مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

۱۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۰ کد : ۴۵۶۲ اخبار اصلی
جمعه‌ها با ديپلماسى ايرانى؛ مرورى بر بخش‌هایی از کلام مسئولان بلندپایه کشور در هفته جاری که حاوی نکته ها و موضع گیری هایی در قبال کشورهای خارجی بوده‌اند.
مروری بر سخنان مسئولين کشور درباره سیاست خارجی

سفیر ایران در بغداد، معاون حقوقی و بین الملل وزارت خارجه، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور، وزیر و سخنگوی وزارت امور خارجه، رئیس مجلس، رئیس جمهور، امام جمعه موقت تهران و دو تن از نمایندگان مجلس مقام هایی هستند که در هفته جاری صحبت‌هایی درباره سیاست خارجی ایران ایراد کرده‌اند.

موضوع منتشر شده به نقل از رييس دولت سوييس، يک سناريوى صهيونيستى است

على‌اکبر جوانفکر مشاور مطبوعاتى رييس‌جمهور برخى مطالب منتشر شده در برخى رسانه‌ها، درباره محتوى مذاکرات احمدى‌نژاد و هانس رودولف مرتس، رييس دولت فدرال سوييس را کذب و يک سناريوى صهيونيستى دانست.

جوانفکر درباره مطلب منتشر شده در برخى رسانه‌ها که در آنها آمده بود، احمدى‌نژاد به همتاى سوييسى خود گفته است: « اوباما بايد دگرگونى در روابط با ايران را در همين ماه‌ها انجام دهد چون بعدا مشکل‌تر خواهد شد.» به ايسنا گفت: من هم اين مطلب را که ظاهرا اولين بار از راديو دويچه وله آلمان پخش شد، شنيده‌ام اما قويا بر اين باورم که اين مساله، يک سناريوى صهيونيستى است و هيچ نسبتى با يادداشت‌هاى رييس دولت سوييس ندارد. ضمن آنکه رييسان کشورها در ديدارهايى که با هم دارند از سخنان طرف مقابل ، يادداشت بردارى نمى کنند.

سه جزيره ابوموسى، تنب بزرگ و کوچک تا ابد متعلق به ايران است

سخنگوى وزارت امور خارجه با تاکيد بر تعلق ابدى سه جزيره ابوموسى، تنب بزرگ و کوچک به ايران، از طرح موضوع مربوط به تماميت ارضى و حاکميت ملى جمهورى اسلامى ايران در بيانيه نوزدهمين اجلاس مشترک اتحاديه اروپا و شوراى همکارى خليج فارس ابراز تاسف کرد.

قشقاوى با اشاره به اينکه سوءتفاهم در خصوص مسائل جزئى جزيره ابوموسى از طريق گفتگوى دوجانبه ميان ايران و امارات متحده عربى برطرف خواهد شد، تاکيد کرد: طرح اين موضوع در برخى محافل و دخالت طرف‌هاى ثالث کمکى به حل آن نخواهد کرد.

شما کى مى‌خواهيد بفهميد

سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران با اشاره به سخنان برخى سران کشورهاى عرب عليه ايران تاکيد کرد: شنيدن اين حرف‌ها جاى تعجبى ندارد اين‌ها کسانى هستند که کعبه‌ آمال‌شان آمريکاست و وجودشان را در حمايت از آمريکا مى‌بينند. اگر آنها براى آمريکا خوش رقصى نکنند آمريکا هم آنها را مورد حمايت قرار نمى‌دهد. ما شاهد بوديم که يکى از وزراى دولت جعلى و اشغالى صهيونيسم به يکى از سران کشورهاى اسلامى گفته که او بايد گم شود. آن بيچاره براى عرض ادب به محضر صهيونيست‌ها وزيرش را فرستاده نزد اسرائيل. تا کى مى‌خواهيد به جاى مقابله و قطع کردن رابطه‌تان، اين قدر ذليل باشيد.

وى ادامه داد: يکى ديگر از سران کشورهاى عربى به حزب‌الله و ايران شمشير و سپر نشان داده است. آيا متوجه هستيد که با چه کسى حرف مى‌زنيد؟ حزب‌اللهى که در جنگ 33 روزه بر چهارمين ارتش دنيا آن‌گونه فاتح شد و ايرانى که اربابان شما آمريکا و اسرائيل هم اقتدارش را باور کردند و باور کرده‌اند که ايران قدرت بزرگ در منطقه است. انسان از اين همه بى‌معرفتى احساس شرم مى‌کند.

امام جمعه موقت تهران تاکيد کرد: شما کى مى‌خواهيد بفهميد که آمريکا دشمن شماست؟

نگاهى که به فعاليت هاى هسته‌اى ژاپن وجود داشته، بايد درباره ايران هم رعايت شود

منوچهر متکى در نشست خبرى مشترک با وزير امور خارجه‌ ژاپن، در پاسخ به اظهارات همتاى ژاپنى‌اش درباره‌ فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران و اينکه بايد بر اساس قطعنامه‌هاى صادره حل و فصل شود و موضوع رکسانا صابرى، اظهار داشت: ژاپن سال‌هاى قابل توجهى را براى اعتمادسازى در توليد انرژى هسته‌اى صرف کرد و ما نيز اين تلاش را داريم انجام مى‌دهيم.

وى ادامه داد: هرگز در طول اين سال‌ها از ژاپن خواسته نشد که فعاليت‌هايش را تعليق يا فريز کند.

متکى تاکيد کرد که تمام فعاليت‌هاى هسته‌اى ايران قانونى است و طبيعى است که همان نگاهى که نسبت به ژاپن وجود داشته، بايد نسبت به ساير کشورها که در اين زمينه فعاليت مى‌کنند نيز وجود داشته باشد.

تجار ايرانى هر چه مى‌توانند از امارات فاصله بگيرند

عابدى نماینده مجلس، شکنجه پنهان تجار، کارگران و اسرا در برخى از کشورهاى عربى و حاشيه خليج‌فارس را نقض جدى حقوق بشر در اين کشورها دانست و گفت: هنوز در منازل اعراب چندين کنيز وجود دارد که به سبک قرون وسطى از آن‌ها کار مى‌کشند و شکنجه مى‌کنند و اين شکنجه پنهان در مناطق شيوخ عرب نقض حقوق بشر است که اگر حقوق بشر به معناى واقعى باشد بايد قيام کرده و از آنان حمايت کند.

اين عضو کميسيون امنيت ملى و سياست خارجى مجلس با تاکيد بر اين‌که نقض حقوق بشر در کشورهاى شيوخ عرب خاص امارات به شدت انجام مى‌شود، اظهار داشت: مانور اماراتى‌ها بر روى جزاير سه‌گانه با هدف پوشش گذاشتن بر اعمال ضد حقوق بشر خود است در حالى که آن‌ها به خوبى مى‌دانند که خليج‌فارس هميشه فارس بوده و جزاير سه‌گانه متعلق به ايران است.

عابدى در ادامه با توصيه به تجار ايرانى براى سرمايه‌گذارى در مناطق آزاد تجارى داخل کشور خاطر نشان کرد: تجار ايرانى هر چه مى‌توانند از امارات فاصله بگيرند و به سمت مناطق آزاد داخل کشور بيايند که در درازمدت هم امنيت سرمايه‌اى خواهند داشت و هم موفق‌تر خواهند بود.

امارات قصد دارد به تفرق در بين کشورهاى اسلامى دامن بزند

حسین ابراهیمی نماینده مجلس با بيان اين که دولت جمهورى اسلامى ايران نيز در نظر دارد تا سرمايه هاى کشور را از امارات خارج کند، يادآور شد: اخيرا دولت با دعوت از ايرانيان خارج از کشور، شرايط را به سمتى برده است که سرمايه گذارى ها تا مرز 6-5 ميليارد دلار و يا يورو توسط آنها در ايران صورت گيرد.

عضو کميسيون امنيت ملى مجلس همچنين با اشاره به ادعاى واهى امارات و کشورهاى عربى در خصوص جزاير سه گانه اظهار داشت: امارات قصد دارد تا تفرق در بين کشورهاى اسلامى را دامن بزند، اما همه تاريخ شهادت مى دهد که جزاير سه گانه مال ايران است و ادعاى امارات يک ادعاى واهى است.

تحريم و تهديد اثر خود را از دست داده است

سخنگوى وزارت امور خارجه تصريح کرد: سياست تهديد و تحريم براى بازداشتن جمهورى اسلامى ايران از دستيابى به حقوق خود، به تاريخ پيوسته و اثر خود را از دست داده است.   

وى که به سوالى درباره مطرح شدن تحريم صدور بنزين به ايران در کنگره آمريکا سخن مى گفت، اضافه کرد: مکانيزم ها و نرم افزارهايى را در نظر گرفته ايم که تحريم هايى نظير بنزين را کاملا بى اثر خواهد کرد.

سخنگوى وزارت امور خارجه تصريح کرد: پيشاپيش بى اثر بودن اين سياست ها را اعلام مى کنيم. تحريم مربوط به سياست شکست خورده سه دهه گذشته آمريکاست. اراده ملى ما محکم تر از آن است که اين تحريم ها تاثيرى بر آن داشته باشد.

پرونده صابرى، پيچيده نيست

قشقاوى در پاسخ به سوال ديگرى درباره اعتصاب شمارى از اعضاى سازمان خبرنگاران بدون مرز با تقاضاى آزادى رکسانا صابرى از زندان گفت: موضوع از نظر ما بحث پيچيده اى نيست و فرآيندى ساده است. اين خانم ايرانى حکم اوليه را دريافت کرد و بايد ديد که قاضى تجديد نظر چه حکمى براى ايشان صادر خواهد کرد.

سخنگوى وزارت خارجه در عين حال يادآور شد: قوه قضاييه ايران مستقل است و طبق قوانين بين المللى هر گونه اظهار نظر خارجى يا اراده دخالت در آن خلاف قوانين بين المللى است.

آمریکا منتظر پاسخ ایران در قبال مواضع اخیر باشد

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که آمریکایی ها باید در انتظار پاسخ جمهوری اسلامی ایران در قبال موضع گیری‌هایی همچون تهدید به تحریم بنزینی باشند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از دیدار با برنزیلکیچ همتای بوسنیایی خود در جمع خبرنگاران در واکنش به طرح مجدد لایحه تحریم ایران در کنگره و سنای آمریکا در زمینه فروش بنزین تاکید کرد: این قبیل اقدامات ادامه رفتارهای احمقانه آمریکایی هاست.

رژيم صهيونيستى در حوادث پاکستان نقش دارد

وزير امور خارجه کشورمان با اشاره به شرايط پاکستان و برخى اظهارنظرها در مورد حرکت دولت اين کشور به سمت فروپاشى خاطرنشان کرد: براى ما روشن است که رژيم صهيونيستى در حوادث پاکستان نقش دارد.

منوچهر متکى که به دعوت بسيج دانشجويى دانشگاه تربيت مدرس به سوالات دانشجويان اين دانشگاه پاسخ مى‌گفت، افزود: ناآگاهانى در منطقه درباره بحث پاکستان به بى‌راهه مى‌روند که در ادامه‌ مباحث افغانستان است. برخى تعابير از تجزيه سخن مى‌گويد و برخى معتقدند که اگر افراط ‌گرايى را در غرب آسيا (افغانستان و پاکستان) محدود کنيم به جاهاى ديگر کشيده نمى‌شود.

متکى بخشى از اين نگاه‌ها را ناآگاهانه و بخشى ديگر را شيطنت‌آميز توصيف کرد و گفت: ما در مذاکرات‌مان درصدديم آن‌ها را متوجه نگاه اشتباه‌شان بکنيم و کسانى که مدعى مبارزه با افراط‌گرايى هستند تحليل‌هايشان را اصلاح‌ کنيم؛ چرا که معتقديم اين مساله يک بحران منطقه‌اى است و راه‌حل منطقه‌اى دارد و راه‌ حل آن بايد در دل منطقه جست.

آمريکا و اروپا براى مردم خود کار کنند

رئيس جمهور در نشست خبری خود با بشار اسد با تاکيد بر اينکه اشغالگران بايد افغانستان ،عراق و مرزهاى پاکستان را ترک کنند،‌ به اين ضرب المثل فارسى اشاره کرد که ما را به خير تو اميد نيست، شر مرسان.

وى تصريح کرد: بيگانگان اگر شر نرسانند بزرگترين خدمت را به مردم خود انجام داده‌اند.

احمدى نژاد بااشاره به وجود 80 ميليون نفر فقير در آمريکا و ده‌ها ميليون فقير در اروپا گفت: اگر آنان خير و دلسوز هستند در همان آمريکا و اروپا براى مردم خود کار کنند.

گام هاى آمريکا در عرصه خلع سلاح بايد قابل راستى آزمايى باشد 

رييس هيات ايرانى شرکت کننده در نشست مقدماتى کنفرانس بازنگرى معاهده منع گسترش تسليحات اتمى از اظهارات اخير باراک اوباما مبنى بر خلع سلاح اتمى استقبال کرد اما گفت که "گام هاى آمريکا در اين عرصه بايد شفاف، برگشت ناپذير و قابل راستى آزمايى باشد".   

محمد على حسينى معاون حقوقى و بين الملل وزارت خارجه گفت: اظهارات اوباما حاوى نکات جديدى است اما با توجه به سوابق واشنگتن در اين عرصه طبيعى است جامعه جهانى کاملا خوشبين نباشد.

ايران هيچ مذاکره‌اى با انگليس درباره امنيت عراق نداشته است

حسن کاظمى قمى سفیر ایران در بغداد گفت: مساله گفتگوهاى ميان انگليس و ايران بر سر بررسى امنيت در عراق کاملا بى‌اساس و نادرست است و اگر خوب دقت کنيم مى‌فهميم که امنيت عراق مساله‌اى است که تنها به عراق مربوط مى‌شود و نه ايرانى‌ها. همچنين حفظ امنيت عراق مساله‌اى است که بايد با دولت عراق درباره آن بحث و گفتگو کرد؛ چرا که دولت عراق طرف اصلى مساله است.


نظر شما :