بررسی ادامه فرایند غنی سازی اورانیوم ایران در امریکا

۲۲ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۷:۰۷ کد : ۴۲۷۷ سرخط اخبار
بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز مقام‌های امریکا در حال بررسی پذیرش فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ایران هستند...
بررسی ادامه فرایند غنی سازی اورانیوم ایران در امریکا

بر اساس گزارش روزنامه فایننشال تایمز مقام‌های امریکا در حال بررسی پذیرش فرآیند غنی‌سازی اورانیوم ایران هستند.

این بررسی به واسطه قاطعیتی که دولت امریکا تاکنون نسبت به لزوم تعلیق غنی سازی اورانیوم در ایران داشت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

تا پیش از این مقام های غربی و در راس آنها مسئولین و دیپلمات های امریکایی، تعلیق غنی سازی اورانیوم در برنامه هسته ای ایران را به عنوان پیش شرطی برای ادامه مذاکرات هسته ای با تهران عنوان کرده بودند، مذاکراتی که به واسطه پافشاری دو طرف – ایران و گروه 1+5- بر مواضع و شروط خود در بن بست قرار گرفته است.

با این حال می توان تفسیرهای مختلفی از این اقدام جدید ایالات متحده امریکا داشت، اولین نکته ای که در این باره به ذهن خطور می کند، ارتباط این موضوع با سیاست های جدید هیات حاکمه ایلات متحده امریکاست که از زبان آقای اوباما بارها شنیده شده است. وی خواستار تغییر سیاست های پیشین واشنگتن در برابر ایران و برخی دیگر از کشورهاست. در مورد ایران، دولت او دنبال یافتن راهی برای تعامل دو کشور است، سیاستی که هر بار شفاف تر از گذشته در سخنان اوباما در مورد ایران خودنمایی می کند اما هنوز پاسخی رسمی را از سوی تهران کسب نکرده است.

به طور طبیعی نتیجه این بررسی ها مشخص خواهد کرد که امریکا با تداوم غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران موافقت خواهد کرد یا خیر اما در صورت موافقت امریکا با ادامه غنی سازی در ایران می توان شاهد تغییراتی اساسی در نوع برخوردهای بین المللی با برنامه هسته ای ایران بود، چراکه نقطه ثقل همه مخالفت ها و اساسی ترین عامل اختلاف دیدگاه غرب و ایران در موضوع هسته تهران، مسئله غنی سازی اورانیوم بود که از سوی طرف های غربی نشانه ای در تایید غیر صلح آمیز بودن برنامه های ایران و از سوی ایران، اقدامی در جهت تولید و تامین سوخت هسته ای برای کشوری در حال توسعه و نیازمند به تنوع سوختی محسوب می شد. با تفاهم دو طرف بر سر ادامه غنی سازی اورانیوم بزرگترین دروازه برای خروج از بن بست هسته ای ایران باز خواهد شد.

طبیعتا برای تهران پذیرش ادامه غنی سازی اورانیوم از سوی جامعه بین المللی دست آوری بسیار مهم و تاییدی بر صلح آمیز بودن کلیه فعالیت های صورت گرفته پیشین در مسیر هسته ای این کشور تلقی خواهد شد، اما اکنون باید در انتظار مشخص شدن نتایج این بررسی ها بود. 


نظر شما :