تيم تحقیق ترور رفيق حريرى در سالگرد ترور به سوريه رفت

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۲:۳۲ کد : ۳۹۴۷ اخبار اصلی
همزمان با چهارمين سالگرد ترور رفيق حريرى و حضور گسترده‌ طرفداران گروه‌ 14 مارس در مرکز بيروت، تيمى از کميته‌ تحقيقات بين‌المللى در خصوص اين ترور راهى سوريه شد.
تيم تحقیق ترور رفيق حريرى در سالگرد ترور به سوريه رفت

همزمان با چهارمين سالگرد ترور رفيق حريرى و حضور گسترده‌ طرفداران گروه‌ 14 مارس در مرکز بيروت، تيمى از کميته‌ تحقيقات بين‌المللى در خصوص اين ترور راهى سوريه شد. 

هزاران تن از طرفداران گروه‌ 14 مارس روز شنبه 14 فوریه در چهارمين سالگرد ترور رفيق حريرى، نخست وزير اسبق اين کشور در مرکز بيروت حضور يافتند.

سعد حريرى، رهبر اکثريت پارلمان لبنان در بيانيه‌اى از تمام طرفداران حزب المستقبل خواسته بود تا در مراسم سالگرد ترور پدرش رفيق حريرى شرکت کنند.

اين در حالى است که به گفته يک منبع امنيتى لبنان تيمى از محققان کميته تحقيقات بين‌المللى در خصوص شناسايى عاملان ترور رفيق حريرى به دمشق رفته است تا به اطلاعات جديدى درباره تحقيقات صورت گرفته درباره‌ اين ترور دست يابد.

به نوشته‌ روزنامه‌ لبنانى السفير، اين منبع اظهار داشت، بازرسان بين‌المللى روز جمعه دفاتر خود را در شمال شرق بيروت به قصد دمشق ترک کردند.

وى در خصوص وضعيت چهار افسر بازداشت شده به اتهام ارتباط آنها با پرونده‌ ترور حريرى گفت: «در روزهاى آينده سرنوشت اين افسران مشخص خواهد شد.» 

این منبع امنيتى لبنان همچنين تاکيد کرد، به وجود آمدن شرايط اضطرارى در روند تحقيقات موجب شده که اين تيم تحقيقاتى به سوريه سفر کند. 

کميته‌ تحقيقات بين‌المللى تاکنون از تعدادى از سورى‌ها در خصوص پرونده‌ ترور رفيق حريرى بازجويى کرده است و بازرسان بين‌المللى بارها به سوريه سفر کرده و با بشار اسد رئيس جمهوری اين کشور ديدار کرده‌اند. 

از سوى ديگر برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه ابراز اميدوارى کرد، هر چه سريعتر عاملان ترور رفيق حريرى در دادگاه ويژه‌ اين ترور که سازمان ملل متحد آن را تشکيل داده است، محاکمه شوند. 

وى در ادامه افزود: «فرانسه از چهار سال گذشته به طور کامل از سازمان‌هاى لبنانى و کميته‌ تحقيقات بين‌المللى برای انجام تحقيقات در خصوص ترور رفيق حريرى حمايت کرده و از آغاز به کار اين دادگاه (اول ماه مارس) نيز روند محاکمه را پيگيرى خواهد کرد.» 

کوشنر بار ديگر حمايت کشورش را از وحدت، استقلال و حاکميت ارضى لبنان اعلام کرد. 

دادگاه مذکور از اول مارس در نزديکى لاهه و با حضور 11 قاضى از جمله 4 قاضى لبنانى، محاکمه عاملان ترورهاى صورت گرفته در لبنان و در راس آن ترور رفيق حريرى را آغاز خواهد کرد. 

بان‌کى‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز متعهد شد که پيشرفت‌هايى در روند دادگاه ويژه ترور رفيق حريرى و محاکمه‌ عاملان آن صورت دهد. 

ميشل مونتاس، سخنگوى بان‌کى‌مون گفت: «مسلما لبنانى‌ها به دليل از دست دادن مردى که زندگى‌اش را وقف حمايت از استقلال و حاکميت لبنان کرده است، غمگين هستند و چهارمين سالگرد ترور حريرى در حال برگزار مى‌شود که دو هفته‌ ديگر دادگاه بين‌المللى درباره ترور آغاز به کار خواهد کرد.» 

وى در ادامه افزود: «دبير کل سازمان ملل متحد بار ديگر بر پايبندى‌اش به تلاش برای افشاى اين فعاليت و محاکمه‌ عاملان آن تاکيد کرده است.» 


نظر شما :