گسترش ناامنى و نااميدى آفت افغانستان جديد

۲۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۳:۴۱ کد : ۳۹۲۲ اخبار اصلی
نتايج آخرين نظرسنجى‌ها حاکى از آن است که مردم افغانستان اميد خود را براى داشتن آينده‌اى بهتر در افغانستان از دست داده‌اند. دوران رياست جمهورى باراک اوباما نيز به دليل وخامت شرايط افغانستان به‌ويژه در هندوکوش با ريسک بالايى همراه شده است.
گسترش ناامنى و نااميدى آفت افغانستان جديد

نتايج آخرين نظرسنجى‌ها حاکى از آن است که مردم افغانستان اميد خود را براى داشتن آينده‌اى بهتر در افغانستان از دست داده‌اند. دوران رياست جمهورى باراک اوباما نيز به دليل وخامت شرايط افغانستان به ويژه در هندوکوش با ريسک بالايى همراه شده است.

روزنامه‌ زوددويچه‌ آ‌لمان در گزارشى با اشاره به اوضاع نابسامان افغانستان و از دست رفتن چشم‌اندازهاى آتى دراين کشور نوشته است، افغانستان کشور حداقل‌هاست. روز به روز در اين کشور شاهد کاهش امنيت و ثبات سياسى هستيم و مردم اين کشور اميدوارى خود را براى بهبود شرايط از دست داده‌اند.  

طبق گزارش زوددويچه، باراک اوباما، رئيس جمهوری ا‌مريکا نيز هم عقيده با مردم افغانستان ضمن اعتراف به اشتباه سياست آمريکا در افغانستان، معتقد است که شرايط در اين کشور و به ويژه هندوکوش بهبود نيافته است.

طبق گزارش زود دويچه تنها يک سوم مردم افغانستان عملکرد ناتو و امريکا را در افغانستان مثبيت ارزيابى کرده‌اند. زوددويچه در ادامه می­نویسد، شايد بتوان گفت که ديگر هيچ يک از عاملان و بازيگران افغانستان در بين مردم اين کشور از اعتماد کافى برخوردار نيستند و تعداد افغان‌هايى نيز که به موفقيت نهايى نظامى ایالات متحد عليه طالبان در کشورشان اميدوارند، به حداقل کاهش يافته است. 

اين در حالى است که حامد کرزاى، رئيس جمهوری افغانستان نيز محبوبيت خود را از دست داده است. هنوز اکثريت مردم افغانستان ارتشاء را بزرگترين مشکل کشورشان مى‌دانند واز آن رنج مى برند.

طبق گزارش زوددويچه با گذشت هفت سال از جنگ عليه ترور، مردم افغانستان ديگر خسته شده‌اند. در سرتاسر اين کشور، 43 درصد از غيرنظاميان توسط طالبان، 34 درصد توسط نيروهاى امريکا و ناتو و 24 درصد نیز توسط ارتش افغانستان يا پليس این کشور کشته شده‌اند.  

مردم افغانستان حملات هوايى ناتو را محکوم مى‌کنند. از هر 10 افغان که در نظرسنجى‌هاى اخير شرکت کرده است، چهار تن معتقد است که سربازان خارجى مسئول قربانى شدن غيرنظاميان هستند.  ضمن اینکه تنها 30 درصد همين پرسش شوندگان گناه اين واقعيت را به گردن طالبان مى‌اندازد.

زوددويچه در قسمت پايانى گزارش خود آورده است، اکثر مردم افغانستان در شرايط فعلى ايجاد و بهبود زير ساخت‌ها و شرايط کارى در کشورشان را نخستین خواسته خود در بازگشت به شرايط آرام و طبيعى مى‌دانند. برخى از آنها نيز اعتقاد دارند که تنها از طريق سهيم کردن طالبان در قدرت مى‌توان شرايط افغانستان را بهبود بخشيد. در هر صورت آنچه مسلم است این است که امروزه حدود 70 درصد افغان‌ها خروج و عدم دخالت نيروهاى امريکا را به نفع شرايط کشورشان مى‌دانند و از آ‌ن دفاع مى‌کنند.  

از سوی دیگر بر اساس اعلام يک کارشناس نظامى برجسته امريکا، جنگ عليه شبه نظاميان طالبان و القاعده در افغانستان بدون تغييرات چشمگير تا پايان تابستان آتى با شکست روبرو خواهد شد.

ارزيابى جان نگل يک مقام نظامى امريکا که به دولت اين کشور در چهار بازبينى سياسی در قبال افغانستان مشورت داده است در حالى اعلام شده که اين نگرانى وجود دارد که اگر جلوى پيشروى‌هاى شبه نظاميان گرفته نشود، افغانستان به ويتنام ديگرى براى رئيس جمهوری جديد امريکا تبديل خواهد شد.  

آدميرال مايک مولن نيز اعلام کرده که وى انتظار دارد موضوع استقرار بيش از 30 هزار نيروى امريکايى در افغانستان هر چه سریعتر اعلام شود. این در حالی است که دولت باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا هنوز در حال ارزيابى هيات کاخ سفيد در قبال افغانستان است.

جان نگل يک کهنه کار جنگ عراق که به طرح‌ريزى استراتژى موفقيت ‌آميز تحت نظارت ژنرال ديويد پترائوس کمک کرد به روزنامه ديلى تلگراف گفت: «دستاوردهاى به دست آمده از سوى شبه نظاميان طالبان طى دو سال گذشته لازم است تا پايان فصل سنتى درگيرى در افغانستان تغيير جهت بدهد. اگر اين اتفاق روى ندهد طالبان يک پايگاه پايدارى که براى نيروهاى بين‌المللى به شدت خطرناک خواهد بود ايجاد مى‌کند.»  

جان نگل همچون ديگر متفکران امور نظامى معتقد است که تغييرات در تاکتيک‌هاى نظامى همچنان يک امر لازم محسوب مى‌شود.


نظر شما :