عرصه سياسى عراق تغيير مى‌کند

۲۳ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۵:۲۸ کد : ۳۸۹۲ اخبار اصلی
در کمال ناباوری احزاب و جریان­های عمده عراقی که بیشترین شانس را برای خود تصور می­کردند کمترین میزان آرا را بدست آوردند
عرصه سياسى عراق تغيير مى‌کند

انتخابات استانداری­های عراق سرانجام برندگان خود را شناخت. در کمال ناباوری احزاب و جریان­های عمده عراقی کسانی که بیشترین شانس را برای خود تصور می­کردند کمترین میزان آرا را بدست آوردند. جریان نزدیک به نوری مالکی توانست اکثریت آرا را در تمام استان­های شیعه نشین عراق به استثنای استان­های کربلا و مثنی از آن خود کند. پیروزی جریان نزدیک به مالکی به اندازه­ای گسترده بود که حتی شامل برخی استان­های سنی نشین عراق نیز شد. 

شگفت آن که مجلس اعلای اسلامی عراق که با نام شهید محراب و گروه مستقلین در این انتخابات شرکت کرده بود، در حالی که انتظار داشت اکثریت آرای استان­ها را از آن خود کند به نتایجی خلاف آنچه تصور می­کرد رسید و تنها در استان مثنی توانست پیروز اول انتخابات شود. این جریان حتی در نجف اشرف که پایگاه اصلی آن محسوب می­شود، نتوانست در جایگاه نخست قرار بگیرد و رتبه اول را به طرفداران مالکی داد.  

اما در این میان شاید تنها کسی که در کنار مالکی از نتایج آرا بسیار راضی باشد، ایاد علاوی است. وی توانست جریان نزدیک به خود را به خوبی هدایت کرده و در این انتخابات سومین جایگاه پیروز را کسب کند.

جریاناتی نیز لااقل برای مدتی کوتاه از صحنه سیاسی عراق حذف شدند. جریان نزدیک به ابراهیم جعفری نخست وزیر سابق عراق که بر روی این انتخابات حساب­های ویژه­ای باز کرده بودند، جریان وابسته به احمد چلبی موسوم به کنگره ملی عراق، حزب فضیلت و گروه نزدیک به سید محمد بحرالعلوم شکست­های سنگینی را متحمل شدند به گونه­ای که تا کنون گزارش نشده که در استانی کرسی­ای کسب کرده باشند.  

تغییر با انتخاب مردم

اگر در ایالات متحده مردم امریکا با انتخاب اوباما دست به تغییر زدند و شعارهای او را راهکار خود برای تغییر وضعیت فعلی کشورشان دانستند، در عراق نیز تغییری پیش­بینی نشده از سوی ملت عراق انجام شد. نخستین و شاید بتوان گفت، مهمترین تغییر "نه"ی مردم عراق به احزاب و جریان­هایی بود که با نام و شناسنامه جریان­های مذهبی و دینی در عراق حضور داشتند. به گفته غالب کارشناسان مسائل عراق مردم این کشور با انتخاب خود به نوعی جریان­هایی که پیش از این نفوذ قابل توجهی در عراق داشتند را به حاشیه راندند.

البته این به این معنا نیست که حزب الدعوه و جریان نوری مالکی جریان مذهبی نیستند. حزب الدعوه تلاش داشته خود را در کنار یک جریان سیاسی یک جریان مذهبی نیز معرفی کند. اما مردم عراق با انتخاب فهرست متمایل به مالکی در حقیقت تلاش کردند از جریان­های صرفا مذهبی دوری کرده و به جریان­های معتدل مذهبی عمدتا سیاسی رای دهند. 

دلیل دیگری که برای این ادعا می­توان آورد، کسب رای نسبتا بالای جریان نزدیک به ایاد علاوی نخست وزیر سابق عراق است که با این انتخاب توانست خود را مجددا در عرصه سیاسی عراق مطرح کرده و از سایه به متن نزدیک شود. ایاد علاوی جریان سکولار شیعی محسوب می­شود که تلاش دارند از جریان­های مذهبی به دور باشد.  

در این میان جریان­های تندروی مورد حمایت مقتدی صدر بر خلاف آنچه تبلیغ می­کنند و نشان می­دهند شکت خوردند و آرای کمی را به خود اختصاص دادند. این جریان­ها در شهر­های بغداد، صدر و نجف اشرف بر خلاف انتظارشان رای بالایی نیاوردند و حتی جزء چهار برنده اصلی انتخابات نیز نشدند. جریان صدری از نتایج انتخابات نجف اشرف راضی نیست و گفته که نسبت به آن اعتراض دارد و به دادگاه عالی عراق شکایت خواهد کرد.

اما پرسشی که برای بسیاری از جریان­های سیاسی عراق باقی مانده و این روزها بسیار از خود می­پرسند این است که چرا مردم عراق دست به چنین انتخابی زدند؟ آیا جریان­های مذهبی نزدیک به مجلس اعلا در عراق خدمت­رسانی نکردند و کارهای خدماتی انجام ندادند که مردم نارضایتی خود را این گونه نشان دادند؟ خدمات رسانی عبطان استاندار نزدیک به مجلس اعلا در نجف اشرف به اندازه­ای بالا بوده که می­توان گفت در طول حداقل 20 سال گذشته در عراق سابقه نداشته است. فرودگاه بین المللی نجف اشرف به همت وی راه­اندازی شد. برای همین است که کارشناسان در کمال شگفتی می­پرسند چرا مردم نجف در اوج خدمت­رسانی عبطان به کس و جریان دیگری رای دادند؟ چنین پرسش­هایی زیاد مطرح می­شود که هنوز پاسخی برای آنها یافت نشده است.  

تغییر در معادلات سیاسی و ائتلاف­ها

تا پیش از انتخابات استانداری­ها بسیاری از منتقدان نوری مالکی نخست­وزیر عراق که دیگر اکنون شامل بیشتر احزاب سیاسی عراق می­شود، منتظر بودند تا وی در انتخابات شکست بخورد تا تعامل سیاسی خود را با وی تغییر دهند. از کردها گرفته تا جریان­های فعال قدیمی در ائتلاف یکپارچه عراق که دیگر اکنون تنها نامی در حد یک فراکسیون پارلمانی از آن باقی مانده، از نوری مالکی ناخرسند بودند و بر سر مسائل مختلف از شیوه اداره ارتش، سازمان امنیت، هیات دولت و وزارتخانه­ها گرفته تا بازگرداندن بعثی­ها و گماشتن آنها به فعالیت­های حساس از وی گلایه داشتند. همه آنها در انتظار انتخابات استانداری­ها بودند و انتظار داشتند جریان وابسته به وی در انتخابات شکست بخورد تا آنها نیز پس از آن حساب­های خود را با وی پاک کنند. اما چنین نشد. انتخابات ثابت کرد که مردم طرفدار مالکی هستند. خدمات رسانی گسترده مالکی به ویژه در پروسه بازگرداندن امنیت به کشور و مهار خشونت بزرگترین عاملی بود که مالکی را توانست برنده بلامنازع انتخابات کند.  

اکنون سناریوهای متعددی پیش رو است. در این میان یک قدرت تازه­نفس به جمع مدعیان قدرت اضافه شده که پیش از این در عرصه سیاسی عراق به حاشیه رانده شده بود. آن هم جریان نزدیک به ایاد علاوی است که با پیروزی قابل قبول برای خود توانست نیروی تازه­ای کسب کند. بنا به گزارش­ شبکه الفرات وی دیدارهایی را با مجلس اعلا و شهید محراب داشته و حتی پیشنهاد ائتلاف با این جریان را نیز مطرح کرده است. در صورت ائتلاف این دو جریان ممکن است حزب الدعوه و جریان وابسته به مالکی نیروی تازه­ای را در برابر خود ببیند. کما این که نوری مالکی نیز با این پیروزی اکنون نیروی تازه ای برای به کرسی نشاندن حرف­هایش دارد. با این حال در برخی از استانداری­ها به ویژه نجف استاندار و فرماندار و شهردار و غیره به نفع جریان مالکی تغییر خواهند کرد. این موضوع شاید چندان باب میل مجلس اعلا که این استان­ها را در اختیار داشت، واقع نشود.

در کربلا مالکی نتوانست، به پیروزی مطلق دست یابد. در آنجا جریان محدب العراق که یک جریان نوظهور است توانسته پیروز انتخابات باشد. این جریان مایل است در گام نخست با مجلس اعلا به جای جریان نزدیک به مالکی که سومین جایگاه پیروز در این استان را دارد، ائتلاف کند. گرچه هر گونه خبری در این زمینه را تکذیب کرده است.  

در استان الانبار، مهمترین استان سنی عراق، حزب اسلامی که انتظار داشت به زور تزویر و تقلب هم که شده پیروز انتخابات شود، نتوانست پیروزی خود را جشن بگیرد و در مقابل، جریان وابسته به صالح مطلک که تمایلات نزدیک به بعثی­ها دارد پیروز انتخابات آن استان شد. مجلس صحوه نیز در جایگاه دوم قرار گرفت. بدین ترتیب پیش­بینی می­شود ائتلاف میان صحوه­ای­ها و جریان نزدیک به مطلک با یکدیگر ائتلاف کنند تا حزب اسلامی در آن استان تنها بماند. به ویژه این که با حزب اسلامی تحت کنترل طارق الهاشمی به شدت اختلاف دارند و ناخرسندی خود را از این حزب در انتخاب رئیس پارلمان و انتخابات درون استانی به خوبی نشان دادند. این دو جریان با متهم ساختن حزب اسلامی به تقلب در انتخابات جنجال های گسترده ای را علیه این حزب به راه انداختند.

صحنه سیاسی عراق شاهد تحولات تازه­ای است. برخی سایه­نشین­ها به متن رسیده­اند و برخی نیز به طور کلی ناپدید شدند. جریاناتی که فعلا باید در انزوا و شاید هم حذف همیشگی به سر برند. مگر این که انزوای خود را با نزدیکی به جریان­های اصلی و نزدیک در قدرت از میان بردارند یا در انتظار آینده و تحولات آتی بمانند. به هر صورت هم در جبهه شیعیان و هم در جبهه سنیان شاهد تغییرات شگرفی خواهیم بود که پیش از این انتظار آن نمی­رفت. تغییراتی که می­تواند برای انتخابات آینده پارلمان عراق که آن نیز به تنهایی کلی حرف و حدیث به دنبال دارد، آینده ساز و مهم باشد.


نظر شما :