افراط جايگزين اعتدال در اسرائيل شد

۲۶ بهمن ۱۳۸۷ | ۲۲:۵۸ کد : ۳۹۴۸ اخبار اصلی
موفقيت بنيامين نتانياهو در جلب حمايت احزاب راست افراطى با وجود 65 نماينده راست‌گرا از مجموع 120 نماينده کنست به اين معنا است که اين حزب راست‌گرا روندى را به دور از عزم و اراده بين‌المللى براى تحقق صلح در پيش خواهد گرفت.
افراط جايگزين اعتدال در اسرائيل شد

آنچه مسلم است ماهيت وجودى اسرائیل بر اساس افراط ‌گرايى، نژاد پرستى و کشتار شکل گرفته است و تجربه‌ 60 سال اشغالگرى اسرائیلی در اراضى فلسطينى ثابت کرده که بغض و کينه‌ سردمداران اين رژيم نسبت به اعراب و فلسطين چيزى نيست که با روى کار آمدن دولت راست افراطى يا ميانه‌رو، شدت و ضعف يابد زيرا ماهيت اين رژيم اساسا با ميانه‌روى بيگانه است. 

روزنامه اردنى الراى در تحليلى تحت عنوان "نژاد پرست‌ها و افراط‌ گرايان در راس قدرت اسرائيل" به بررسى پيامدهاى ناشى از موفقيت احتمالى حزب راست افراطى ليکود در تشکيل دولت ائتلافى جديد پرداخته است. 

در اين تحليل آمده است، سه روز پس از پايان انتخابات پارلمانى اسرائيل (کنست)، شاهد هستيم که شانس حزب راست افراطى ليکود در تشکيل دولت جديد بيشتر است، دولتى که پيشاپيش سياست‌هايش را بر اساس تداوم اشغالگرى در اراضى فلسطينى، مخالفت با تشکيل کشور مستقل فلسطين، ادامه اشغال بيت‌المقدس به عنوان پايتخت ابدى اسرائيل، عدم به رسميت شناختن توافق­نامه‌هاى قبلى صلح و تکيه بر سياست تهديد به حملات عليه غزه، کرانه‌ باخترى و حتى لبنان ترسيم کرده است و صراحتا اعلام کرده که تمايلى نسبت به پيوستن به تلاش‌هاى در حال جريان برای تحقق صلح يا حل و فصل تاريخى بحران خاورميانه بر اساس قوانين بين‌المللى، توافقنامه‌ ژنو و قوانين حقوق بشر ندارد. 

موفقيت بنيامين نتانياهو در جلب حمايت احزاب راست افراطى با وجود 65 نماينده راست‌گرا از مجموع 120 نماينده کنست به اين معنا است که اين حزب راست‌گرا روندى را به دور از عزم و اراده بين‌المللى براى تحقق صلح در پيش خواهد گرفت و در صورت عدم عبرت گرفتن از تجربه‌هاى گذشته و شکست خورده‌ دولت‌هاى پيشين حزب کارگر، ليکود و حتى حزب کاديما که پرونده‌ دو شکست را طى سه سال در کارنامه‌اش دارد، بار ديگر منطقه را به جنگ و بى‌ثباتى سوق خواهد داد. 

اين تحليل مى‌افزايد، سرنوشت ائتلاف راست افراطى و نژاد پرست به رهبرى نتانياهو تفاوت چندانى با سرنوشت ائتلاف‌هاى سابق اسرائيل که راه گمراه کردن افکار عمومى، وقت‌کشى و تکيه بر سياست‌هاى توسعه طلبانه، از جمله اداره‌ شهرک‌سازى‌ها، يهودى‌سازى بيت‌المقدس و ساخت ديوار حايل را دنبال کرده‌اند، نخواهد داشت. سياست‌هايى که هرگز اجازه‌ به وجود آمدن شرايط لازم برای تشکيل دولت مستقل فلسطين بر اساس راهکار تشکيل دو کشور مستقل را که آسان‌ترين و کوتاه‌ترين مسير براى ايجاد صفحه‌اى جديد در منطقه و پايان دادن به جنگ، تروريسم، خونريزى و بحران در منطقه بود، نداد. 

در پايان اين تحليل مى‌خوانيم، ادعاهاى نتانياهو و تلاش او براى گمراه ساختن افکار عمومى مبنى بر اين که خواهان تحقق صلح است، بسيار بى‌اهميت است، نه فقط از اين جهت که مبارزه­ها و برنامه‌هاى انتخاباتيش عکس اين موضوع را به اثبات رسانده است بلکه از اين نظر که او در تلاش برای تشکيل ائتلافى مشتکل از نژادپرستانى همچون آويگدور ليبرمن رهبر حزب تندروى بيت‌نو و رهبران افراطى ديگر احزاب تندروى اسرائيلى است.


نظر شما :