تناقض ها از مخالفت پاکستان با بهای گاز ایران خبر می دهد

۲۹ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۶:۴۲ کد : ۴۳۸۰ آسیا و آفریقا
در شرایطی که نماینده ویژه وزیر نفت ایران بعد از مذاکرات زمستانی برای صادرات گاز به پاکستان اعلام کرد که دو کشور به توافق نهایی دست یافته اند، طرف پاکستانی در آغاز فروردین بار دیگر از بالا بودن بهای پیشنهادی سخن گفت و در حالی که نماینده ایران بازهم از تفاهم نهایی در این باره خبر می دهد، خود اعلام می کند که هیئت پاکستانی هفته آینده برای اعمال تغییراتی در قرارداد به تهران می آید.
تناقض ها از مخالفت پاکستان با بهای گاز ایران خبر می دهد

بنا بر گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، قرار است عاصم حسین وزير نفت پاکستان اواخر ماه جارى ميلادى براى مذاکره و نهايى کردن قرارداد خط لوله گاز، به ايران سفر کند. او سفری نیز در زمستان گذشته به تهران داشت و قرار بود درباره فرمول جدید قیمت و شرایط مرور قیمت گاز با ایران به توافق دست یابد.

بر پایه مذاکرات زمستانی ایران و پاکستان، قرار شد تفاهم های حاصل شده به اطلاع مقام هاى عالى دو کشور برسد و تا يک ماه بعد - یعنی قبل از پايان ژانويه 2009 ميلادى - نظر نهایی در این باره اعلام شود.

در شرایطی که به نظر می رسید بعد از سفر سرپرست وزارت نفت پاکستان (عاصم حسین) به ایران امیدهای تازه ای در قرارداد خط لوله صلح ظهور کرده باشد، اما بعد از بازگشت حسین به کشورش، مطبوعات پاکستانی اخبار دیگری از نتایج مذاکرات دو کشور منتشر کردند که از احتمال به نتيجه نرسيدن قرارداد و گران بودن بهای تمام شده گاز حکایت داشت.   

در آن موعد مطبوعات پاکستان به نقل از مقام هاى نفتی کشورشان نوشتند که به دليل تغيير در قيمت گاز صادراتى ايران، اسلام آباد نمى تواند هزينه هاى آن را متحمل شود و بنابراین ممکن است قید واردات گاز از ایران را بزند.

این گزارش ها در شرایطی منتشر شد که مقام های نفتی ایران گفته بودند در آخرين دور مذاکرات، قيمتى براى گاز تعيين نشده و طرفين تنها در خصوص فرمول جديد قيمت به توافق رسيده اند!

چندی بعد و در اول فروردین ماه 88 حجت الله غنيمى فرد نماينده وزير نفت ایران در مذاکرات خط لوله صلح اعلام کرد که کميته همکارى اقتصادى پاکستان فرمول قيمت گاز صادراتى ايران را پذيرفته است.

وى تصریح کرد: بر اساس اعلام رسمى طرف پاکستانى، کميته همکارى اقتصادى پاکستان (ECC) فرمول تفاهم شده در آخرين مذاکرات صادرات گاز به پاکستان از طريق خط لوله صلح را پذيرفته است.

همچنین بر اساس گفته نماینده کشورمان در مذاکرات مربوطه، دولت پاکستان قرار بود تا نيمه اول فروردين نظر نهايى خود را در این باره اعلام کند.

اما پنجم فروردین نماينده ويژه پاکستان، ضمن بالا توصیف کردن بهای گاز ایران، تصويب فرمول قيمت پیشنهادی را در زمان اعلام شده در حد احتمال دانست. حسن نواب در گفتگو با ايرنا با اشاره به مذاکرات مقام هاى پاکستانى با ايران درباره قيمت گاز وارداتى گفت: قيمت پيشنهادى تهران به زودى در نشست کابينه فدرال مطرح و مورد تصويب قرار مى گيرد.

وى ادامه داد: فرمول مورد نظر ايران در کميته خط لوله در وزارت نفت و منابع طبيعى پاکستان مورد بحث قرار گرفته و اميدواريم نتايج حاصله در اين کميته تا اوايل آوريل در کابينه دولت فدرال مورد تصويب قرار بگيرد. البته قيمت پيشنهادى ايران تا حدودى بالاست اما در مقايسه با ساير جايگزين ها و همچنين نياز شديد اسلام آباد به گاز، قيمت مذکور منطقى به نظر می رسد.

با این وصف به نظر می رسید که پاکستان همچنان بر سر فرمول قیمت چانه می زند و نمی خواهد بهای پیشنهادی را مورد تصویب قرار دهد.

دولت پاکستان اگرچه خواهان انعقاد قرارداد است اما هنوز بهای ارائه شده از سوی ایران را نپذیرفته و انتظار می رود ملاقات هفته آینده نمایندگان دو کشور در تهران پایان کار بررسی قرارداد باشد و طرفین مبنایی برای توافق پیدا کنند.

هیئت پاکستانی هفته آینده برای نهایی کردن قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان به تهران سفر می کند. اما نکته جالب توجه این است که نماینده وزیر نفت ایران در مذاکرات خط لوله، که در اول فروردین ماه از پذیرش رسمی فرمول قيمت گاز صادراتى ايران توسط کميته همکارى اقتصادى پاکستان خبر داده بود، 24 فروردین هدف سفر هیئت پاکستانی را اصلاح متن قرارداد بر اساس آخرین تغییرات توافق شده و نیز تعیین زمان امضای قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان عنوان کرد. (او بعد از مذاکرات دی ماه نیز از تفاهم نهایی دو طرف بر سر قیمت خبر داده بود)

در حالی که اظهارات تازه این مقام مسئول نشان دهنده اعمال تغییراتی در قیمت گاز صادراتی است اما وی بار دیگر در صحبت هایی تناقض آمیز در ادامه گفتگویش با خبرگزاری شانا گفته است: پس از تصویب قیمت صادرات گاز ایران به پاکستان در دولت آن کشور، طی تماس تلفنی از سوی هیئت پاکستانی، مقرر شد این هیئت اوایل هفته آینده در سفر به ایران قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور را نهایی کند.

وی اظهار داشت:‌ فرمول قیمت گاز صادرات از طریق خط لوله صلح به پاکستان بر اساس قیمت نفت وارداتی ژاپن و عددی ثابت خواهد بود.

غنیمی فرد افزود: در زمان مرور بر قیمت صادراتی گاز ایران به پاکستان مبنای قیمت گاز صادراتی به آن کشور معادل میانگین وزنی قیمت صادرات گاز ایران به سایر مقاصد خواهد بود.


نظر شما :