بازيگران جديد اسرائيل مشخص شدند

۲۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۰۴:۲۱ کد : ۳۹۲۵ اخبار اصلی
براساس شمارش 99 درصد آراى انتخابات اسرائیل، حزب کاديما به 28 کرسى و حزب ليکود به 27 کرسى دست يافته‌اند در حالى که حزب ايزرائيل بيت نو (اسرائیل خانه ما) در رتبه‌ سوم قرار گرفته و به 15 کرسى دست يافته و حزب کارگر نيز 13 کرسى از مجموعه 120 کرسى کنست را از آن خود کرده است.
بازيگران جديد اسرائيل مشخص شدند

براساس شمارش 99 درصد آراى انتخابات اسرائیل، حزب کاديما به 28 کرسى و حزب ليکود به 27 کرسى دست يافته‌اند در حالى که حزب ايزرائيل بيت نو (اسرائیل خانه ما) در رتبه‌ سوم قرار گرفته و به 15 کرسى دست يافته و حزب کارگر نيز با بدترین نتیجه در طول حیات حزبی خود 13 کرسى از مجموعه 120 کرسى پارلمان اسرائیل (کنست) را از آن خود کرده است.

بر این اساس و بر اساس اعلام کميته‌ مرکزى انتخابات، سه حزب راست گراى کاديما، ليکود و ايزرائيل بيت نو نامزد تشکيل دولت آينده شده‌اند؛ بدین ترتیب که زيپى ليونى، رئيس حزب کاديما يا بنيامين نتانياهو، رئيس حزب ليکود، نخست وزير آينده خواهند شد و به رهبر ايزرائيل بيت نو يعنى آويگدور ليبرمن نيز نقش مهمى واگذار شود.

زيپى ليونى ضمن تاکيد بر پيروزى حزبش در انتخابات از بنيامين نتانياهو خواست به اين حزب بپيوندد تا دولت متحد ملى قادر به رويارويى با چالش‌هاى آ‌ينده را تشکيل دهد. ليونى تصريح کرد، حزب ليکود به 28 کرسى پارلمانى دست يافته و به طور جدى براى تشکيل دولت جديد تلاش خواهد کرد. زيپى ليونى در جمع حاميان حزب کاديما در تل‌آويو اعلام کرد، ملت اسرائيل حزب ميانه رو را انتخاب کرد و بقيه‌ احزاب بايد به آن بپيوندند.

بنيامين نتانياهو نيز بر توانايى‌اش در زمينه‌ تشکيل دولت آينده تاکيد کرد. نتانياهو در این باره گفت: «به يارى خداوند من نخست وزير آينده‌ اسرائيل خواهم بود و از طريق همکارى با شرکاى خود به تشکيل دولت جديد خواهم پرداخت.»

رهبر حزب ليکود از دموکراسى موجود در اسرئييل تقدير کرد و گفت: «ما هيچ شکى نداشتيم که به اکثريت آراء در کنست دست يابيم و با چالش‌هاى آينده در زمينه‌ اقتصادى و امنيتى برخورد خواهيم کرد.»

نتانياهو همچنين بحران اقتصادى را از ديگر چالش‌هاى اسرائيل برشمرد و گفت: «من مى‌دانم که چطور با اين چالش روبه‌رو شوم. من با تمام کسانى که خواهان انجام مسئوليت‌هايشان در قبال اسرائيل هستند همکارى خواهم کرد و مى‌دانم که توانايى تشکيل دولت متحد را دارم.»

نتانياهو گفت: «من با رهبران فراکسيون‌هاى مختلف ارتباط برقرار کردم و مذاکراتم را در زمينه تشکيل دولت جديد در اسرائيل آغاز خواهم کرد.» وى همچنين متعهد شد به سوى مذاکره با احزاب اسرائیل در راستاى برقرارى امنيت و ثبات پيش برود .

بر اساس نتايج اوليه‌ انتخابات که از سوى کميته انتخابات بعد از شمارش 99 درصد آراء در مراکز اخذ راى اعلام شده بود، حزب کاديما به 28 کرسى، ليکود به 27 کرسى، ايزرائيل بيت نو به 15 کرسى، حزب کارگر به 13 کرسى، حزب شاس به رياست ايلى يشاى به 11 کرسى و احزاب عربى نيز به 11 کرسى دست يافتند که شامل جبهه دموکرات براى صلح و برابرى، ليست يکپارچه عربى براى تغيير و ليست مجمع ملى دموکرات است.

حزب مرتز طرفدار صلح و عقب نشينى از اراضى اشغالى به 3 کرسى دست يافت. بر اساس نتايج شمارش آراء، حدود چهار ميليون اسرائيلى يعنى 67 درصد جمعيت اسرائيل در اين انتخابات شرکت کردند.

آويگدور ليبرمن نيز در سخنرانى خود بعد از روشن شدن نتايج انتخابات گفت: «نخستين گام در دولت آينده براندازى دولت حماس در نوار غزه و بازگرداندن گلعاد شليط، سرباز اسراييلى اسير شده است. زمان نابودى تروريسم فرا رسيده است و از امروز به بعد نه مذاکره مستقيم و نه مذاکره‌ غير مستقيم با حماس و تشکيلات خودگردان فلسطين نخواهيم داشت، چرا که زمان نابودى جنبش حماس فرا رسيده است!»

وى در ادامه افزود: «از 7 سال پيش شب و روز صداى موشک‌هاى گراد و قسام را در سدروت و جنوب اسرائيل مى‌شنويم از این رو نخستين مسئوليت ما پايان دادن به دولت حماس است.»

ليبرمن تصريح کرد، من کليد تشکيل دولت آينده در اسرائيل را در دست دارم و عملکرد قوى حزب ايزرائيل بيت نو موضع‌گيرى جدى را در قبال آينده اسرائيل خواهد داشت. من با ليونى و نتانياهو صحبت کردم و براى تشکيل دولت به هر يک از آن دو خواهم پيوست.

گلعاد اردان، عضو برجسته حزب ليکود نيز گفت: «نتانياهو نخست وزير آينده است چرا که مردم به وضوح سياست‌هاى کاديما را رد کردند و او فرصت بيشترى براى تشکيل دولت ائتلافى دارد.»

پيش‌بينى مى‌شود که شيمون پرز، رئيس جمهوری اسرائیل مذاکراتى را با رهبران احزاب اسرائيلى ظرف چند روز آينده آغاز کند. در صورتى که رهبر يکى از احزاب، مسئول تشکيل دولت شود 42 روز فرصت دارد که در اين زمينه تلاش کند و اگر شکست بخورد پرز مى‌تواند رهبر حزب ديگر را مسئول تشکيل دولت کند.

براساس گزارش پايگاه اينترنتى الجزيره، ايهود المرت، نخست وزير مستعفى اسرائيل تا زمان تشکيل دولت جديد در پست خود باقى خواهد ماند.

ايهود باراک، رييس حزب کارگر نيز در اعلام موضع‌گيرى‌اش بعد از اعلام نتايج انتخابات گفت: «من نااميد شدم اما به تلاش خود براى ايجاد يک جايگاه مناسب در دولت ادامه مى دهم. ما براساس سياست‌هاى حزبى ايفاى نقش خواهيم کرد.»

اما صائب عريقات، مذاکره کننده ارشد فلسطينى‌ها اظهار داشت، صرف نظر از تشکيل دولت ائتلافى اسرائيل نخست وزير آينده‌ اين دولت هرگز قادر به انجام تعهداتش در قبال صلح نخواهد بود.

عريقات در ادامه افزود: «اگر که دولت جديد نيز به گسترش شهرک سازى‌ها، ايجاد ايست‌هاى بازرسى و مانع تراشى در راه حل تشکيل دو کشور فلسطين و اسرائيل ادامه دهد ما هرگز نمى‌توانیم آن را شريک خود در روند صلح بدانيم.»

فوزى برهوم، سخنگوى جنبش حماس نيز گفت: «نتايج نظرسنجى‌ها نشان مى‌دهد که راى دهندگان اسرائيلى به نفع افراط‌ گراها راى دادند.»

اسامه حمدان، از رهبران برجسته حماس نيز گفت: «امکان امضاى توافقنامه آ‌تش بس با اسراييلى‌ها در صورت پيروزى حزب ليکود بعيد است.»

نبيل ابوردينه، سخنگوى رياست تشکيلات خودگردان فلسطين نيز اعلام کرد، تشکيلات خودگردان فلسطين هرگز با نخست وزيرى که متعهد به روند صلح نباشد همکارى نخواهد کرد.

وى تهديد کرد، در اين صورت ما هرگز به مذاکرات با اسرائيلى‌ها بازنخواهيم گشت، در واقع بازگشت به مذاکرات در صورت توقف کامل شهرک سازى‌ها ممکن است.


نظر شما :