نخستین رئیس سیاه‌پوست حزب جمهوريخواه امريکا

۱۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۶:۴۴ کد : ۳۸۲۶ اخبار اصلی
اعضای حزب جمهوریخواه برای نخستین بار یک سیاه پوست آفریقایی تبار را به عنوان رئیس جدید خود انتخاب کردند
نخستین رئیس سیاه‌پوست حزب جمهوريخواه امريکا

برای نخستین بار در ایالات متحد مایکل استیل، معاون سابق فرماندار ایالت مریلند که اصالت آفریقایی دارد و سیاه­پوست به شمار می­رود، رئیس جدید حزب جمهوریخواه ایالات متحد امریکا شد.

 

وی در انتخابات درون حزبی حزب جمهوریخواه توانست بر مایکل دنکان و سه رقیب دیگرش در شش دور از رای گیری درون حزبی این حزب با 91 رای از 168 رای پیشتاز شود و خود را به عنوان نخستین  رئیس سیاه پوست حزب جمهوریخواه معرفی کند.

 

استیل پس از انتخاب به این سمت در برابر کارکنان حزب جمهوریخواه گفت: «این یک اتفاق بسیار بزرگ و خوبی است. همه رای دهندگان با تواضع بسیار و احساس وظیفه­ای ستودنی دست به این انتخاب زدند و به من رای دادند. من از همه بابت این که این فرصت را در اختیار من قرار دادند، متشکرم.»

 

اعضای حزب جمهوریخواه امیدوارد با انتخاب استیل که یک سخنور ماهر به حساب می­آید به عنوان رئیس جدید حزبشان بتواند پیام خود را به گوش سیاه پوستان، اقلیت­های مهاجر از کشورهای امریکای لاتین و دیگر قومیت­ها­های حاشیه­نشین ایالات متحد برسانند. بسیاری امید دارند، استیل بتواند کاهش محبوبیت حزب جمهوریخواه که طی سه سال گذشته به کمترین میزان خود رسیده را بازسازی کرده و مجددا احیا کند.

 

انتظار می­رود با انتخاب استیل به عنوان رئیس جدید حزب جمهوریخواه رقابت و رو در رویی بهتری با دموکرات­ها که با انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحد توانستند جایگاه اجتماعی ویژه­ای برای خود رقم بزنند و رهبران دو مجلس سنا و کنگره ملی امریکا که هر دو از اعضای حزب دموکرات هستند، به وجود آید و جمهوریخواهان بتوانند به اهداف جدید خود برسند.

 

استیل در سال 2002 با انتخاب رای دهندگان ایالت مریلند توانست به عنوان نخستین سیاه پوست به سمت معاون فرماندار این ایالت انتخاب شود. وی در سال 2006 نیز در انتخابات کنگره شرکت کرد اما نتوانست به موفقیتی دست یابد و از این رو پس از آن به حرفه خود یعنی وکالت بازگشت.

 

گفتنی است نمایندگان حزب دموکرات برای نخستین بار در سال 1989 رئیسی سیاه پوست برای خود انتخاب کردند که در این مورد 20 سال زودتر از جمهوریخواهان دست به این کار زدند. رون براون، نخستین رئیس سیاه پوست این حزب بود.

 

مایکل استیل رئیس جدید و سیاهپوست حزب جمهوریخواه امریکا 50 ساله و فارغ‌ التحصیل رشته حقوق از دانشگاه جرج تاون است.  


( ۱ )

نظر شما :