دنیس راس چه کاره است؟

۱۲ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۶:۳۳ کد : ۴۰۴۴ گفتگو
گفت‌وگویی چالشی بین رابرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با خبرنگاران
دنیس راس چه کاره است؟

دنیس راس نه یک فرستاده است نه یک مشاور. آنچه شما می خوانید گفتگویی چالشی بین روبرت وود، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا با خبرنگاران در مورد شغل دنیس راس است. 

 دنیس راس؟

آقای وود: بله

 مسوولیت دقیق او چیست؟

آقای وود: خوب، دنیس در واقع...

 آیا ایران حوزه مسوولیت اوست؟ و اگر ایران در حوزه او نیست و یا اگر هست چرا چنین چیزی در مسوولیت کاری وی نوشته نشده است؟

آقای وود: خوب اجازه بدهید من صحبت های خودم را این گونه آغاز کنم که وزیر امور خارجه بسیار خرسند اتس که دنیس راس پذیرفت تا به عنوان مشاور مخصوص وی در حوزه خلیج فارس و جنوب غربی آسیا با وی همکاری کند. آنچه که آقای راس مسوولیت آن را برعهده دارد به توسعه دیپلماسی و به اجرا درآوردن این سیاست ها در میان تعدادی از مقامات وزارت امور خارجه مربوط می شود. و شما می دانید که او قرار است مشاور مسائل استراترژیک وزیر امور خارجه باشد و همچنین قرار است این اطمینان را بدهد که هماهنگی لازم بین سیاست های ما و استراتژی ها ما در منطقه وجود دارد.

اجازه بدهید شفاف تر بیان کنم. او یک فرستاده نیست. او قرار نیست که نقش یک مذاکره کننده را داشته باشد. او قرار است بر روی مسائل منطقه کار کند. همچنین قرار نیست که او در پروسه صلح در منطقه همکاری داشته باشد. اما دوباره یادآوری می کنم که او قرار است به عنوان مشاور وزیر امور خارجه در خصوص استراتژی های طولانی مدت در منطقه فعالیت خود را آغاز کند.

 آیا ممکن است که برای ما شرح دهید که منظور از نظر جغرافیایی از آسیای جنوب غربی کجاست؟ چه کشورهایی شامل این منطقه هستند؟

آقای وود: من....

 نه، شما در وزارت امور خارجه فرستاده ای برای آسیای جنوب عربی انتخاب کرده اید. من حدس می زنم شما دقیقا می دانید که این منطقه شامل چه کشورهایی است.

آقای وود: بله، مسلما می دانیم. من فقط در حال حاضر لیستی از این کشورها ندارم. اما دقیقا، این منطقه شامل- شامل ایران می شود.

 آیا ایران در این منطقه قرار دارد؟

آقای وود: در واقع، بله. همان طور که قبلا هم گفتم وی قرار است به خانم وزیر مشاوره بدهد. چشم انداز آینده منطقه را مورد بررسی قرار دهد و مطمئن شود که سیاست های ما در منطقه به اجرا در می آید. همان طور که گفتم، وزیر امور خارجه بسیار خرسند است که آقای راس این مسوولیت را پذیرفته. آقای راس تجربه فراوانی در این منطقه دارد. و همان طور که می دانید، این مسوولیت بسیار دلهره آوری است، اما خانم وزیر نیاز آن را احساس کرده بود.

آیا این منطقه بخش هایی از خاورمیانه را نیز دربر می گیرد؟

آقای وود: بله.

خوب، پس آیا سوریه، اسراییل و اردن نیز در این حوزه هستند ؟

آقای وود: خوب، او قرار است که در تمامی منطقه حضور داشته باشد. می دانید...

این منطقه کجا تمام می شود؟ منظور من این است که این منطقه می تواند تا مراکش ادامه داشته باشد. آیا شامل...

آقای وود: خوب، او قرار است با تعدادی از مقامات که در مورد مسائل منطقه فعالیت می کنند در تماس باشد. 

 آیا این منطقه شامل مراکش، الجزیره، مصر و کشورهای خاورمیانه و خاور نزدیک که در واقع بخشی از آسیای جنوب غربی نیستند را نیز شامل می شود؟

آقای وود: او قرار است که در خصوص مسائل منطقه به خانم وزیر مشاوره بدهند. هر کجایی که خانم وزیر نیاز به مشاوره داشته باشند و این دقیقا مسوولیتی است که وی برعهده دارد؟ 

 بنابراین او قرار است که با رهبران منطقه نیز دیدار کند. بنابراین شما گفتید که او قرار است شرایط را ارزیابی کند...

آقای وود: بله به نوعی درست است.

شامل ایرانی ها نیز می شود؟

آقای وود: خوب در این مورد مطمئن نیستم. اما دوباره یادآوری می کنم که سیاست های ما درباره ایران در حال بررسی است بنابراین زمانی که این بررسی ها به اتمام رسید ما می توانیم با ایرانی ها هم ارتباط برقرار کنیم. اما تا آن زمان...

 خوب آیا احتمال این وجود دارد که در مواردی شما فرستاده مخصوصی برای ایران درنظر بگیرید؟ و چرا در مورد این مسئله مستقیما وارد عمل نمی شوید؟

آقای وود: خوب، این تصمیم توسط خانم وزیر اتخاذ می شود که وی به یک مشاوره در مورد این منطقه نیاز دارند. و این احساس وجود داشت که آقای راس توانایی و قابلیت بیشتری برای این مسوولیت داشت، چرا که او تجربه زیادی در باره مسائل خاورمیانه و سایر نقاط جهان دارد. و دو باره تکرار می کنم که ایران نیز جزو یکی از کشورهایی است که وی قرار است مسوولیت آن را داشته باشد. اما....


نظر شما :