مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۲۵ بهمن ۱۳۸۷ | ۱۶:۰۳ کد : ۳۹۲۹ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

رئیس جمهور، مشاور رسانه ای رئیس جمهور، مشاور عالى مقام معظم رهبری، وزیر امور خارجه، سخنگوی وزیر خارجه، سفير ايران در روسيه، سخنگوی دولت، مشاور ارشد رئیس جمهور، وزیر ارشاد و رئیس مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

هشدار رهبر انقلاب درباره جنگ روانی دشمن علیه غزه

رهبر انقلاب در دیدار رمضان عبدالله دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین لزوم استمرار ارتباط با افکار عمومی را ضروری و مهم برشمرد و گفت: بعد از پایان جنگ غزه، دشمن تلاش دارد تا از طریق جنگ روانی و تبلیغاتی بر افکار عمومی مردم غزه تأثیرگذاری و مقاومت اسلامی را مسئول رنج و محنت مردم معرفی کند که باید با آن مقابله شود.

آیت الله خامنه ای با تأکید بر آغاز افول روزافزون رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: امریکا و اروپا برای سلطه خود بر منطقه خاورمیانه، رژیم صهیونیستی را به وجود آوردند اما اکنون بعد از شصت سال، کار این رژیم به جایی رسیده است که برای حفظ آن، می خواهند از اروپا و امریکا کشتی جنگی بیاورند و در سواحل این رژیم مستقر کنند.

اسلام‌گرايى مهمترين پديده قرن بيست و يکم است

سردار سرلشکر سيديحيى صفوى دستيار و مشاورعالى فرمانده کل قوا پس از راهپيمايى 22 بهمن طى سخنانى در مصلى بيت المقدس اراک، گفت: اسلام‌گرايى مهمترين پديده قرن بيست و يکم است.

وى خاطرنشان کرد: هم‌چنين رفتار مردم انقلابى ايران در بين يک‌ونيم ميليارد مسلمان، بالاترين حمايت معنوى و سياسى از مردم بى‌دفاع غزه بود که مردم لبنان و غزه پيروزى خود را مرهون انقلاب اسلامى ايران مى‌دانند.

اوباما بايد بگويد کدام سياستش با سياست بوش متفاوت است

منوچهر متکى در جمع راهپیمایان کرجی در 22 بهمن با اشاره به مقاومت مردم لبنان و غزه، تاکيد کرد: ناکارآمدى زور امروز در نظام بين‌الملل ثابت شده است. ديگر دنيا زور را نمى‌پذيرد و اين بزرگ‌ترين چالشى است که قدرت‌هاى زورگوى جهان با آن مواجه شده‌اند. امروز آمريکا به لحاظ نظامى و اقتصادى و پشتيبانى سازمان‌هاى بين‌المللى کم نياورده است بلکه بوش و آمريکا در منطق مفتضح شده‌اند. امروز چالش‌ها، چالش‌هاى منطق‌هاست. هر که منطق برتر داشته باشد با استفاده از همين تکنولوژى‌هاى روز مى‌تواند حرف خود را بزند.

وى در پايان گفت: آمريکا يک روز گفت رژيم ايران بايد عوض شود و روز ديگر از لزوم تغيير در اخلاق و رفتار ملت ايران سخن گفت؛ اما مى‌بينيم امروز دولت جديدشان شعار تغيير داده است. ما مى‌گوييم اگر تغيير فقط در کلام و ادبيات و نوع صحبت کردن باشد البته مردم جهان استقبال مى‌کنند اما با تغيير سخن و کلام قضاوت نمى‌کنند و براى قضاوت به عملکردها مى‌نگرند. بنابراين اوباما وقتى از تغيير سخن مى‌گويد بايد بگويد که من در کجاها سياست‌هايم با سياست‌هاى بوش متفاوت است.

در پنجاه سال آينده شاهد تحولات سياسى در رژيم‌هاى استبدادى خواهیم بود

سيديحيى صفوى دستيار و مشاورعالى رهبری مهم ترين وقايع قرن حاضر را تاثير فزاينده باورها و انگاره‌هاى جمعى و توده‌هاى مردم در معادلات جهانى دانست و گفت:‌ ارزيابى تحولات مهم جهانى در قرن حاضر نشان دهنده تاثير روز افزون عزم ملت‌ها بر تعيين سرنوشتان مى‌باشد که انقلاب اسلامى‌ ايران را مى‌توان سرفصل پرافتخار اين روند در تاريخ جديد تمدن بشرى به حساب آورد.

سردار صفوى در پايان ضمن پيش‌بينى ايجاد تحولاتى در نظام کنونى رابطه دولت ملت‌ها در جهان گفت: در پنجاه سال آينده شاهد تغيير و تحولاتى سياسى در رژيم‌هاى استبدادى و پادشاهى به نفع ملت‌هاى اسلامى ‌و به سوى تشکيل نظام‌هاى جمهورى و يا جمهورى اسلامى خواهيم بود.

ایران یک ابرقدرت صالح در جهان است

مشاور ارشد رئیس جمهور با بیان اینکه ابعاد پیشرفت های ایران پس از انقلاب اسلامی آن گونه که شایسته است، برای ملت های جهان تبیین نشده، گفت: امروز بی‌تردید ایران یک ابرقدرت صالح در جهان است؛ زیرا دشمنان ما نتوانستند اراده ملت را تحت تاثیر خود قرار دهند و یا آن را تضعیف کنند.

سید مجتبی ثمره هاشمی مشاور ارشد رئیس جمهور درباره چگونگی موقعیت جمهوری اسلامی ایران پس از گذشت سی سال از انقلاب اظهار داشت: با وجود تمامی مشکلات داخلی و فشارهای خارجی از سوی دشمنان، ملت ایران امروز به فرموده حضرت امام خمینی (ره) "یک ابرقدرت در جهان است".

دولت ایران هنوز برآورد مثبتی از شعارهای آمریکا ندارد

صفار هرندی وزیر ارشاد با اشاره به شعار تغییر در دولت جدید آمریکا گفت: دولت ایران هنوز نتوانسته است برآورد مثبتی از شعار تغییرات در دولت آمریکا داشته باشد و تاکنون نتوانسته ایم ارزیابی از تغییرات در این کشور ببینیم.

وی افزود: اطرافیان اوباما می گویند روش های گذشته در مقابل ایران جواب نداده است و امروز باید راه های دیگر را امتحان کنیم اما از تغییر نگرش نسبت به انقلاب ایران سخن نگفته اند.

آمریکا جرات تهدید ندارد

سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه اظهار داشت: نیروهای نظامی آمریکا با هدف تاثیر یا تغییر در رفتار جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از عمل به شعارهای ما با همه توان در اطراف کشورمان جمع شده اند اما جرات اقدام نظامی علیه ایران را ندارند. این به معنای استقرار، ثبات و امنیت کامل جمهوری اسلامی ایران است.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اصرار غرب برای توقف غنی سازی اورانیوم از سوی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با وجود این تهدایدات و درخواست های مکرر غرب برای توفق غنی سازی، ایران یک گام هم عقب نشینی نکرد و با آن که در محاصره کامل نظامی و اقتصادی بود، ایستادگی کرد و دشمن را شکست داد.

ایران از تغییرات حقیقی در آمریکا استقبال می‌کند

رئیس دولت نهم با اشاره به روی کار آمدن دولت جدید آمریکا گفت: دولت جدید آمریکا اعلام کرده می خواهد تغییر ایجاد کند و ملت ایران از تغییرات حقیقی استقبال می کند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور که روز 22 بهمن در جمع راهپیمایان تهرانی و در میدان آزادی سخن می گفت، در بخش دیگری از سخنانش در خصوص روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده بیان داشت: دولت جدید آمریکا اعلام کرده که قصد تغییر دارد و می خواهد مسیر گفتگو در پیش گیرد، امیدواریم که این تغییرات واقعی و بنیادی باشد و نه تاکتیکی و در این صورت ملت ایران از تغییرات حقیقی استقبال می کند.

احمدی نژاد گفت: ما آماده گفتگو هستیم اما در فضایی آزادانه و در شرایط احترام متقابل.

بوش باید محاکمه شود

رئیس جمهور خطاب به کشورهای غربی با تاکید بر اینکه ملت ایران 30 سال است که با ترویست در حال مبارزه است، اظهار داشت: اگر می خواهید با تروریست مبارزه کنید با ملت ایران که قربانی تروریسم است همکاری کنید و ما آدرس لانه های تروریست ها را در کشورهای اروپایی و منطقه تحت اشغال رژیم اشغالگر قدس که روابط خوبی هم با شما دارند به شما می دهیم و بعید می دانیم که شما اطلاع نداشته باشید.

وی ادامه داد: اگر می خواهید با تروریسم مبارزه کنید باید با عوامل اصلی جنگ در منطقه مقابله و آنان را محاکمه کنید چرا که تنها صدام نبود که مرتکب جنایت شد بلکه در حمله بوش به عراق و افغانستان حدود یک میلیون نفر کشته و صد میلیون آواره شده اند و باید عوامل این کشتار از جمله شخص بوش و همراهان و دولتش محاکمه و مجازات شوند.

دولت نهم در زمينه سياست خارجى درخشيده است

مشاور رسانه‌اى رييس‌جمهور با بيان اين‌که اين دولت در دو بعد سياست خارجى و نگاه عدالت‌محور در داخل خوش درخشيده است، افزود: خبرنگاران بايد اين نکات را اول به مردم منطقه، کشور و در نهايت به جهان اعلام کنند.

مهدى کلهر که در بازديد دو روزه خبرنگاران از روند اجراى مصوبات سفر رييس‌جمهور به يزد سخن مى‌گفت‌، ادامه داد: در بعد سياست خارجى رويکرد منفعل به رويکرد فعال رسيد و جايگاه کشور در جهان متفاوت‌تر از دوره‌هاى قبل شد و ايران به عنوان يک قدرت شناخته‌شده وارد عرصه مبادلات و معاملات سياسى جهان شد؛ به طورى که هيچ‌گاه نمى‌توانند ما را ناديده بگيرند.

اميدواريم رييس‌جمهور سومالى آرامش را براى مردم به ارمغان آورد

سخنگوى وزارت امور خارجه گفت: اميدواريم رييس‌جمهور منتخب سومالى آرامش و رفاه را براى مردم به ارمغان آورد.

حسن قشقاوى در پاسخ به سوال خبرنگارى پيرامون انتخاب شيخ شريف شيخ احمد به عنوان رييس‌جمهور جديد سومالى، افزود: انتقال مسالمت‌آميز قدرت در سومالى پس از يک دوره تنش در هيات حاکمه آن کشور که در جريان اجلاس جيبوتى در 30 فوريه 2009 ميلادى صورت پذيرفت و در نهايت منجر به انتخاب شيخ شريف شيخ احمد به عنوان رييس‌جمهور جديد سومالى شد، حاکى از آغاز روند جديد و اميدوارکننده‌اى در صحنه‌ سياسى کشور مسلمان سومالى براى پايان يافتن بحران سياسى موجود است.

دولت ايران منعى براى شوراى فرهنگى بريتانيا در تهران ايجاد نکرده است

سخنگوى دولت گفت که از نظر ايران « شوراى فرهنگى بريتانيا» مجوز ندارد، اما با اين وصف دولت ايران هيچ منعى براى آن‌ها ايجاد نکرده و خودشان دفترشان را در تهران تعطيل کرده‌ا‌ند.

غلامحسين الهام در نشست خود با خبرنگاران در پاسخ به پرسش خبرنگارى که گفت « شما اتباع ايرانى شاغل در شورا را مجبور به استعفا کرده‌ايد» اظهار داشت: ما درباره اتباع ايرانى مى‌توانيم اعمال حاکميت داشته باشيم و مقرارت داخلى خود را اعمال کنيم.

به دنبال درگيرى و مساله‌سازى در دنيا نيستيم

منوچهر متکى با تاکيد بر اين که دولت نهم در ديپلماسى‌اش عوض کردن زمين بازى، انداختن توپ به ميدان حريف و قداست‌شکنى مسائلى بى‌منطق و تحميلى را مد نظر قرار داده بود، اضافه کرد: غرب ملاک‌هايى براى خود براى برخورد داشت که اين‌ها اساس وحدت‌شان شده بود، اما دولت نهم دقيقا آن‌ها را مورد هدف قرار داد. بزرگ‌ترين شاخص ديپلماسى دولت نهم در بهره‌گيرى از رهنمودهاى مقام معظم رهبرى و به دست گرفتن چارچوب بازى و تعامل در دنيا بود.

 وزير امور خارجه‌ کشورمان با تاکيد بر اين که ما به دنبال درگيرى و مساله‌سازى در دنيا نيستيم و تنها حرف خودمان را مى‌زنيم و براى آن منطق داريم، تصريح کرد: اين مسائل از طرف عده‌اى مطرح مى‌شود که به دنبال مشروع کردن هژمونى و سلطه‌طلبى‌اند وگرنه ما به دنبال تنش در دنيا نيستيم.

آمريکا نگاه برابر داشته باشد، از مذاکره استقبال مى‌کنيم

سفير جمهورى اسلامى ايران در روسيه گفت که ايران مايل به مذاکره و همکارى با آمريکاست.

محمود رضا سجادى، سفير جمهورى اسلامى ايران در روسيه در اولين کنفرانس مطبوعاتى خود مسکو با اشاره به اينکه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا با شعار «تغيير» روى کار آمد، تاکيد کرد: اگر آمريکا نه تنها به ايران و بلکه به بسيارى از کشورها از بالا به پايين نگاه نکند و نگاهى برابر و دوستانه حاکم باشد، در اين صورت ما خوشحال مى‌شويم که مذاکره و همکارى داشته و سوءتفاهمات را حل کنيم.

ایران ایده های جدید و سازنده را بررسی می کند

علی لاریجانی که به منظور شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده بود در دومین روز از سفر خود با خاویرسولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفتگو کرد.

لاریجانی در این دیدار با اشاره به موقعیت اتحادیه اروپا در ایفای نقش سازنده تر این اتحادیه در عرصه بین الملل تاکید کرد: ایران خواهان ادامه گفتگوهای سازنده در بحث هسته ای است.

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان با اشاره به اینکه شرایط نوینی در عرصه بین المللی بوجود آمده است خاطرشان کرد: نباید در بحث هسته ای ایران موضوعاتی مانند گذشته مطرح شود اما چنانچه ایده های جدید و سازنده‌ای در این رابطه ارائه شود آماده بررسی آن هستیم.

ایرانیان انسانهای درجه دو نیستند

لاریجانی دیدار با ایرانیان مقیم مونیخ بیان داشت: ایرانیان انسان های درجه دو نیستند و چگونه است که کشورهای غربی برای خودشان دانش‌های بنیادی را قبول می‌کنند، اما برای ایران و دستیابی ایران به دانش‌ها سقف قرار می‌دهند و البته این صرفا مربوط به بحث هسته‌ای نیست، بلکه در دیگر دانش‌ها نیز مثل نانو تکنولوژی و بایو تکنولوژی نیز ما کار کرده‌ایم اما غربی‌ها روی بحث هسته‌ای حساس شده اند و آن را به ماجرایی تبدیل کرده‌اند که باید با دست خودشان جمع شود.

وی با اشاره به پرتاب موشک ماهواره امید به فضا توسط کشورمان خاطرنشان کرد: در همین اجلاس امنیتی مونیخ برخی ایراد گرفته‌اند که ما چرا ماهواره به فضا پرتاب کرده‌ایم در حالی که اگر این گونه باشد ما فیزیک را نباید درس بدهیم چون ممکن است در آینده بچه‌های ما فیزیک دان شوند و کارهای عجیب و غریبی بکنند!

اتحاديه‌ اروپا به جايگاه خود نزد ملت ايران لطمه نزند

على لاريجانى در دیدار با وزير امور خارجه‌ انگليس با اشاره به لزوم اتخاذ رويکرد واقع‌بينانه و سازنده‌ طرف‌هاى مقابل در خصوص موضوعات مورد نظر به ويژه در خصوص برنامه‌ هسته‌اى، تصريح کرد: چنانچه اراده‌ سياسى لازم بر مبناى رويکرد سازنده در طرف‌هاى مقابل وجود داشته باشد ايران آمادگى لازم براى گفتگو در زمينه‌ مسايل مختلف از جمله برنامه‌ هسته‌اى ايران را دارد.

رييس مجلس شوراى اسلامى، با اشاره به اقدام اتحاديه‌ اروپا در خصوص خروج نام گروهک منافقين از ليست گروه‌هاى تروريستى، تصريح کرد: اتحاديه‌ اروپا نبايد با چنين اقداماتى به جايگاه خود نزد ملت ايران لطمه بزند.

منتظر تغيير در سياست‌هاى آمريکا هستيم

دکتر على لاريجانى در ادامه ديدارهاى خود در مادريد، با ميدل آنخل موراتينوس، وزير امور خارجه‌ و همکارى اسپانيا ديدار و گفتگو کرد.

وى تجربه‌ عراق به عنوان تجربه‌ شکست خورده از يکجانبه‌گرايى آمريکا را مورد اشاره قرار داد و افزود: ايران آماده است بتواند در ايجاد ثبات سياسى و پايدار در عراق هر کمکى که لازم باشد ارايه دهد.

رييس مجلس شوراى اسلامى افزود: با نگاه محتطانانه، منتظر تغيير در سياست‌هاى آمريکا هستيم و صرف اظهارنظر کفايت نمى‌کند. هنوز طرح مشخصى از طرف آمريکايى‌ها ديده نشده و براى پرداختن به مسائل منطقه در صورتى که چنين طرحى را داشته باشيم بهتر مى‌توان اظهارنظر کرد.

دوران منطق، انديشه و گفتگو آغاز شده است

احمدى‌نژاد در ديدار با سفرا و نمايندگى‌هاى خارجى مقيم تهران گفت: ما خواهان همه‌ خوبى‌ها و زيبايى‌ها براى همه‌ ملت‌ها هستيم و از فقر و تبعيض و عقب‌ماندگى در هر کجاى جهان که باشد ناراحت هستيم. ملت ايران يک ملت فرهنگى است و علاقه‌مند به تعالى و پيشرفت خود و تمام ملت‌هاست. ارتباطات ملت ايران با ديگر ملت‌ها سازنده، دوستانه و بر پايه‌ى احترام و عدالت است. ملت ايران تجربيات و دستاوردهاى خود را قابل تبادل و فرصتى براى گسترش روابط سازنده با ساير کشورها و ملت‌ها مى‌داند.

رييس جمهور گفت: دوستان من صلح و امنيت پايدار نياز تمام کشورها و ملت‌هاست و ما از هر تلاش مثبت و ممکنى براى تحقق اين امر حمايت و پشتيبانى مى‌کنيم. خوشبختانه امروز تهديدها و يا زورگويى و استفاده‌ ناعادلانه و ظالمانه از توان نظامى و حتى اقتصادى کاربردى ندارد. دوران ادبيات زور به پايان رسيده و دوران منطق، انديشه و گفتگو آغاز شده است.

هيچ قدرتى نمى‌تواند پيروزى‌هاى ملت ايران را ناديده بگيرد

محمود احمدى نژاد در حاشيه ديدار با سفرا و روساى نمايندگى‌هاى کشورهاى خارجى در ايران و در آستانه روز 22 بهمن گفت: راهپيمايى 22 بهمن نشان همدلى ملت ايران براى پيشبرد اهداف و حقوق خود به صورت مقتدرانه است و هيچ قدرتى نمى‌تواند پيروزى‌هاى ملت ايران را ناديده بگيرد.

احمدى‌نژاد با بيان اينکه امروز در يک نقطه عطف تاريخى هستيم و انديشه‌هاى ستيزجو و خودخواهانه ديگر در جهان قابل احترام نيستند، تاکيد کرد: اين انديشه‌ها در آستانه افول قرار گرفته‌اند و راه ملت ايران به عنوان راه نجات بخش و اطمينان آفرين شناخته شده است.

ایران به اوباما جهت تغییر فرصت می دهد

حسن قشقاوی سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما در این مورد پیش داوری نمی کنیم و مایل هستیم فرصت تغییر اساسی به اوباما داده شود.

خبرنگاری از قشقاوی پرسید: آیا سخنان دیروز آقای احمدی نژاد در مورد رابطه با آمریکا با مجوز رهبری بوده است، که وی پاسخ داد: موضوع مهمی مثل مسائل ایران و آمریکا که ریشه 30 ساله دارد موضوعی است که فرآیند آن بر اساس قانون اساسی مشخص شده است و مکانیزم تصمیم گیری آن نیز معلوم است ، هر موضعی که از سوی رئیس جمهور مطرح می شود قطعا در چارچوب همین فرآیند است.

قشقاوی در پاسخ به این سئوال که آیا اظهارات لاریجانی در کنفرانس مونیخ آغازی برای اظهار نظرها درباره رابطه با آمریکا بود، گفت: ما تفاوتی بین اظهارات لاریجانی و بقیه مسئولان نمی بینیم و این حوزه ای نیست که کسی موضع خاصی داشته باشد. واقعیت این است که مسائل ایران و آمریکا از موضعی واحد از سوی مسئولان سرچشمه می گیرد و هیچ اختلافی در این موضوع وجود ندارد.

پابرجایی فتوای امام درباره سلمان رشدی

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد فتوای امام خمینی (ره) در مورد سلمان رشدی نیز گفت: مکانیزم فتوای شرعی مثل مکانیزم تصمیم گیری های سیاسی نیست که یک عده ای بنشینند و در مورد آن تصمیم بگیرند مکانیزم فتوا خاص خودش است و تا زمانی که لغو نشود پابرجاست.


نظر شما :