واشنگتن پست: روستاییان هم به موسوی رای می‌دهند

۰۳ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۵۰ کد : ۴۸۹۸ سرخط اخبار
گزارش روزنامه واشنگتن پست از وضعیت انتخابات ریاست جمهوری در روستاهای جنوبی ایران قبل از انتخابات
واشنگتن پست: روستاییان هم به موسوی رای می‌دهند

کاميون های بزرگ از کنار خانه های آجری دشت ارزن، روستای کوچکی در استان فارس در مرکز ايران، می گذرند. استانی که قلب فرهنگ ايران باستان بوده است.

اين روستا که به شکل نواری از خانه ها در امتداد بزرگراه قرار گرفته، مانند بسياری از استان های ديگر ايران در تونل زمان متوقف شده است. مردان جوان و بيکار، سوار بر موتورهای گازی، بدون هدف در حاشيه خيابان حرکت می کنند. تابلوی سبزرنگی نيز گردشگران را به سوی مجلس محلی دعوت می کند.

محمود احمدی نژاد بخش عظيمی از طرفداران خود در انتخابات سال ٢٠٠٥ را از استان های مرکزی و ساير استان های دور افتاده کشور جلب کرده بود. پيروزی وی از طريق تبليغات کلامی با اجرای سپاه پاسداران انقلاب و نيروهای داوطب بسيج بدست آمده بود که به تبليغ از اين نامزد گمنام درميان کشاورزان و کارگران ساکن شهرها و روستاهای دورافتاده‌ای نظير دشت ارزن مشغول بودند.

احمدی‌نژاد در اين سال‌ها بر روی سياست توزيع ثروت در اين مناطق دور افتاده متمرکز شده است؛ مناطقی که مرتب مورد بازديد وی قرار می گرفتند. با اين حال، هرچند تصور می‌شود پشتيبانی از او در مناطق غير شهری به قوت خود باقيمانده است، سه هزار سکنه دشت ارزن از قصد خود برای رأی دادن به مير حسين موسوی، رقيب وی در انتخابات روز جمعه خبر می دهند. آنها می‌گويند احمدی نژاد به وعده های خود عمل نکرده و اوضاع آنها نسبت به قبل بدتر شده است.

در مجموعه‌ای از رستوران ها و توقفگاه هائی که در نقطه اصلی اين روستا واقع شده، پوسترهای تبليغاتی سبزرنگ موسوی در همه جا به چشم می خورد. اين نخست وزير سابق و مهندس معمار، وعدۀ آزادی های بيشتر و مديريت بهتر اقتصاد نابسامان کشور را داده است، هرچند هيچ طرح مشخصی را برای دستيابی به اين اهداف ارائه نکرده است.

صمد رئيسی مدير يک رستوران گفت: «رئيس من ١٥٠٠ پوستر موسوی را به اينجا آورد و ظرف چهار روز، همه را پخش کرد. مردم برای گرفتن اين پوسترها به ما مراجعه می کردند. مطمئن هستم موسوی اينجا برنده می شود.»

دولت احمدی نژاد حقوق و دريافتی ها را زياد کرده و ٢٢ ميليون ايرانی را مشمول بيمۀ بهداشتی درمانی دولت کرده است. تمام هيأت دولت خود را به ٦٠ سفر استانی برده و تک تک استان های کشور را مورد بازديد قرار داده است. به مشکلات مناطق محلی پرداخته و دست به کار تأسيس مدارس و مجموعه های ورزشی زده است. بعضی جاها هم به توزيع پول نقد اقدام کرده است. با همه اين اوصاف، نرخ تورم و بيکاری افزايش پيدا کرده و جلوی پيشرفت‌ها را نیز گرفته است..

رئيسی گفت او قبلاً به احمدی نژاد رأی داده اما اکنون اين کار خود را اشتباه می‌‌داند. تعداد محدودی مشتری در محوطۀ رستوران به چشم می خورد. مشتريانی که بر سکوهای آراسته به فرش ايرانی و پشتی لميده‌اند و مشغول خوردن کباب هستند.

رئيسی گفت: «مردم پول کمتری برای خرج کردن دارند. موسوی اقتصاد را درمان می کند، زيرا او تجربۀ مديريت کشور در دوره جنگ ايران با عراق را دارد.»

وی گفت: «اگر احمدی نژاد برنده انتخابات شود، آينده غم انگيزی در پيش خواهد بود. تصميم‌های او غير حرفه ای هستند و همه چيز ما آزادی و اقتصاد بدتر و بدتر خواهد شد.»

هادی بهادری مغازه‌دار نيز که مغازه‌ای در احاطه پوسترهای ستارگان ايرانی از جمله ساسی مانکن قرار گرفته، گفت: «موسوی، زندگی ما را همراه با آزادی های بيشترخواهد کرد. اما انتظار اين را نداشته باشيد که چيزی در ايران واقعاً عوض شود. ممکن است اين بار به موسوی رأی بدهيم؛ اما دفعه بعد باز هم احمدی نژاد را انتخاب کنیم. ما ايرانی ها معمولاً به کسانی که مسئول هستند انتقاد می کنيم. ما از آنها می خواهيم برای ما همه کار بکنند.»

کمی پائين تر در جاده، تعدادی از مردان برای صرف چای نيمروز در پمپ بنزينی دور هم جمع شده اند.

علی قربانی، کارگر، چنين شکايت می کند: «احمدی نژاد فقط وعده داده است.» وی به همراه دوستانش به بحث درباره انتخابات روز جمعه مشغول هستند.

قربانی همچنین گفت: «من کاری گيرم نيامد، پس به احمدی نژاد رأی نمی دهم.»

آزاد، برادر وی با اين نظر مخالف است. او که در وقت استراحت از کار خود در پمپ بنزين به جمع اضافه شده، گفت: «در زمان رياست جمهوری او، اتوبان را بزرگتر کردند. حالا مشتری های خيلی بيشتری داريم.»

احمدی نژاد يک سال پيش در سر راه سفرهای استانی خود از دشت ارزن عبور کرد. مردم به انتظار رئيس جمهورشان، در کنار جاده صف کشيدند.

حسين بهادری گفت: «گوسفندی را برای قربانی کردن به همراه برده بودم. اما هنگامی که می‌خواستم گوسفند را قربانی کنم، کاروان احمدی نژاد بدون هيچ توقفی از اينجا گذشتند.»

بهادری در حاليکه دوستانش به داستان او می خنديدند، ادامه داد: «خيلی ناراحت کننده بود. انتظار داشتم با ما احوالپرسی کند.»

با این حال وی گفت، رأی خود را به احمدی نژاد خواهد داد.

بهادری گفت: «هرچند او فقط از اين جاده عبور کرد، اما تنها رئيس جمهوری است که ما تاکنون ديده ايم. بقيه آنها فقط در تهران ماندند و هيچوقت به ما اهميت ندادند.»


نظر شما :