درک امریکا از نامه احمدی نژاد برای آزادی رکسانا صابری

۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۳ کد : ۴۶۱۶ اخبار اصلی
نویسنده خبر: جواد ماه‌زاده
با آزاد شدن رکسانا صابری و کاهش هشت سال زندان او به دو سال زندان تعلیقی، وزیر امور خارجه امریکا این اقدام را دلگرم کننده توصیف کرد. از سوی دیگر وکیل مدافع صابری اعلام کرده است که تلاش محمود احمدی نژاد در آزادی صابری تاثیر فراوانی داشته است. باید دید آیا حسین درخشان نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از حبس آزاد می‌شود؟
درک امریکا از نامه احمدی نژاد برای آزادی رکسانا صابری

با آزاد شدن رکسانا صابری و کاهش هشت سال زندان او به دو سال زندان تعلیقی، وزیر امور خارجه امریکا این اقدام را دلگرم کننده توصیف کرد. از سوی دیگر وکیل مدافع صابری اعلام کرده است که تلاش محمود احمدی نژاد در آزادی صابری تاثیر فراوانی داشته است. حال برخی گمانه ها حکایت از آن دارد که شاید حسین درخشان نیز در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از حبس آزاد شود.

چند روز پیش گمانه هایی مطرح شد مبنی بر اینکه رکسانا صابری و حسین درخشان می توانند ابزار تبلیغاتی مناسبی در آستانه انتخابات برای محمود احمدی نژاد به شمار بیایند. درواقع در زمانی که نامزدهای دیگر ریاست جمهوری که مخالف دولت نهم به حساب می آیند، از تریبون های استانی و دانشگاهی و فرهنگی برای تبلیغات خود بهره می جویند، احمدی نژاد با تدبیری هوشمندانه و در شرایطی که کمتر از ماه های گذشته در تلویزیون دیده می شود، قدم های مثبتی برای تثبیت جایگاه خود برمی دارد.

عصر روز دوشنبه 21 اردیبهشت عبدالصمد خرمشاهى وکيل مدافع رکسانا صابرى با اعلام خبر آزادی رکسانا صابری گفت: دادگاه تجديد نظر، راى دادگاه بدوى را نقض و صابرى را به دو سال حبس محکوم کرد که اين مجازات پنج سال تعليق شده است.

او گفت که "نامه احمدى نژاد تاثير بسزايى در آزادى صابرى داشته است و بعد از این نامه بوده است که دادگاه با دقت نظر بسيارى به بررسى پرونده موکلم پرداخت که در نهايت منجر به آزادى وى شد." به بیان دیگر می توان گفت تا پیش از این نامه، بررسی و دقت نظر بسیاری! در این پرونده نشده بود.

اگرچه با این حکم، رکسانا صابرى تا پنج سال اجازه فعاليت خبرنگارى در ايران را ندارد اما او محدوديتى نیز براى زندگى در ايران ندارد و انتخاب با خود اوست که در اين پنج سال در اين کشور بماند يا خیر.

صابری مطابق آنچه خانواده اش نیز اعلام کرده اند به امریکا خواهد رفت و شاید در موعد انتشار این مطلب، او بر فراز آسمان باشد. اما او بدون شک این مسئله را از یاد نخواهد برد که نامه موثر محمود احمدی نژاد در آزادی اش نقش مهمی داشته است. البته این تاثیر و تاثیر دوجانبه بوده است و نمی توان از نقش آزادی صابری در قضاوت ها نسبت به احمدی نژاد به راحتی گذشت. شاید رکسانا نیز به خوبی واقف باشد که تا چه اندازه در تغییر وجهه رئیس جمهور ایران نزد دولتمردان امریکایی موثر بوده است. درواقع این آزادی را می توان بده بستانی توصیف کرد که جز دلگرمی و خرسندی عاید طرفین ماجرا نکرده است.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه امریکا بلافاصله بعد از شنیدن خبر آزادی صابری از زندان اوین، این اتفاق را مایه دلگرمی ایالات متحده توصیف کرد. البته در این سو یعنی ایران، کسی این دلگرمی را به زبان نیاورد و بروز نداد.

تلاش سفیر سوئیس در ایران نیز در این میان تاثیر زیادی داشته است. ولی شخص آقای سفیر که حافظ منافع ایالات متحده در ایران است هم به نیکی می دانست که پرونده صابری جز از طریق مراوده ای که نتیجه برد - برد داشته باشد رفع و رجوع نخواهد شد. سوئیس اگر منصف و جوانمرد باشد باید به همان اندازه که برای رساندن خبر آزادی رکسانا به امریکایی ها عجله داشت در رساندن پیام ایران به ایالات متحده نیز تعجیل به خرج داده باشد.

البته نیاز به گفتن هم نیست و همین جمله هیلاری کلینتون که گفت: "اقدام ایران در آزادی رکسانان صابری و کاهش محکومیت او موجب دلگرمی امریکا شد" گویای درک مفهوم واقعی مسئله از سوی آنهاست.

کاخ سفید هم اعلام کرده است که نگرانی پرزیدنت اوباما با اطلاع از آزادی صابری رفع شده و چشم انتظار رکسانا برای خوشامدگویی به اوست. رابرت گیبز سخنگوی ریاست جمهوری امریکا گفته است: "ما همچنان بر این نکته تاکید می کنیم که او به اشتباه متهم شده بود. ولی از این اقدام انسان دوستانه استقبال می کنیم."

گیبز اعلام کرده است که برای بازگشت همه شهروندان امریکایی بازداشت شده در ایران از جمله عشاء مومنی به تلاش خود ادامه می دهد. از سوی دیگر منتقدان دولت نهم که دوست ندارند انتخابات ریاست جمهوری دهم را هم به احمدی نژاد واگذار کنند، این نگرانی را دارند که آزادی صابری ابزاری تبلیغاتی برای جلب توجه امریکا و تغییر افکار عمومی نسبت به رویکردهای این دولت باشد.

حتی این گمانه نیز مطرح شده است که حسین درخشان وبلاگ نویس ایرانی که پس از سال ها اقامت در کانادا و البته سفری به فلسطین اشغالی در ایران بازداشت شد، در آستانه انتخابات آزاد شود و تصویری دگرگونه از فضای سیاسی داخل کشور ارائه دهد و دولت را مهیای مذاکره با غرب بر سر مسائل اساسی کند. این موضوع از چنان اهمیت و امتیازات غیرقابل انکاری برخوردار است که می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات و کلید موفقیت دولت احمدی نژاد باشد.

جواد  ماه‌زاده

نویسنده خبر


نظر شما :