کشورهای عربی و تقویت فضای ضد ایرانی

اعراب دنبال بهانه‌اند

۱۴ اسفند ۱۳۸۷ | ۰۰:۱۸ کد : ۴۰۲۸ گفتگو
گفت‌و‌گو با دکتر محمدعلى مهتدى، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه
اعراب دنبال بهانه‌اند

رسانه های منطقه با اشاره به سخنان آقای ناطق نوری در خصوص بحرین، این سخنان را نشانه ای از نیت ایران برای بازپس گیری مالکیت این کشور قلمداد کرده و نسبت به آن هشدار داده اند.

گفت و گوی دیپلماسی ایرانی با دکتر محمد علی مهتدی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه:

- چرا کشورهای عربی منطقه  دنبال بزرگ نمایی آنچه میان ایران و بحرین بدنبال سخنان آقای ناطق نوری رخ داده است، هستند؟
کشورهای عربی یا رژیم های وابسته به امریکا که از آنها به عنوان محور میانه رو عرب یاد می شود، بدنبال بهانه گیری از ایران هستند و سخنان آقای ناطق را بهانه قرار داده اند، ایشان مسئله ای تاریخی را مطرح کرده اند. در این سخنان گفته شده است که در زمانی بحرین جزئی از خاک ایران بود، اما اکنون جمهوری اسلامی ایران حاکمیت بحرین را به رسمیت می شناسد و در این کشور سفارت خانه دارد همچنین ما هیچ ادعای ارضی نسبت به این کشور نداریم.

با این وجود محور امریکا در منطقه سخنان آقای ناطق نوری را بهانه قرار داده و واکنش این کشورها از جمله سفر رئیس جمهور مصر به بحرین، موضع عربستان سعودی در این زمینه، سفر پادشاه اردن به بحرین، سخنان دبیرکل اتحادیه عرب و در نهایت موضع وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در ریاض نشان می دهد که کشورهای عربی منطقه دنبال بهانه بودند تا جوی تبلیغاتی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه اندازند.

اکنون در جامعه بحرین میان شهروندان تبعیض قائل می شوند. در بحرین اکثریت با شیعیان است و چندی است زمزمه هایی در مورد تغییر وضعیت جمعیتی در بحرین شنیده می شود که با مخالفت های مردمی مواجه شده و دولت بحرین نیز بجای اینکه به طور منطقی با مخالفت ها برخورد کند، متوسل به سرکوب شده است، هدف بحرین از ایجاد بحران ساختگی با جمهوری اسلامی ایران این است که ادعا کند ایران در بحرین دخالت داشته و این ناآرامی ها به دلیل دخالت های تهران است.

- آیا تحرکات اخیر کشورهای عربی منطقه علیه ایران با احتمال گفت و گوی امریکا و ایران ارتباط دارد؟
کشورهای عربی این نگرانی را دارند که با توجه به مطرح شدن ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای، آغاز مذاکرات تهران و واشنگتن، نقش منطقه ای محور کشورهای عربی دنباله رو امریکا را کاهش داده و در مقابل نقش منطقه ای ایران افزایش یابد.

بر این اساس اعراب تلاش دارند با انجام تحریکاتی علیه ایران و بزرگ نمایی مسائلی مانند آنچه میان ایران و بحرین رخ داده است، فضای ضد ایرانی را در منطقه تقویت کنند، به ویژه آنکه در لبنان و غزه، جریان مقاومت به پیروزی هایی دست یافت و این پیروزی ها نتیجه حمایت ایران از جنبش های مقاومت در منطقه بود.

این پیروزی ها نیز بر نگرانی و ناراحتی کشورهای عربی می افزاید چراکه آنها به طور کلی با جریان مقاومت در منطقه مخالفند و خواهان سازش با اسرائیل هستند، همه این عوامل موجب شده است که این کشورها دست به طرفند تبلیغاتی بی ارزش برزگ نمایی سوء برداشت میان بحرین و ایران بزنند.

- فضا سازی منفی علیه ایران در کشورهای عربی منطقه تا چه اندازه تحت تاثیر نگرانی آنها از برنامه ها و فعالیت های هسته ای ایران است؟
تنها برنامه هسته ای ایران موجب نگرانی اعراب نیست بلکه به طور کلی پیشرفت های ایران در زمینه های علمی و فنی و نفوذ ایران در منطقه در کنار قدرت و استقلال این کشور موجب نگرانی کشورهای عربی منطقه است. برنامه هسته ای ایران بخشی از عناصر قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه است.


نظر شما :