کره شمالی روی خط جنگ با امریکا، ژاپن و کره جنوبی

۲۰ اسفند ۱۳۸۷ | ۲۲:۰۵ کد : ۴۱۴۰ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
ایالات متحد و ژاپن مانور مشترکی را که ظاهرا در پاسخ به این اقدام کره شمالی است، آغاز کرده­اند؛ که پیونگ یانگ در واکنش به آن ارتش خود را به حال آماده باش کامل در آورده و به کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحد اعلام جنگ داده است.
کره شمالی روی خط جنگ با امریکا، ژاپن و کره جنوبی

کره شمالی که در عصر جورج بوش و تحت فشارهای شدید دولت وی تن به مصالحه با امریکا داده بود و پذیرفته بود از فعالیت­های نظامی هسته­ای اش چشم­پوشی کرده و حتی در همین راستا برخی از تاسیسات هسته­ای خود را نابود کرده بود، ظاهرا با روی کار آمدن اوباما رویه­ خود را مجددا تغییر داده است. گویا مقام­های کره­ شمالی که شاهد شعارهای تغییر در سیاست­های باراک اوباما بوده­اند و تعقیب سیاست­های ملایمتر را در دولت وی شاهد هستند، گمان کرده­اند می­توانند سیاست­های خود را تغییر داده و روندی خصمانه در برابر کاخ سفید اتخاذ کنند.

هنگامی که کره شمالی مشاهده کرد، سکان­داران جدید کاخ سفید اعلام کرده­اند، اولویت خود را بر بحران اقتصادی و جنگ در افغانستان متمرکز خواهند کرد، به طور ناگهانی اعلام کرد قصد دارد یک ماهواره جدید به فضا بفرستد که بسیاری از ناظران معتقدند این عمل در حقیقت آزمایش موشکی است تا پرتاب ماهواره به فضا. اتفاقی که با نگرانی شدید جامعه جهانی به خصوص کره جنوبی و ژاپن مواجه شده است.

حال ایالات متحده و ژاپن مانور مشترکی را که ظاهرا در پاسخ به این اقدام کره شمالی است، آغاز کرده­اند؛ پیونگ یانگ ارتش خود را به حال آماده باش کامل در آورده و به کره جنوبی، ژاپن و ایالات متحده اعلان جنگ داده است.

این تهدید زمانی انجام شد که انتخابات مجلس عالی خلق کره شمالی روز یکشنبه ۸ مارس برگزار شد و دوره پنج ساله‌ مجلس کنونی به پایان رسید. انتخاباتی که می بایست زودتر از این انجام می شد اما به خاطر وضعیت سلامتی کیم جونگ ایل، رهبر ۶۷ ساله‌‌ این کشور برگزار نشد.

کیم جونگ ایل روز یکشنبه در یکی از پایگاه‌های نظامی در پیونگ یانگ، پایتخت این کشور، حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. منابع خبری گزارش دادند، تصویری که از کیم جونگ ایل به هنگام رای دادن توسط رسانه‌های کره‌ی شمالی منتشر شده، او را پیر، شکسته و لاغر نشان می‌دهد.

دیپلمات‌های خارجی که اوضاع کره‌ شمالی را زیر نظر دارند، می‌گویند وضعیت رهبر کره‌ شمالی پس از سکته‌ مغزی در تابستان سال گذشته، رو به بهبودی است و او همچنان کنترل کشور را در دست دارد.

ساعاتی پس از این رای گیری مانور نظامی کره جنوبی و ایالات متحده آغاز شد که چند ساعت پيش از آن کره شمالی همسایه جنوبی و متحد امریکایی آن را به جنگ تهدید کرد.

قرار است کره شمالی در اوايل ماه آوريل ماهواره تازه ای که بسیاری از کشورها آن را در حقیقت آزمایش موشکی قلمداد کرده­اند به فضا پرتاب کند که با آغاز کار پارلمان جديد کره شمالى هم­زمان خواهد شد. مقام‌هاى امريکايى و ژاپنى گفته‌اند که در صورت لزوم مى‌توانند به اين ماهواره شليک کنند.

خبرگزارى آسوشيتدپرس به نقل از بيانيه‌ ستاد کل ارتش کره شمالى گزارش داده است، اگر دشمنان با بى‌خردى گزينه‌ رهگيرى ماهواره ما را انتخاب کنند، نيروهاى مسلح انقلابى ما بدون شک و ترديد يک عمليات انتقام جويانه‌ عادلانه را نه تنها عليه تمام وسايل رهگيرى استفاده شده بلکه عليه پايگاه‌هاى امريکا، ژاپن و کره جنوبى انجام خواهند داد.

در اين بيانيه که خبرگزارى رسمى مرکزى کره شمالى (KCNA) آن را به چاپ رسانده، آمده است، هدف قرار دادن ماهواره ما دقيقا به معنى جنگ است.

اين خبرگزارى در خبرى جداگانه نيز گزارش داده است که ارتش اين کشور کمونيستى به تمام پرسنل خود دستور داده است، کاملا براى جنگ آماده باشد تا بتوانند ضربات تلافى جويانه‌ بى‌رحمانه­ای را به دشمن وارد کنند.

کره شمالى هم‌چنين خط ويژه‌ نظامى ارتباطى را با کره جنوبى در جريان اين رزمايش 12 روزه قطع کرده و همين باعث شده است تا دو طرف هيچ ارتباطى با يکديگر نداشته باشند. پيونگ يانگ و سئول از اين خط ويژه‌ براى تبادل اطلاعات در مورد گذر کالا‌ها و افراد از طريق شهر مرزى صنعتى کائه سونگ کره شمالى استفاده مى‌کردند.

وزارت اتحاد دو کره نيز عنوان کرده است، در حدود 700 شهروند کره جنوبى که امروز قصد ورود به کائه سونگ را داشتند، نتوانستند وارد منطقه شوند. کره‌ جنوبى از پيونگ يانگ خواست تا اين خط را سريعا بار ديگر به حالت اول بازگرداند و به ايجاد تنش پايان دهد.

کيم هو نيه ئون، سخنگوى وزير اتحاد دو کره در سئول گفت: «همان طور که دولت چندين بار توضيح داده رزمايش مشترک کره جنوبى و امريکا، تمرين‌هاى دفاعى سالانه هستند و دولت بار ديگر از کره شمالى مى‌خواهد به اقدامات تنش‌زا پايان دهد.«

هم‌چنين استيون بوسورث، فرستاده ويژه جديد امريکا به پيونگ يانگ، در سئول با يوميونگ - هوآن، وزير امور خارجه‌ ولى سانگ - هى، وزير دفاع کره جنوبى ديدار و در مورد اين تنش‌ها با اين دو تن بحث و مذاکره کرد.

بوسورث به ميونگ هوآن گفت: «در مورد آن چه که بايد انجام دهم، هيچ تصور غلطى ندارم. اين يک وظيفه‌ بسيار مشکل است.»

کره شمالى هم زمان با آغاز اين رزمايش‌ها، هواپيما‌هاى مسافربرى کره جنوبى را که در نزديکى حريم هوايى‌اش به پرواز در آيند، تهديد کرده است. 

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :