‌شنبه در حاشيه همايش «دروغ مقدس غرب» که در ارتباط با موضوع هولوکاست در دانشگاه صنعتى شريف برگزار شد، در پاسخ به اين که امروز نماينده‌ آمريکا در سازمان ملل متحد اعلام کرده است که ما قصد مذاکره مستقيم با ايران را داريم و از طرف ديگر اوباما نيز اعلام کرده است که خواستار مذاکره با ايران هستيم و برنامه‌ خود را براى ارتباط با ايران ارائه خواهيم داد، گفت: ما منتظر تغييرات عملى از سوى دولت‌مردان جديد آمريکا هستيم.

 

الهام هم‌چنين با بيان اين که بايد تغييرات در سياست‌هاى آمريکا صورت بگيرد و ما منتظر هستيم که ببينيم اين تغييرات صورت مى‌گيرد يا نه، اظهار داشت: رييس‌جمهور کشورمان ديدگاه‌هاى جمهورى اسلامى ايران و ضرورت تغيير در سياست‌هاى آمريکا را بارها مطرح کرده‌اند و مبانى و ديدگاه‌هاى جمهورى اسلامى ايران در اين زمينه روشن است.

 

ما از تغيير استقبال مى‌کنيم به شرط اين‌که بنيادين باشد

 

محمود احمدی نژاد رييس‌جمهور گفت: ما از تغيير استقبال مى‌کنيم به شرط اين‌که تغيير بنيادين و در مسير درست باشد؛ والا دنيا بداند اگر کسى با همان زبان، ادبيات و روحيه‌ و تجاوزطلبى آقاى بوش در قالب کلمات جديد بخواهد با ملت ايران صحبت کند پاسخ ملت ايران همانى است که سال‌ها به آقاى بوش و نوکران آقاى بوش داده است.

 

وى ادامه داد: دولت جديد آمريکا گفته در مورد ايران مشغول تنظيم برنامه‌هايى هستم. ما هم با حوصله صبر مى‌کنيم، حرف‌ها را با دقت گوش و عملکردها را با دقت بررسى مى‌کنيم و اگر حقيقتا به صورت اساسى تغييرى رخ داد از اين تغييرات استقبال مى‌کنيم.


نظر شما :