گوردن براون، دوست جديد جورج بوش

۰۷ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۹:۰۲ کد : ۴۲۰ آمریکا
آنچه مسلم است روابط آمريکا و بريتانيا به گرمى زمان زمامدارى تونى بلر نخواهد بود. عقب نشينى نيروهاى بريتانيايى از عراق مى تواند آغاز يک دوره سرد در روابط لندن و واشنگتن باشد.

 جورج بوش،‌رئيس جمهور آمريکا و گوردن بروان،‌ نخست وزير بريتانيا اولين ديدار رسمى خود را روز يکشنبه در حالى آغاز مى کنند که هر دو طرف در تلاشند تا موضوع عراق روابط حسنه آنها را بر هم نزند.

 

اما پيش بينى مى شود که موضوع بحث برانگيز عراق و طرح عقب نشينى نظامى از اين کشور مسئله است که مى تواند روى روابط بوش و براون تاثير گذار باشد.

 

اين در حالى است که نخست وزير بريتانيا در آستانه اين ديدار اعلام کرده بود که روابط بين کشورش و آمريکا به عنوان دو هم پيمان همچنان به قوت خود باقى خواهد ماند،‌اما رابطه دولت وى با آمريکا به گرمى رابطه تونى بلر،‌نخست وزير پيشين بريتانيا نخواهد بود.

 

حرکتهايى که گوردن براون از ماه گذشته که حکومت را در بريتانيا به دست گرفت انجام داده است مى تواند نشانه هايى از تغيير روابط دولت بريتانيا با جورج بوش باشد.

گوردن بروان روز شنبه در بيانيه اى اعلام کرد که ما مى دانيم که بدون حضور فعال آمريکا نمى توانيم هيچکدام از مسائل بزرگ دنيا را حل کنيم. روابط بين رئيس جمهور آمريکا و نخست وزير بريتانيا هميشه به قوت خود باقى خواهد ماند و من به عنوان نخست وزير بريتانيا در ديدار خود با جورج بوش،‌چالشهاى موجود بين دو کشور را بررسى خواهيم کرد.

 

گوردن براون در نخستين ديدار رسمى خود از آمريکا در کمپ ديويد با جورج بوش ملاقات خواهد کرد و و در مقر سازمان ملل در شهر نيويورک سخنرانى خواهد کرد وى همچنين با بن کى موون دبير کل سازمان ملل ديدار و گفت و گو خواهد کرد.

 

در همين راستا تونى اسنو،‌معاون مطبوعاتى کاخ سفيد هفته گذشته اعلام کرده بود که روابط بين جورج بوش و گوردن براون رابطه اى بسيار خاص و مهم است. اما برخى از رفتارهاى آقاى براون در اين يک ماه گذشته،‌ باعث تعجب بسيارى در واشنگتن شده است.

 

گوردن بروان،‌ مارک ملوچ-بروان را به عنوان وزير مسائل خارجى دو لت خود معرفى کرد. ملوچ-بروان به عنوان نماينده پيشين سازمان ملل در زمان کوفى عنان با جان بولتون،‌سفير سابق آمريکا در سازمان ملل برخوردى تند و خشن داشت. وى اعلام کرده است که آقاى بوش و آقاى بروان در انتها نمى توانند با يکديگر متحد شوند. و اين يکى از دلايلى است که مى تواند،‌بريتانيا را از واشنگتن دور کند.

 

همچنين گوردن بروان پيشنهاد جديدى را به جان دنهام، وزير پيشين بريتانيا که در سال 2003 به دليل مخالفت خود با جنگ عراق استعفا داده بود،‌ ارائه داده است.

در همين راستا،‌رينالد ديل، يکى از اعضاى بلند پايه سازمان مطالعات بين المللى استراتژيک که مقر آن در واشنگتن است اظهار داشت که بسيار بعيد است که گوردن بروان بتواند رابطه اى به خوبى رابطه تونى بلر با جورج بوش ايجاد کند.

 

وى همچنين اعلام کرد که بسيارى از مردم اينجا معتقدند که روابط مثل گذشته نخواهد بود. رابطه آقاى بوش و آقاى براون رابطه صلح آميزى خواهد بود اما همانند رابطه جورج بوش با تونى بلر که رابطه اى خاص بود نخواهد بود.

 

گوردن بروان در حالى به واشنگتن سفر مى کند که موضوعات بحث برانگيزى را در فولدر سياسى خود به همراه دارد.

در حال حاضر بريتانيا 5 هزار و پانصد سرباز در کشور عراق مستقر دارد که اکثر آنها در شهر بصره مستقر هستند. سران نظامى در لندن پيش از اين اعلام کرده بودند که در صدد هستند تا کنترل شهر بصره را تا اواخر سال جارى به دست نيروهاى محلى بسپارند که همين امر موجب عقب نشينى تعداد زيادى از نيروهاى بريتانيايى خواهد شد.

 

دفتر گوردن براون در خيابان دانينگ استريت اعلام کرده است که يکى از موضوعات بحث آقاى براون با جورج بوش مسئله سيستم دفاع موشکى آمريکا در اروپا خواهد بود.

هنرى کسينجر،‌ وزير امور خارجه پيشين آمريکا به وزراى بريتانيا در خصوص فاصله گرفتن از سياستهاى آمريکا هشدار داد.

 

وى در مصاحبه اى را روزنامه ساندى تايمز اعلام کرد که گوردن براون قابليت کمک به حل معضل عراق را دارا است. گوردن براون فرد بسيار خوش فکرى است که بسيار بيشتر از تونى بلر افکار روشنى را ارائه مى دهد.

آقاى کسينجر همچنين اعلام کرد که جورج بوش،‌گوردن براون را به کمپ ديويد دعوت نکرده است تا در خصوص چگونگى رسيدن به آمالهاى آمريکا سخنرانى کند. آقاى بوش از گوردن براون دعوت کرده است تا با ذهنى باز به حرفهاى او گوش دهد.

 

گوردن براون ماه گذشته براى بررسى وضعيت عراق به اين کشور سفر کرد. در طى سفر وى به عراق سران ارتش بريتانيا از موضوع عقب نشينى سربازان بريتانيايى بسيار استقبال کردند.

 

آنچه مسلم است اين است که روابط آمريکا و بريتانيا در دوره حکومت گوردن بروان به گرمى زمان زمامدارى تونى بلر نخواهد بود. عقب نشينى بخش عظيمى از نيروهاى بريتانيايى از عراق مى تواند آغاز يک دوره سرد در روابط  لندن و واشنگتن باشد.


نظر شما :