واکنش بین‌المللی به حوادث اخیر در ایران

۱۷ تیر ۱۳۸۸ | ۱۶:۲۰ کد : ۴۹۳۷ سرخط اخبار
واکنش‌های مختلف سازمان‌ها و کشورهای گوناگون به اوضاع داخلی ایران.
واکنش بین‌المللی به حوادث اخیر در ایران

با افزایش اعتراضات و خشونت‌ها در ایران بدنبال اعلام نتایج دهمین انتخابات ریاست جمهوری، واکنش های مختلفی از سازمان‌ها و کشورهای گوناگون به اوضاع داخلی ایران را شاهد بودیم که به نظر می‌رسد روند این واکنش‌ها از حالت محافظه‌کارانه و میانه‌رو به تدریج تبدیل به واکنش‌هایی جهت‌دار و تند پیش می‌رود.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد روز دوشنبه در واکنش به وقایعی که در ایران جریان دارد با بیان این مطلب که باید خواست واقعی ملت ایران محترم شناخته شود گفت" منتظر است ببیند به شکایات انتخاباتی چگونه رسیدگی می شود."

وی خود را متعهد به پیگیری این اوضاع از نزدیک دانست.

در همین حال کاخ سفید در واشنگتن، اعلام کرده که همچنان نگران وضعیت پس از انتخابات در ایران است.

باراک اوباما، رييس جمهوری امريکا در نخستين واکنش خود به خشونت‌ها پس از اعلام نتایج  انتخابات در ايران روز دوشنبه سکوت خود را در برابر وقايع ايران خطا دانسته و گفت که از تصاویر تلويزيونی خشونت‌ها در ايران عميقا نگران شده است.
رييس جمهوری امريکا که با احتیاط کامل درباره وقايع ايران صحبت می کرد، با بیان این مطلب که" به حق حاکميت ملی ايرانيان احترام می‌گذارد"گفت نمی‌خواهد اظهاراتش دستمايه‌ای برای بازی‌های سياسی در داخل ايران شود.
با این حال وی تصریح کرد که واشینگتن ديپلماسی سرسختانه و بدون هرگونه توهمی را در قبال ایران دنبال خواهد کرد.

گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا که برای اولین بار درباره نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران اظهار نظر می‌کرد نیز گفت که" نحوه برخورد ایران با بحرانی که پس از انتخابات پیش آمده، می‌تواند چگونگی روابط این کشور با جامعه بین المللی را تعیین کند."

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در برابر شرایط داخلی ایران اظهار نظر کرد، این در حالی است که

پیشتر، وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرده و خواستار دریافت توضیحاتی در مورد نحوه شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری ایران و برخورد نیروهای انتظامی با معترضان شده بود.

وزارت امورخارجه فرانسه هم با احضار سفیر جمهوری اسلامی در آن کشور، نگرانی دولت فرانسه را نسبت به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری ایران به وی ابلاغ کرد.

 فرانکو فرانتینی، وزیر خارجه ایتالیا که کشورش روابط اقتصادی گسترده‌ای با ایران دارد همچنین ابراز امیدواری کرد که "اوضاع در ایران به خشونت بیشتر منتهی نشود."

وی همچنین گفت که تحولات ایران را با دقت دنبال می‌کند.

لورنس کنن، وزیر خارجه کانادا نیز مراتب نگرانی شدید کشورش را از روند برگزاری انتخابات در ایران اعلام کرد و اظهار داشت"گزارش‌های مربوط به حمله نیروهای امنیتی به مخالفان و ایجاد محدودیت برای آنها ما را به‌شدت نگران کرده است."


نظر شما :