واکنش مجامع بين‌المللی به نتایج انتخابات لبنان

۰۱ تیر ۱۳۸۸ | ۲۰:۰۵ کد : ۴۸۹۶ سرخط اخبار
مقام‌های مختلف لبنانی و چهره‌های شاخص بین‌المللی واکنش های متفاوتی در برابر نتایج انتخابات لبنان از خود نشان دادند.
واکنش مجامع بين‌المللی به نتایج انتخابات لبنان

پس از اعلام نتایج انتخابات لبنان و پیروزی جریان 14 مارس در آن و شکست غیر قابل پیش‌بینی جریان 8 مارس مقام‌های مختلف لبنانی و چهره‌های شاخص بین‌المللی واکنش های متفاوتی در برابر آن از خود نشان دادند.

میشل سلیمان، رئيس‌ جمهوری لبنان تيز‌بينى و هوشيارى رهبران سياسى اين کشور را نسبت به مراحل آينده و افق‌هاى داخلى و خارجى پس از اعلام نتايج انتخابات پارلمانى خواستار شد.

ميشل سليمان، رئيس جمهوری لبنان پس از اعلام نتايج رسمى انتخابات اين کشور از احزاب سياسى خواست تا در زمينه‌ اصلاحات داخلى که مهمترين برنامه انتخاباتى احزاب لبنانى را تشکيل داده بود، با يکديگر همکارى کنند.

وى تحقق اين امر را برای حفظ ثبات داخلى لبنان ضرورى دانست.

ميشل سليمان ابراز اميدوارى کرد، گروه‌هاى سياسى لبنان با توجه به تهديدهاى سياسى و اقتصادى پيش روى کشور با يکديگر همکارى کنند.

نبيه برى رئيس پارلمان لبنان نيز در بيانيه‌اى به همين مناسبت اعلام کرد، نتايج انتخابات را کاملا مى‌پذيرد و به احزاب پيروز در اين انتخابات تبريک مى‌گويد.

وى ابراز اميدوارى کرد، برگزارى موفق انتخابات پارلمان لبنان به تنش‌هاى داخلى پايان داده و به همکارى هر چه گسترده‌تر حزب حاکم و احزاب معارض برای حل و فصل مشکلات اين کشور منجر شود.

نبيه برى همچنين از سخنرانى سعد حريرى، رهبر اکثريت پارلمان لبنان و وليد جنبلاط، رهبر دروزى‌هاى اين کشور پس از اعلام نتايج اوليه شمارش آرا استقبال کرده و تاکيد کرد، در اين سخنان اظهاراتى ملى و مثبت وجود داشت و ما اکنون معتقديم که لبنانى‌ها بيش از هر زمان ديگرى نيازمند حفظ وحدت ملى و تحکيم ثبات امنيتى، سياسى و اقتصادی شان هستند.

وى همچنين تمرکز بر محور اقتصادى را برای خروج از بحران‌هاى اجتماعى خواستار شد.

از سوى ديگر باراک اوباما رئيس جمهوری امريکا نیز در بيانيه‌اى ضمن استقبال از نتايج انتخابات پارلمانى لبنان ابراز اميدوارى کرد که اين نتايج به تحقق ثبات در اين کشور منجر شود.

وى از رهبران جديد لبنان که در دولت آتى روى کار مى‌آيند خواست با تکيه بر اصل توافق و تسامح عمل کنند.

اوباما تاکيد کرد، دولت آينده لبنان از حمايت واشنگتن برخوردار خواهد بود.

خاوير سولانا، رئيس سياست خارجى اتحاديه‌ اروپا نيز در بيانيه‌اى بر ضرورت تشکيل دولت وحدت ملى در لبنان در نزديک‌ترين زمان ممکن تاکيد کرده و آن را برای تحکيم ثبات در اين کشور ضرورى دانست.

او اين انتخابات را گامى مهم و رو به جلو در لبنان خواند.

بان‌کى‌مون، دبير کل سازمان ملل متحد نيز بر ضرورت احترام لبنانى‌ها به نتايج انتخابات پارلمانى اين کشور تاکيد و ابراز اميدوارى کرد که دولت جديد لبنان هر چه سريعتر تشکيل شود.

وى خاطرنشان کرد، برگزارى انتخابات و تشکيل دولت جديد دو مرحله‌ مهم و جديد در راه فعال‌سازى موسسات و سازمان‌هاى سياسى لبنان است.

خوزه مانوئل باروسو، رئيس کميسيون اروپا نيز تاکيد کرد، ما اميدواريم دولتى در لبنان تشکيل شود که بتواند به روند اصلاحات ضرورى در کشور ادامه دهد. ما همچنين اميدواريم که اين دولت آماده‌ همکارى برای اجراى توافق‌هاى دوجانبه بين اتحاديه‌ اروپا و لبنان باشد.

لورنس کانون، وزير امور خارجه‌ کانادا نيز در بيانيه‌اى ضمن استقبال از نتايج انتخاباتى پارلمانى اين کشور حمايت کشورش را از نمايندگان جديد پارلمان لبنان اعلام کرد.

عبدالرحمان بن حمد العطيه، دبير کل شوراى همکارى خليج فارس نيز در يک کنفرانس خبرى ضمن استقبال از نتايج انتخابات پارلمانى لبنان ابراز اميدوارى کرد که اين انتخابات به تحقق امنيت و ثبات هر چه بيشتر براى ملت لبنان منجر شود.

نبيل شريف، وزير اطلاع‌ رسانى اردن نيز ضمن استقبال از نتايج انتخابات پارلمانى لبنان و تاکيد بر احترام اردن به انتخابات ملت اين کشور اظهار کرد، امان همچنان به حمايت‌هايش از لبنان و وحدت و ثبات اين کشور ادامه مى‌دهد.

دولت قطر نيز ضمن استقبال از نتايج انتخابات پارلمانى لبنان ابراز اميدوارى کرد که اين انتخابات به تحقق امنيت وثبات هر چه بيشتر در اين کشور منجر شود.


نظر شما :