۴۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی برای ترکیه

۱۲ مرداد ۱۳۸۶ | ۰۴:۴۸ کد : ۴۳۶ اقتصاد و انرژی
طبق گزارش تهیه شده توسط وزارت اقتصاد ترکیه در سال 2005 میلادی 91 درصد از کل سرمایه های خارجی وارد بخش خدمات و 8.5 درصد از کل سرمایه های خارجی وارد بخش تولیدشده است.

 

سرمایه گذاری خارجی در رشد اقتصاد هر کشور تاثیر بسزایی دارد بنابراین همواره در میان کشورهای مختلف جهان رقابت برای جذب این سرمایه ها و حفظ روند فزاینده جذب سرمایه های خارجی وجود دارد.

 

طبق گزارش اخیر مرکز تحقیقات بین المللی کا –پی- ام –جی رقابت برای جذب سرمایه های خارجی در کشورهای مختلف سبب کاهش نرخ مالیات در این کشورها شد تا سرمایه گذاران را برای حضور در عرصه اقتصادی آنها ترغیب کند.

 

از طرف دیگر وضع قوانین و سیاستهای سرمایه گذاری خاص که ورود سرمایه ها را تسهیل و سوداوری انها را افزایش می دهد نیز یکی دیگر از راههای جذب سرمایه ها است.

 

ترکیه به دلیل دارا بودن بستر مناسب برای سرمایه گذاری و نزدیکی ان به بازار مصرف اسیا یکی از مهمترین کشورها در جذب سرمایه های خارجی است .

 

 این موقعیت جغرافیایی در کنار وضع قوانین و سیاستهای سرمایه گذاری به خصوص قانون شماره 4875 سرمایه گذاری مستقیم خارجی سبب شد تا درون ریز سرمایه های خارجی به این کشور افزایش چشمگیری پیدا کند.

 

این قانون که در سال 2003 میلادی تصویب شد نقطه عطفی در بازار سرمایه گذاری خارجی ترکیه بوجود آورد. آمارهای ارایه شده توسط بانک مرکزی ترکیه نشان می دهد در سال 2002 میلادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه برابربا 2 میلیارد و 243 میلیون دلار بود.

 

 در سال 2001  میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور به 2. میلیارد و 272 میلیون دلار ودر سال 2000 میلادی 3میلیارد و 352میلیون دلار بود. آمارها نشان می دهددر سال 2002 میلادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در کشور ترکیه در مقایسه با سال 2001 میلادی 17.1 درصد و در مقایسه با سال 2000 میلادی 35.5 درصد کاهش پیدا کرد.

 

کل درون ریز سرمایه های خارجی به  ترکیه درفاصله سالهای 1980 تا 1990 میلادی برابر با 4.6 میلیارد دلار امریکا بود که متوسط سرمایه گذاری خارجی سالانه در این کشور را 456 میلیون دلار قرار می دهد.

 

در فاصله سالهای 1990 تا 2000 میلادی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه 21 درصد رشد کرد و به 20 میلیارد دلار رسید اما این میزان سرمایه گذاری برای رشد اقتصاد این کشور کفایت نمی کرد بنابراین دولتمردان در صدد ارایه قانونی تازه برآمدند تا بتوانند سهم بیشتری از سرمایه ها را جذب کنند.  نتیجه این تلاش وضع قانون 4875  سرمایه گذاری مستقیم خارجی در سال 2003 میلادی شد.

 

 در سال 2003 میلادی (سالی که قانون 4875 سررمایه گذاری مستقیم خارجی تصویب شد) میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه برابر با1 میلیارد و  752 میلیون دلار بود و پس از تصویب و اجرای قانون میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی دراین کشور 55.9 درصد رشد کرد و به 2میلیارد و 837میلیون دلار رسید.

 

تصویب قانون و به دنبال ان اصلاح زیر ساختهای اقتصادی و سرمایه گذاری دراین کشور اسیایی-اروپایی سبب شد تا درون ریز سرمایه های خارجی به این کشور افزایش چشمگیری پیدا کند و در سال 2005 میلادی به 9 میلیارد و 667 میلیون دلار آمریکا برسد.

 

به عبارت بهتر در این سال درون ریز سرمایه های خارجی به کشور ترکیه در مقایسه با سال 2004 میلادی 3 برابر شد و موفقیتی بزرگ در تاریخ سرمایه گذاری این سرزمین را ثبت کرد.

 

طبق گزارش تهیه شده توسط وزارت اقتصاد ترکیه در سال 2005 میلادی 91 درصد از کل سرمایه های خارجی وارد بخش خدمات  و 8.5 درصد از کل سرمایه های خارجی وارد بخش تولیدشد.

 

خلاصه روند رشد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکيه ادامه یافت تا اینکه در سال2006 میلادی درون ریز سرمایه های خارجی به این کشور به20 میلیارد دلار رسید.

در واقع سیاستگذاری های ترکیه سبب شد تا کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه در یک سال معادل سرمایه گذاری انجام شده در طول یک دهه باشد و این موفقیتی بزرگ برای اقتصاد محسوب می شود.

 

رسیدن میزان سرمایه گذاری در یک سال به مرز0 2 میلیارد دلار یک رکورد بی سابقه در تاریخ کشور ترکیه محسوب می شد اما زمانی این رکورد رنگ باخت که مسولان بانک مرکزی ترکیه با توجه به سیر سرمایه گذاری خارجی در این کشور در نیمه اول سال 2007 میلادی پیش بینی کردند تا انتهای این سال میزان سرمایه گذاری خارجی درترکیه دوبرابر شود و به مرز40 میلیارد دلار در سال برسد.

 

بانک مرکزی از رشد شمار شرکتهای خارجی درترکیه خبر داد و اعلام کرد که در سال جاری 17 هزار شرکت با سرمایه انگلیس در کشور ترکیه فعالیت می کند در حالیکه در سال 2003 میلادی کل شرکتهای فعال با سرمایه های انگلیسی در این کشور برابر با 3 هزار شرکت بود.در این سال سرمایه گذاری شرکتهای کانادایی در اقتصاد ترکیه بیشتر از 800 میلیون دلار بود و شرکتهای هلندی رکورد سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشوررا بدست آوردند.

 

در ماه می سال جاری 25 کشور عضو اتحادیه اروپا در مجموع 533 میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کردند که در میان این کشورها هلند بیشترین سهم را داشت.

 

در ماه مورد بررسی آلمان 49 میلیون دلار – هلند 100 میلیون دلار – انگلیس 7 میلیون دلار ودیگرکشورهای اروپایی (به استثنای اتحادیه اروپا) معادل 377 میلیون دلار درترکیه سرمایه گذاری کردند.

 

در این ماه سرمایه گذاری امریکا 73میلیون دلار- کشورهای اسیایی 22 میلیون دلار- وکشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس 9 میلیون دلار بوده است. البته میزان سرمایه گذاری کشورهای مذکور در ماههای دیگر نیمه اول سال بیشتر بوده است برای مثال هلند در ماه اوریل 359 میلیون دلار ودر ماه مارس 141 میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرده است و میانگين سرمایه گذاری انگلیس در این کشور در ماه ﮋانویه برابر با 161 میلیون دلار و در فوریه 74 میلیون دلار بود.

 

کشورهای اسیایی در ماه ﮋانویه سال جاری میلادی 164 میلیون دلار درترکیه سرمایه گذاری کردند.سرمایه گذاری کشورهای اتحادیه اروپا در ماه ﮋانویه سال جاری برابر با 2میلیارد و 528 میلیون دلار و دیگر کشورهای اروپایی 2میلیارد و 306 میلیون دلار بوده است که در نیمه اول سال 2007 میلادی بالاترین نرخ بود.

 

آمریکا در این ماه 3 میلیارد و 220 میلیون دلار در ترکیه سرمایه گذاری کرد.شایان ذکر است در ماه ﮋانویه سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ترکیه برابر با 5 میلیارد و 942 میلیون دلار بوده است  و کل سرمایه گذاری خارجی انجام شده در این 5 ماه (ﮋانویه تا می سال 2007 میلادی ) برابربا 11میلیارد و 290 میلیون دلار  بود  که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29.3 درصد رشد داشته است.

در پنج ماه اول سال جاری میلادی بیشترین سهم سرمایه های خارجی وارد بخش واسطه های مالی شد.

 

در این بازه زمانی واسطه های مالی 6 میلیارد و 183 میلیون دلار از سرمایه های خارجی را جذب کردند در حالیکه در سال 2006 میلادی سهم انها تنها 338 میلیون دلار بود.پس از این بخش تولید بیشترین سهم را داشت . در 5 ماه اول سال جاری تولید ترکیه 1میلیارد و 758میلیون دلار از سرمایه های خارجی را جذب کرد.

 

میزان جذب سرمایه های خارجی در بخش عرضه آب و گاز و برق در ترکیه 408 میلیون دلار، در صنعت عمران 194 میلیون دلار،  در تجارت خرده فروشی و عمده فروشی 44 میلیون دلار، در حمل و نقل وانبارداری 442 میلیون دلار و در صنعت معدن 16 میلیون دلار بوده است.

 

در سال 2006 میلادی حمل و نقل و انبارداری بیشترین سهم از  سرمایه های خارجی را جذب کرده بود.


نظر شما :