واکنش غرب به تحولات ایران پس از انتخابات

۲۱ تیر ۱۳۸۸ | ۰۴:۲۸ کد : ۴۹۴۰ سرخط اخبار
تحولات اخير ايران و نگاه غربیان
واکنش غرب به تحولات ایران پس از انتخابات

تحولات پس از انتخابات ایران با واکنش‌ کشورهای غربی روبه‌رو شده است. جو بایدن، معاون رئیس جمهوری امریکا روز یکشنبه 14 ژوئن به نتایج انتخابات ایران به دیده تردید نگریست و در گفت و گو با ان‌بی‌سی امریکا گفت: «سوالات خیلی زیادی درباره چگونگی برگزاری این انتخابات وجود دارد.»

وی همچنین گفت: «مسلما این‌طور که آنها درحال سرکوب حق بیان، سرکوب اجتماعات، و شیوه برخورد با مردم هستند، تردیدهای کاملا جدی در مورد (صحت انتخابات) پیش می آورد.»

وی از گفتن این‌که آیا ایالات متحده مریکا نتیجه انتخابات را خواهد پذیرفت یا نه خودداری کرد اما گفت که این کشور سیاست خود برای تعامل با ایران بر سر برنامه اتمی را پی خواهد گرفت.

برنار کوشنر وزیر امور خارجه فرانسه در پاریس گفت: «ما خیلی نگرانیم. چون این شروع یک گفت و گو میان جناح‌های رقیب سیاسی در ایران بود. من متاسفم که به جای روی گشاده واکنشی نشان داده شده که تا اندازه‌ای بی‌رحمانه است. بی‌رحمی راه حل نیست و دنبال کردن مستمر فعالیت‌های نظامی هم راه حل نیست.»

آنری گویانو مشاور ارشد نیکولا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه نیز حوادث ایران را خبر بدی دانست و گفت: «این واقعیت که ایران از شعارهای خشن دست بر نمی‌دارد و شورش‌ها، بازداشت‌ها، تعقیب مردم، به زندان انداختن آنها و خلاصه آنچه که اکنون می‌شود همگی نشان از این دارد که اخبار خوبی از ایران نمی‌آید.»

وی همچنین گفت: «آقای احمدی‌نژاد با همه زیاده‌روی‌ها و عصبانیتش اینجاست و این کمکی به کار کسانی که می‌خواهند ایران را در جهان مورد توجه قرار دهند، به آن احترام بگذارند و با آن وارد گفت و گو شوند، نمی‌گذارد.»

فرانک والتر اشتاین‌مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز با صدور بیانیه‌ای اقدامات خشن در ایران را غیر قابل قبول دانست و تاکید کرد، جلوگیری از تظاهرات صلح‌آمیز قابل پذیرش نیست.

وی در بیانیه خود آورده است، گزارش‌هایی که از نقض مقررات رای‌گیری مخابره می‌شود مایه نگرانی است و من از مقام‌های تهران می‌خواهم شائبه‌ها را با دقت زیاد بررسی کرده و توضیحات جامعی ارائه دهند.

وزیر امور خارجه هلند نیز گفت: «مسلما تدابیری از قبیل محدود کردن دسترسی به اینترنت و بستن سیستم پیامک کوتاه تلفنی نشان می‌دهد که قصد منفی وجود دارد. گزارش‌های تقلب در جریان رای‌گیری و شمارش آرا مشروعیت انتخابات را تضعیف می‌کند.»


نظر شما :