وخامت جسمی به داد جلاد نازی رسید

۲۶ فروردین ۱۳۸۸ | ۲۲:۴۹ کد : ۴۳۷۶ اروپا
امروز صبح رسانه­های اروپایی از جمله شبکه خبری ایورو نیوز، خبر ویژه­ای را در صدر اخبار خود قرار دادند که در نوع خود جذاب بود. دستگاه قضایی ایالات متحده به دلیل وخامت سلامتی جسم، سفر «جان دمیانیوک» عضو برجسته نازی و متهم به کشتار هزاران یهودی در اتاق­های گاز در لهستان در زمان جنگ جهانی دوم به مونیخ را به حالت تعلیق درآوردند.
وخامت جسمی به داد جلاد نازی رسید

امروز صبح رسانه­های اروپایی از جمله شبکه خبری ایورو نیوز، خبر ویژه­ای را در صدر اخبار خود قرار دادند که در نوع خود جذاب بود. خبری مرتبط با آلمان نازی و بازماندگان آن که هنوز با وجود گذشت بیش از 60 سال همچنان افکار عمومی را تحت تاثیر خود قرار می­دهد. 

دستگاه قضایی ایالات متحده به دلیل وخامت سلامتی جسم، سفر «جان دمیانیوک» عضو برجسته نازی و متهم به کشتار هزاران یهودی در اتاق­های گاز در لهستان در زمان جنگ جهانی دوم به مونیخ را به حالت تعلیق درآوردند.

مسئولان امور مهاجرت ایالات متحد حتی خود را به خانه دمیانیوک در اوهایو رساندند تا وی را به فرودگاه رسانده و وی از آنجا برای محاکمه در دادگاه عالی آلمان به مونیخ بفرستند اما وضعیت جسمانی دمیانیوک به دادش رسید و به اندازه­ای ملتهب شد که مقام­های امریکایی چاره­ای ندیدند جز این که از اعزام وی به مونیخ تا اطلاع ثانوی صرف نظر کنند.

دمیانیوک که به «جان ترسناک» مشهور بود، به هنگام اشغال لهستان توسط آلمان نازی و به راه افتادن اتاق­های گاز در آن سرزمین، در بازداشتگاه سوبیبور 30 هزار یهودی را روانه اتاق­های گاز کرده و قتل عام کرده است.

وی در دوران کمونیستی یک سرباز کمونیست بود. در سال 1981 به اسرائیل رفت و پس از گذراندن 7 سال حضور در دادگاه به اعدام محکوم شد اما دادگاه عالی این حکم را باطل اعلام کرد و وی آزاد شد. رای دادگاه عالی خشم خانواده­های قربانی را برانگیخت. در طول مدت محاکمه وی توانست تابعیت ایالات متحد را به دست آورده و به آن کشور برود. پس از آن اسناد تازه­ای از تشکیلات کمونیستی کشف شد که ثابت می­کرد وی عضو گارد اس اس در بازداشتگاه مخفوف و بدنام تربلینکا بوده است. نجات یافتگان هولوکاست نیز شکاویه تازه­ای ترتیب دادند که به ادعای آنها وی در دو کمپ نسل کشی دیگر در لهستان و فلوسنبرگ آلمان فعال بوده است.

در سال 2005 دادگاه امور مهاجران امریکا، حکم با امکان استرداد وی به آلمان، لهستان یا اکراین داد. موطن اصلی دمیانیوک اکراین است. هنوز تصمیم نهایی درباره وضعیت «جان ترسناک» صادر نشده است. وی به دلیل کهولت سن از وضعیت جسمانی مناسبی برخوردار نیست و این موضوع سبب می شود که دادگاه عالی نتواند حکم سنگینی در حق وی صادر کند.

  

 


( ۱ )

نظر شما :