اوباما و افغانستان

۱۲ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۰:۱۴ کد : ۳۸۳۲ باشگاه خوانندگان
نگاه يکى از خوانندگان ديپلماسى ايرانى درباره مشکلات اوباما در برابر افغانستان
اوباما و افغانستان

سه ماه حساس برای افغانستان سه ماه آینده برای کشور بی ثبات افغانستان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.‏

 

اول، رئیس جمهوری جدید امریکا در جریان تبلیغات انتخاباتی خود از اعزام نیروی اضافی به افغانستان و اتخاذ ‏سیاست جدید حمایت کرد. او بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید ریچارد هالبروک را به عنوان نماینده ویژه در ‏امور مربوط به افغانستان و پاکستان برگزید. هالبروک که از او به عنوان "بولدوزر" نیز یاد شده است شهرت ‏ویژه ای در مدیریت بحران ها و تنش های نظامی و نشاندن طرف های مخاصمه بر سر میز مذاکره دارد.

 

با این ‏اقدام آقای اوباما نشان داده است که برای پیگیری موضوع افغانستان بسیار جدی است. او قرار است طبق سنت ‏دیرینه، گزارش عملکرد خود در صد روز اول ریاست جمهوری را ارائه دهد. بنابر این نماینده ویژه اوباما باید ‏دستاورد قابل ملاحظه ای در سه ماه آینده داشته باشد تا بتواند تداعی کننده شعار رئیس جمهور مبنی بر "تغییر" ‏حتی در افغانستان باشد.

 

آقای هالبروک قبلا طی مقاله ای دیدگاه خود را در مورد مشکلات اصلی در افغانستان و ‏همچنی ضرورت اتخاذ سیاست های جدید بیان داشته است. به اعتقاد او بخش مهمی از مشکلات که مربوط به ‏عملکرد آقای کرزای می شود از نفوذ قاچاقچیان مواد مخدر در دستگاه­های دولتی و همچنین فساد مالی و بی ‏کفایتی دولت سرچشمه می گیرد. همین نکته با زبان دیگری اخیرا از جانب دبیر کل ناتو بیان شد که وی خسارات ‏ناشی از فساد و بی کفایتی دولت افغانستان را کمتر از تهاجمات و حملات تروریستی طالبان ندانست. ‏

 

دوم، در ماههای اخیر علائمی از بروز اختلاف بین کرزای و جبهه غرب بروز پیدا کرده است. برخی انتقادات ‏رئیس جمهور افغانستان از عملکرد نیروهای نظامی غرب در افغانستان که منجر به کشتار کور غیر نظامیان شده ‏است، و متقابلا انتقادات غربی ها از آقای کرزای و عملکرد دولت او را احتمالا باید نشانی بر نارضایتی از آقای ‏کرزای دانست که شاید نتایج آن در آینده بروز پیدا خواهد کرد.‏

 

سوم، دوره ریاست جمهوری آقای کرزای تا بهار آینده خاتمه خواهد یافت و قبل از آن باید انتخابات ریاست ‏جمهوری برگزار شود. آقای کرزای مایل است شانس خود را برای انتخاب مجدد بیازماید. بر همین اساس طبیعی ‏خواهد بود که دست به اقداماتی برای جلب نظر مساعد مردم بزند. پیشنهاد آقای کرزای در مورد مذاکره با جناح ‏میانه رو طالبان و انجام آن به عنوان راهی برای جلب حمایت پشتون ها تلقی شده است. اگر چه از مدتها قبل ‏زمزمه تاخیر انتخابات بدلیل عدم شرکت افغان های ساکن در مناطق نا امن شروع شده است اما حتی به فرض ‏تحقق آن، تا سه ماه آینده خط و خطوط انتخاباتی روشن تر خواهد شد و رقابت های انتخاباتی بروز شفاف تری در ‏صحنه افغانستان خواهند داشت.


نظر شما :