بحران غزه پایتخت‌های جهان را به حرکت در آورد

۱۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۵ کد : ۳۸۶۴ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
در روزهای گذشته شهرهای ابوظبی، تهران، ریاض، پاریس، لندن و واشنگتن شاهد تحرکات تازه­ای بر سر بحران غزه بوده است. عمده این تحرکات بر محورهای حفظ آرامش در غزه، چگونگی تثبیت آتش­بس میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، بازسازی غزه و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی متمرکز بود.
بحران غزه پایتخت‌های جهان را به حرکت در آورد

در روزهای گذشته پایتخت­های مختلف کشورهای عربی و اروپایی و ایالات متحد شاهد تحرکات تازه­ای بر سر بحران غزه بوده است. عمده این تحرکات بر محورهای حفظ آرامش در غزه، چگونگی تثبیت آتش­بس میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی، بازسازی غزه و تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی متمرکز بود. عمده این تحرکات را می­توان در شهرهای ابوظبی، تهران، ریاض، پاریس، لندن و واشنگتن دنبال کرد.

در تهران سفر خالد مشعل به تهران همانند ایجاد موجی بزرگ در دریای طوفانی کارزار فلسطین عمل کرد به گونه­ای که باعث واکنش شدید اعراب از ریاض تا قاهره و ابوظبی شد. حمایت قاطعانه تهران از خالد مشعل و جنبش حماس و پشتیبانی از مقاومت در برابر اسرائیل در غزه به هیچ عنوان باب میل رهبران عرب واقع نشد به گونه­ای که مجددا اختلاف در میان آنها را پررنگ­ کرد و هر کدام از رهبران ترکیه در ریاض، قطر در پاریس و سوریه در دمشق را در حمایت از حماس برانگیخت.

در ابوظبی وزیران امور خارجه کشورهای مصر، عربستان، امارات، اردن، بحرین، یمن، تونس، مغرب و فلسطین گردهم آمدند تا تحرکات اخیر در منطقه را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند.

عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امور خارجه امارات درباره این نشست گفت: «این نشست دیداری برای تقویت همکاری­های عربی، تاکید بر تلاش­های صلح عربی، حمایت از حکومت خودگردان فلسطینی و حمایت از عدم دخالت کشورهای غیر عربی و غیر مناسب در امور عربی و فلسطینی بود.»

بدین ترتیب وزیر امور خارجه امارات غیر مستقیم به نارضایتی کشورهای حاضر در نشست ابوظبی از دخالت ایران و حمایت بی­شائبه­اش از جنبش حماس و مقاومت در فلسطین اشاره کرد. آنها همچنین به طور موکد حمایت خود را از حکومت خودگردان فلسطینی و سازمان آزادیبخش فلسطین به عنوان تنها نماینده شرعی ملت فلسطین اعلام کردند و اظهار داشتند هیچ بدیلی به جای آن را نمی­پذیرند.

چندی پیش حماس خواستار تشکیل سازمانی جدید به جای سازمان آزادیبخش فلسطین شده بود که با واکنش صریح و تند رهبران حکومت خودگردان از جمله محمود عباس و دیگر رهبران کشورهای عربی مواجه شده بود. 

در دمشق یوسف بن علوی، وزیر امور خارجه عمان آخرین تحولات فلسطین را با رهبران سوری از جمله بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در میان گذاشت و دو طرف بر ضرورت تحقق آشتی گروه­های فلسطینی با یکدیگر و تشکیل دولت وحدت ملی با اهداف ملت فلسطینی موافقت کردند با این تفاوت که دولت سوریه بر حمایت خود از جنبش حماس و مقاومت تاکید کرد.

در ریاض عبدالله گل رئیس جمهوری ترکیه در دیدار با ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی آخرین تحولات فلسطین پس از اعلام آتش بس میان حماس و اسرائیل را مورد بررسی قرار داد.

در این دیدار عبدالله گل از سیاست­های کشورش در برابر حمایت از جنبش مقاومت اسلامی (حماس) دفاع کرد و گفت: «این جنبش باید در عملیات سیاسی و مذاکرات جاری مرتبط با قضایای فلسطین مشارکت داشته باشد.»

رئیس جمهوری ترکیه تاکید کرد، اگر غزه مورد تعرض قرار گرفت به دلیل اهمال رهبران غربی در برابر نصایح قدیمی و مستمر دولت ترکیه در این زمینه بود. وی در این باره افزود: «امروز رهبران غربی مواضع خود را در برابر حماس تغییر داده­اند. تغییری که متاسفانه با تاخیر انجام شده است.» پیش از این عبدالله گل سیاست چند محوری در منطقه را رد کرده بود و از تهران نیز خواسته بود که از این سیاست دوری کند و دخالت­های سلبی در قضیه فلسطین نداشته باشد.

در لندن، شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر مذاکراتی درباره آخرین تحولات در خاورمیانه با گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا انجام داد. عمده این مذاکرات درباره راه­های موجود بر تثبیت آتش بس میان حماس و اسرائیل، عملیات بازسازی غره و آخرین تحولات پس از اعلام آتش­بس در منطقه بود. 

در پاریس محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی با نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه و برنار کوشنر وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت و گو کرد. وی در این دیدار درباره از سرگیری مذاکرات سالم و روشن میان طرف­های اسرائیلی به ویژه بر سر شهرک­سازی­ها، عملی ساختن توافق­نامه­های قانونی و بین­المللی و اجرای طرح صلح عربی با طرف­های فرانسوی دیدار و گفت و گو کرد. پس از آن محمود عباس به میان خبرنگاران آمد و گفت: «جنبش حماس بخشی از ملت فلسطین به شمار می رود و باید با این جنبش مذاکره کرد. حماس بخشی از ملت فلسطین است و باید برای دستیابی به راه حلی در راستای تشکیل دولت وحدت ملی به منظور برگزاری انتخابات با این جنبش گفت و گو کنیم.» وی تاکید کرد، ما تمایل داریم که اتحادیه اروپا نقشی اساسی در روند صلح ایفا کند.

همین تحرکات کافی بود تا جورج میچل، نماینده اوباما در خاورمیانه در بازگشت از نخستین سفر خاورمیانه­ایش در دیدار با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه و باراک اوباما رئیس جمهوری کشورش بگوید: «کار در خاورمیانه بسیار سخت است و مشکلات منطقه بسیار پرگره و چالش­زا است.»

کلینتون نیز ضمن تقاضا از حماس برای توقف حملات موشکی به اسرائیل گفت: «ایالات متحد قصد دارد با تمام گروه­ها برای حل درگیری­های فلسطین و اسرائیل همکاری داشته باشد.»

وی همچنین تاکید کرد، میچل تا پایان ماه جاری مجددا به خاورمیانه باز می­گردد و پس از آن نیز سفرهای منظمی را به این منطقه ترتیب خواهد داد. کلینتون همچنین تعهد داد که با اسرائیلی­ها و فلسطینیان همکاری کند تا دولت فلسطینی­ای که بتواند به حیات خود ادامه دهد، تشکیل شود.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :