فرمانده امريکايى به خاطر واقعه کوت عذرخواهى کرد

۰۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۵:۵۹ کد : ۴۴۸۰ اخبار اصلی
ژنرال ريچارد فرنسى، فرمانده‌ نيروهاى امريکايى در استان واسط رسما به خاطر کشته شدن یک زن و یک مرد در عمليات حمله به منطقه الکوت که از سوى نيروهاى مريکايى صورت گرفت، عذرخواهى کرد.
فرمانده امريکايى به خاطر واقعه کوت عذرخواهى کرد

ژنرال ريچارد فرنسى، فرمانده‌ نيروهاى امريکايى در استان واسط رسما به خاطر کشته شدن یک زن و یک مرد در عمليات حمله به منطقه الکوت که از سوى نيروهاى مريکايى صورت گرفت، عذرخواهى کرد. ژنرال ريچارد فرنسى در کنفرانس خبرى خود اعلام کرد، ارتش امريکا رسما از خانواده‌هاى اين دو فرد عذرخواهى مى‌کند و همچنين از کسانى که در اين عمليات دستگير و بعد آزاد شده‌اند نيز عذرخواهى مى‌کند و به خاطر اين مساله بسيار متاسفيم. امريکا متعهد به اجراى بندهاى توافق­نامه بغداد و واشنگتن با هماهنگى رئيس پليس استان واسط است.

البته وى تاکید کرد، مسئولان اين حادثه از افراد يگان وى نبودند.

عبدالقادر العبيدى وزير دفاع عراق، در اين راستا دستور بازداشت دو تن از افسران ارتش در استان واسط را به خاطر دادن مجوز به نيروهاى امريکايى برای انجام اين عمليات صادر کرد.

اما با این حال نخست وزير عراق حمله مرگ‌بار امريکا به شهر کوت را که در روز يکشنبه صورت گرفت، محکوم کرد و آن را جرمى خواند که توافق عقب‌نشينى نيروهاى امريکايى از عراق را نقض مى‌کند.

در اين حمله که سحرگاه روز يکشنبه در شهر شيعه نشين کوت در جنوب عراق روى داد، حداقل يک زن پس از گرفتار شدن در شليک‌هاى دو طرف کشته و شش مظنون به دليل ادعاى ارتباط با شبه‌نظاميان دستگير شدند.

نورى مالکى نخست وزير عراق، از فرماندهان امريکايى خواست، مسئولان اين حمله را به دولت تحويل دهد تا در دادگاه‌هاى عراق محاکمه شوند. ارتش امريکا اما قويا فراتر رفتن از حد و مرز خود را تکذيب و اعلام کرده که بر اساس قوانين در مورد رفتار سربازان آمريکايى در ميدان جنگ که سال جارى (2009) به اجرا در آمده، پيش از اين حمله به مقامات عراقى خبر داده بود.

سرهنگ شکير جودت، رئيس پليس استانى که شامل کوت نيز مى‌شود، عنوان کرد که شش فرد دستگير شده آزاد شده‌اند.

پس از هجوم نيروهاى امريکايى به شهر کوت که به گفته ارتش امريکا حاميان شبه‌نظاميان مظنون را هدف قرار داد، موجى از تظاهرات چندين ساعت پس از اين حمله آغاز شد. صدها تظاهر کننده در مسجدى در کوت، حدود 160 کيلومترى جنوب شرقى بغداد جمع شدند تا اين اقدام امريکايى‌ها را محکوم کرده و خواستار بررسى آن شوند. پس از اين حمله شوراى استانى يک جلسه فورى تشکيل داد و سه روز عزاى عمومى اعلام کرد.

سرلشکر قاسم الموسوى، مسئول عملياتى بغداد نيز اين حمله را نخستين نقض توافقنامه امنيتى خواند.


نظر شما :