جهان در هفته‌اى که گذشت

۲۴ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۱:۱۳ کد : ۳۹۲۸ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
جهان در هفته‌اى که گذشت

سناى آمريکا طرح محرک اقتصادى را تصويب کرد  

سناى امريکا طرح محرک اقتصادى 838 ميليارد دلارى باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور را براى کمک به مقابله با بحران اقتصادى در امريکا تصويب کرد. اعضاى سناى امريکا اين طرح محرک اقتصادى را با شصت و يک راى موافق در برابر سى و هفت راى مخالف تصويب کرد

احتمال قريب الوقوع بودن آزمايش موشکى کره شمالى

يک مقام نظامى کره‌ جنوبى اعلام کرد که کشتى‌هاى ماهيگيرى چينى از آبهايى در نزديکى مرز آبى مورد مناقشه ميان دو کره خارج شده‌اند که اين مى‌تواند نشانه‌اى باشد مبنى بر اين که کره‌ شمالى به زودى موشک خود را آزمايش خواهد کرد.

کره‌ شمالى معمولا به کشتى‌هايش دستور مى‌دهد هنگام آزمايش موشک‌هاى کوتاه برد از آب هاى درياى زرد ساحل غربى‌اش خارج شوند. چين بزرگترين حامى کره‌ شمالى است.

دعوت مصر از گروه‌هاى فلسطينى براى کنفرانس آشتى ملى

منابع فلسطينى اعلام کردند، مصر از محمود عباس و رهبران ديگر گروه‌هاى فلسطينى دعوت کرده تا در کنفرانسى براى ايجاد آشتى ميان گروه‌هاى فلسطينى در اواخر ماه جارى شرکت کنند.

بر اساس اعلام اين منابع فلسطينى، خالد مشعل رييس دفتر سياسى جنبش حماس نيز به اين کنفرانس دعوت شده است. گفته مى‌شود اين کنفرانس قرار است 22 فوريه (چهار اسفند) برگزار شود.

کادیما با کسب 30 کرسی کنیست پیروز انتخابات شد

حزب کادیما به رهبری وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با کسب 30 کرسی کنیست توانست پیروز انتخابات روز گذشته سرزمین های اشغالی لقب بگیرد.

شمارش 99 درصد از آرای مواخذه انتخابات روز گذشته حکایت از آن دارد که از مجموع 120 کرسی کنیست، کادیما توانسته 30 کرسی آن را تصاحب کند.

بر همین اساس حزب لیکود به رهبری "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی و نزدیک ترین رقیب "زیپی لیونی" 28 کرسی کنیست را تصاحب کرده است.

وزیر امور خارجه آمریکا به چین می رود

"جیانگ یو" سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اعلام این مطلب گفت :"هیلاری کیلینتون" بنا بر دعوت "یانگ جیه چی" وزیر امور خارجه چین به منظور انجام سفری سه روزه روز 20 فوریه ( 2 اسفند ) به پکن می آید.

رئیس جمهوری جدید سومالی وارد موگادیشو شد

رئیس جمهوری جدید سومالی برای اولین بار جهت تدارک مقدمات تشکیل دولت ائتلافی وارد موگادیشو شد.

شیخ شریف شیخ احمد روز شنبه پس از ورود به شهر موگادیشو در جمع خبرنگاران گفت: حضور من در موگادیشو برای مشورت با مقامات محلی، مسئولان سیاسی و گروه های اسلامی است.

شیخ احمد روز 31 ژانویه (12 بهمن) از سوی مجلس سومالی به عنوان رئیس جمهوری جدید این کشور برگزیده شد و بلافاصله در اجلاس سران اتحادیه افریقا شرکت کرد.

نخست وزیر جدید گرجستان انتخاب شد

پارلمان گرجستان وزیر بازرگانی سابق این کشور را به عنوان نخست وزیر جدید انتخاب کرد.

مجلس گرجستان پس از استعفای "گریگول امگالوبلیشویلی" از پست نخست وزیری "نیکا گیلائوری" را برای این پست انتخاب کرد.

کشته‌شدن 23نفر در تظاهرات ضد دولتى ماداگاسکار

دست کم 23 نفر در تظاهراتی خشونت‌آمیز در خارج از کاخ رياست جمهورى ماداگاسکار کشته شدند.

يک مقام آتش‌نشانى بيمارستان اصلى ماداگاسکار در گفتگو با درگوار پورتيه از خبرنگاران خارجى مستقر در اين کشور ضمن اعلام خبر فوق افزود: 83 نفر در درگيرى‌ها در آنتانانريوو پايتخت مجروح شده‌اند.

تاريخ محاکمه‌ منتظر الزيدى تعيين شد

يک سخنگوى دادگسترى عراق اظهار داشت: تاريخ دادگاه جديد محاکمه خبرنگار عراقى که به سمت جورج بوش رييس جمهور آمريکا کفش پرتاب کرده بود تعيين شده است.

عبدالستار بيرقدار سخنگوى شوراى عالى دادگسترى عراق، اظهار داشت: منتظر الزيدى در تاريخ 19 فوريه (اول اسفند) به اتهام توهين به يک رهبر خارجى محاکمه خواهد شد.

مورالس قانون اساسى جديد بوليوى را تاييد کرد

رييس‌جمهور بوليوى شروع "سوسياليسم جمعى" را هنگام تصويب يک قانون اساسى جديد که به اکثريت بومى کشور قدرت مى‌دهد و به رييس جمهور اجازه‌ى کانديداتورى مجدد در انتخابات را ‌مى‌دهد، اعلام کرد.

اين اقدام محور تعهد اوو مورالس، رييس جمهور بوليوى براى "پايه‌گذارى مجدد بوليوى"، فقيرترين کشور آمريکاى جنوبى و متحول کردن نظم سياسى و اجتماعى چند صد ساله است که از دوران استعمارى اسپانيا به جا مانده است.

کرزای خواستار "آشتی ملی" در افغانستان شد

"حامد کرزای" در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: اکنون زمان مناسبی برای من است تا خواستار روند آشتی شوم.

وی افزود: ما از همه طالبان که بخشی از القاعده یا شبکه های تروریستی نیستند، کسانی که خواستار بازگشت به کشورشان هستند، کسانی که خواستار زندگی در این کشور تحت قانون اساسی افغانستان هستند و کسانی که خواستار برقراری صلح درکشورشان هستند و می خواهند یک زندگی عادی داشته باشند، می خواهیم که مشارکت کنند و به کشورشان بازگردند.

ناتو خواستار افزایش نظامیان آمریکایی در افغانستان شد

یک فرمانده ارشد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) بر ضرورت حضور گسترده تر نظامیان آمریکایی در افغانستان تاکید کرد.

"جان کرادوک" فرمانده ارشد نیروهای نظامی ناتو در افغانستان گفت: دولت باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا باید به برنامه های خود در افزایش شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان عمل کند.

اتخاذ تدابير شديد امنيتى در کربلا و نجف در اربعين حسينى

در آستانه برگزارى مراسم اربعين امام حسين (ع) در شهرهاى نجف و‌کربلا تدابير امنيتى شديدى از سوى مقام‌هاى کشور عراق اتخاذ شده است.

على الشريفى، سخنگوى رييس پليس نجف به روزنامه فرامنطقه‌اى الحيات گفت: طرح امنيتى در نجف در چند محور به اجرا گذاشته مى‌شود و نيروهاى امنيتى کمربندهاى امنيتى را در اطراف شهر نجف ايجاد کرده‌اند.

وى گفت: حدود 40 هزار نيروى امنيتى در اين طرح مشارکت دارند و مسئوليت ارتش نظارت بر مناطق هم مرز با راه‌هاى منتهى به کربلاست و نيروهاى پليس نيز به حفاظت از خيابان‌هاى اصلى خواهند پرداخت. بر اساس اين طرح حدود 100 نيروى پليس در مراکز ايست بازرسى ثابت و ايست‌هاى بازرسى متحرک براى تفتيش زنان مستقر خواهند بود.

شليط قبل از انتخابات آزاد مى‌شود

يک وزير رژيم صهيونيستى اعلام کرد: اسراييل احتمالا ظرف هفته آينده تبادل اسيران را با جنبش حماس اجرا مى‌کند.

رافى ايتان، وزير امور بازنشستگان رژيم صهيونيستى و عضو تيم نظارتى مسئول ارزيابى خواسته‌هاى حماس در زمينه آزادى 1400 اسير اظهار داشت:‌ اسراييل احتمالا ظرف هفته‌هاى آينده تبادل اسرا را با جنبش حماس اجرا خواهد کرد و گلعاد شليط، سرباز اسراييلى اسير نيز قبل از انتخابات اسراييل آزاد مى‌شود.

آغاز مذاکرات برای پایگاه جدید نظامی آمریکا در روسیه 

یک دپلمات بلندپایه آمریکایی در تلاش است تا در مورد باز شدن پایگاه نظامی برای ناتو و سربازان این کشور در روسیه به نتایج مطلوب دست یابد.

مذاکرات مقامات آمریکا در مورد باز شدن پایگاه نظامی برای پشتیبانی از نیروهای ناتو حاضر در افغانستان پس از آن صورت می‌گیرد که قرقیزستان از بسته شدن پایگاه موجود در این کشور خبر داد.

چانگیرای به عنوان نخست وزیر زیمبابوه سوگند یاد کرد

درپی تصمیم رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه برای همکاری با اوپوزیسیون حامی غرب در این کشور، مورگان چانگیرای رهبر مخالفان زیمبابوه به عنوان نخست وزیر این کشور سوگند یاد کرد.

روز چهارشنبه دو رهبر توافق کردند تا به بن بست سیاسی که از سال گذشته بین دو طرف بروز کرده بود پایان دهند.


نظر شما :