سرنوشت تراژیک موشک کره شمالی

۱۷ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۲ کد : ۴۲۷۳ آسیا و آفریقا
موشک کره شمالی که تهدیدها و وحشت های فراوانی با خودش آورده و تحلیلگران سیاسی را نسبت به آینده شبه جزیره کره و تداوم مناقشات هسته‌ای در این منطقه نگران کرده بود، ظاهرا پرتابی نافرجام داشته و بدین ترتیب برای کره شمالی جز هزینه‌های بین‌المللی عایدی نداشته است.
سرنوشت تراژیک موشک کره شمالی

دیروز کره شمالی پرتاب موشک ماهواره ای خود را موفقیت آمیز خواند اما ساعاتی بعد ارتش آمريکا این خبر را رد کرد و پرتاب موشک کره ای را ناموفق و نافرجام خواند.

مطابق گزارش منابع خبری، فرماندهی دفاع فضایی آمريکای شمالی و مقامات فرماندهی شمالی آمريکا، معتقدند بخشی از موشک پرتاب شده به دريای ژاپن افتاده و بخش های ديگر نیز همراه با محموله آن به اقيانوس آرام سقوط کرده است.

دو فرماندهی نامبرده در اعلاميه هایی آورده اند که شيئی به مدار زمين فرستاده نشده و هيچ شيئی به خاک ژاپن نيفتاده است.

با این حال مناقشات ایجاد شده میان کره شمالی و ژاپن، کره جنوبی و آمریکا از چند روز پیش از موعد پرتاب موشک تا روز یکشنبه کافی بود تا حساسیت ها و فشارها روی دولت این کشور افزایش یابد. روز گذشته باراک اوباما در بيانيه ای که در پراگ پايتخت جمهوری چک ایراد کرد، گفت: برنامه های کره شمالی در استفاده از فناوری موشک های قاره پيمای بالستيک، تهديدی عليه شمال شرقی آسيا و عليه صلح و امنيت بين المللی است.

بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد نیز ضمن ابراز تاسف از اقدام کره شمالی اعلام کرد: پرتاب راکت از سوی کره شمالی، به سود تلاش هایی نيست که در جهت گفتگو برای صلح و ثبات در جریان است.

اقدام کره شمالی و جنجال های برخاسته از آن بازتاب های متفاوتی در ایران داشت. برخی چهره ها و رسانه های نزدیک به نظام، عبور پیونگ یانگ را از خط قرمزها و دستورالعمل های مخالف با پیشرفت فناوری هسته ای اقدامی قابل توجه دانسته و بی نتیجه ماندن جلسه ویژه شورای امنیت را درباره کره شمالی با رویکردی مثبت مخابره کردند.


نظر شما :