کاهش تنش‌هاى واتيکان و اسرائیل

۲۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۶:۵۳ کد : ۳۹۲۶ اخبار اصلی
رونالد لاودر، رهبر این کنگره پس از این دیدار گفت: «واتیکان درک کرده که چهار دهه گفت و گو میان کاتولیک ها و یهودیان به علت اظهارات اسقف ریچارد ویلیامسون به خطر افتاده است.»
کاهش تنش‌هاى واتيکان و اسرائیل

تنش­ها میان واتیکان و یهودیان به دنبال اظهارات یک اسقف کاتولیک درباره کشتار یهودیان کاهش یافته است. نمایندگان کنگره جهانی یهود روز دوشنبه نهم فوریه با کاردینال والتر کاسپر، مسئول روابط کلیسای کاتولیک با یهودیان دیدار و گفت و گو کردند.

کنگره جهانی یهود که در آمریکا مستقر است، مسائل یهودیان جهان را پیگیری می کند. رونالد لاودر، رهبر این کنگره پس از این دیدار گفت: «واتیکان درک کرده که چهار دهه گفت و گو میان کاتولیک ها و یهودیان به علت اظهارات اسقف ریچارد ویلیامسون به خطر افتاده است.»

اسقف ریچارد ویلیامسون که بریتانیایی است در مصاحبه ای گفته بود، هولوکاست (کشتار یهودیان در دوران جنگ جهانی دوم) اتفاق نیافتاده است. لاودر در این باره می گوید: «انکار هولوکاست، بیان یک عقیده نیست، یک جنایت است.»

رهبر کنگره جهانی یهود از کاردینال کاسپر به خاطر تلاش هایش برای کاهش تنش قدردانی کرده است. اسقف ریچارد ویلیامسون که بریتانیایی است، منکر کشتار یهودیان در اتاق های گاز آلمان نازی شده و گفته که تعداد یهودیان کشته شده توسط نازیها بیشتر از 300 هزار نفر نبوده است.

به دنبال انتشار متن سخنان ویلیامسون، واتیکان در بیانیه ای اعلام کرد پاپ از اظهارات جنجال برانگیز او در مورد نفی هولوکاست اطلاعی نداشته است.

پاپ بندیکت شانزدهم، رهبر کاتولیک های جهان اواخز ماه ژانویه، چهار اسقف طرد شده از کلیسای کاتولیک را مجددا در این کلیسا پذیرفت. این چهار اسقف حدود بیست سال پیش توسط یک روحانی ارشد کلیسای کاتولیک که علیه سیاست های واتیکان شورش کرده بود، منصوب شده بودند. اسقف اعظم مارسل له فبره که در سال 1991 درگذشت مخالف اصلاحات در کلیسای کاتولیک بود.

پاپ ژان پل دوم، رهبر پیشین کاتولیک های جهان این اسقف ها را از کلیسا طرد کرد چون بدون تائید واتیکان به این مقام رسیده بودند.

پس از جنجال به وجود آمده، واتیکان از اسقف ویلیامسون خواست تا رسما به اشتباه خود در این باره اعتراف کند اما او تا کنون از این امر خودداری کرده است.

قرار است پاپ بندیکت شانزدهم اواخر این هفته با هیاتی از گروه های یهودی دیدار کند. پاپ قرار است ماه مه جاری به اسرائیل و اردن سفر کند اما جزئیات این سفر هنوز مشخص نشده است. پیش از این پاپ بندیکت شانزدهم از سفر به اسرائیل امتناع کرده بود و حتی عکسی از وی منتشر شده بود که بر گردنش صلیب شکسته، نشان آلمان نازی آویخته بود.


نظر شما :