پرتاب کفش اين بار به سمت نخست وزير چين

۱۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۳:۳۹ کد : ۳۸۵۰ اخبار اصلی
يکى از مخالفان نخست‌وزير چين، در جريان سخنرانى وى در دانشگاه کمبريج لندن به سمت وى کفش پرتاب کرد.
پرتاب کفش اين بار به سمت نخست وزير چين

يکى از مخالفان نخست وزير چين، در جريان سخنرانى وى در دانشگاه کمبريج لندن به سمت وى کفش پرتاب کرد. 

ون جيابائو نخست وزير چين در حالى که در دانشگاه کمبريج مشغول سخنرانى درباره‌ نقش چين در جهانى‌سازى و نيز بحران مالى جهانى بود، هدف حمله‌ با کفش از سوى يکى از مخالفان خود قرار گرفت.

به گزارش خبرگزارى فرانسه، از زمانى که به جورج بوش رئيس جمهورى سابق امريکا در آخرين سفرش به عراق کفش پرتاب شد، پرتاب کفش به الگويى براى حملات افراد معترض تبديل شده است.

طبق اظهارات سخنگوى پليس، فردى که به سمت نخست وزير چين کفش پرتاب کرد در رديف‌هاى انتهايى شنوندگان سخنرانى جيابائو ايستاده بود که در خلال سخنرانى بلند فرياد زد، چگونه مى‌توان حرف‌هاى اين ديکتاتور را با بى‌تفاوتى شنيد؟ اين يک رسوايى است و سپس اقدام به پرتاب کفش به سمت نخست وزير چين کرد. اين کفش با فاصله‌ زيادى به خطا رفت.

ماموران امنيتى حاضر در سالن دانشگاه کمبريج بعد از دستگير کردن اين فرد 27 ساله، وى را از سالن خارج کردند. در حالى که اقدام اين مرد مورد تشويق تنى چند از حضار قرار گرفت، اما جيابائو رفتار وى را مورد سرزنش قرار داد.

طبق اظهارات سخنگوى پليس، اين مرد به علت بر هم زدن نظم عمومى براى بازجويى‌هاى بيشتر و نهايتا محاکمه دستگير شده است.

سخنگوى پليس کمبريچ اعلام کرد که اين فرد 10 فوريه در دادگاه حاضر خواهد شد.

نخست وزير چين در واکنش به اين اقدام گفت: «اين اقدام نفرت‌انگيز نمى‌تواند خللى در روند دوستى ميان چين و انگليس ايجاد کند.»

سخنگوى وزارت امور خارجه‌ چين نيز روز سه‌شنبه دو فوريه اعلام کرد، نارضايتى شديد خود را از اين اقدام، به دولت انگليس اعلام کرده است اما تاکيد کرد که روابط دوجانبه تحت تاثير اين امر قرار نخواهد گرفت.

همچنين به نظر مى‌رسد که دولت چين تلاش مى‌کند تا از اهميت اين موضوع در داخل اين کشور بکاهد، به طورى که تلويزيون دولتى چين اقدام به سانسور يا کم اهميت جلوه دادن آن کرد.

سخنگوى وزارت امورخارجه‌ چين همچنين اعلام کرد، دولت انگليس از اين اقدام به شدت ابراز تاسف کرده است.

نخست وزير چين در حال حاضر و براى ديدارى سه روزه در بريتانيا به سر مى‌برد.

محور اصلى مذاکرات وى با مقام‌هاى بريتانيايى درباره روابط تجارى دو جانبه و بحران اقتصادى جهانى است.


نظر شما :