کاردار چک مسیر وزارت خارجه را چشم بسته می‌رود

۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۰۲ کد : ۴۵۰۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
در شرایطی که بسیاری بر این امیدند که مذاکرات آتی ایران با اروپا بتواند شکافی در دیوار بلند بين ايران و غرب پدید بیاورد، این احتمال وجود دارد که طی هفته جاری کاردار جمهوری چک برای سومین بار ظرف دو ماه گذشته به وزارت امور خارجه احضار شود و پاسخگوی اتهامات نخست وزیر کشورش علیه ایران باشد.
کاردار چک مسیر وزارت خارجه را چشم بسته می‌رود
دیگر تقریبا امری عادی شده است که زمانی که اتحادیه اروپا نسبت به موقعیت نظامی و بین المللی ایران هشدارهای نگران کننده می دهد، فردا روزش نماینده کشوری که ریاست دوره ای آن اتحادیه را بر عهده دارد توسط وزارت خارجه احضار و به دخالت در امور داخلی و تهمت زدن علیه نظام متهم می شود.

هنوز یک هفته ای از فراخواندن کاردار جمهوری چک به وزارت خارجه ایران نمی گذرد. البته دلیل آن احضار، به ایران هسته ای و پیشرفت های نظامی آن مربوط نمی شد و آنچه به فراخواندن کاردار چک انجامید، نگرانی ایران بابت نقض حقوق بشر در اروپا بود.

درواقع درست در روزهایی که ماجرای رکسانا صابری به تیتر اول رسانه های غربی بدل شده بود و از باراک اوباما و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گرفته تا انجمن های حقوق بشری دنیا جنجال های زیادی بر سر نقض حقوق بشر در ایران به راه انداختند، کاردار چک به وزارت امور خارجه احضار شد تا مراتب نگرانی ایران را درباره موارد پی در پی نقض حقوق بشر در اروپا به اتحادیه متبوعش منعکس کند. مواردى چون قتل فعالان حقوق بشر و تظاهرات کنندگان، قتل خارجى‌ ها توسط پليس و ممانعت از حق آموزش براى اقليت ‌هاى مسلمان در برخى کشورهاى اروپايى از جمله مواردی بود که کاردار چک شنید تا آن را به اتحاديه اروپا منتقل کند.

البته شاید بیش از این موارد برشمرده، برخورد میهمانان نشست ضد نژادپرستی ژنو در حین سخنرانی محمود احمدی نژاد و اهانت های روا داشته شده بر رئیس جمهوری ایران موجب واکنش دستگاه دیپلماسی شده بود؛ هر چند این مقام اروپایی حاضر در ایران پیشتر در 27 اسفند 87 نیز در اعتراض به وضعيت حقوق ‌بشر در اروپا به وزارت امور خارجه فراخوانده شده بود.

اما اواخر هفته گذشته نخست وزیر جمهوری چک در سخنانی عجیب از موضوعات حقوق بشری فراتر رفت و به تهدید آمیز بودن جمهوری اسلامی ایران پرداخت. با این وصف می توان احضار قریب الوقوع نماینده کشورش را در تهران پیش بینی کرد که این بار توضیحات مبسوط تری را به مقامات کشورش انتقال دهد.

"ميرک توپولانک" نخست ‌وزير جمهورى چک در گفتگو با هاآرتص، ایران را یک تهدید جدی و واقعی خوانده است که در صورت دستیابی به سلاح هسته ‌اى به خطری عظیم تر تبدیل خواهد شد.

نخست وزیر چک که کشورش ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، ادعاهای نتانیاهو و لیبرمن علیه ایران را قابل درک خوانده و افزوده است: اين موضوعی است که کل جهان از آن مطلع است. ولی حقيقت اين است که اتحاديه اروپا تا اندازه ای اين تهديد را دست کم گرفته است.

توپولانک بار دیگر سیاست تشویق و تنبیه مورد نظر اروپا را بر ضد ایران یادآور شده و گفته است: ما مشغول بررسى رويکرد دو سويه ‌اى هستیم که در قبال ايران اتخاذ شده است. او که احتمال حمله اسراييل به ايران را اندک می داند، اعلام کرده است که هنوز فرصت براى اعمال قدرت شديد عليه تهران وجود دارد؛ چرا که پیش از آن باید از کلیه ابزارها برای اعمال قدرت نرم عليه ايران استفاده کرد.

این ادبیات در شرایطی مجددا درباره ایران به کار گرفته شده است که پنج عضو دائم شوراى امنيت (آمريکا، انگليس، فرانسه، روسيه و چين) همراه با‌ آلمان از ايران خواسته ‌اند در مذاکرات مستقيم درباره‌ برنامه‌ هسته‌ اى‌ خود شرکت کند و ایران نیز متعاقبا به این دعوت پاسخ مثبت داده است.

و حالا که بسیاری بر این امیدند که مذاکرات آتی بتواند مناقشات ناتمام و دیوار بلند بين ايران و غرب را از سر راه بردارد، این احتمال وجود دارد که کاردار جمهوری چک برای سومین بار ظرف دو ماه گذشته به وزارت امور خارجه احضار شود و پاسخگوی اتهامات نخست وزیر کشورش نسبت به ایران شود.
جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :