نگاه وزیر اطلاعات به اغتشاش‌ها و اعتراض‌ها

۰۸ تیر ۱۳۸۸ | ۱۸:۰۱ کد : ۵۰۲۵ اخبار اصلی
وزیر اطلاعات درباره دیدار با میرحسین موسوی و بازداشت تعدادی از کارکنان ایرانی سفارت انگلیس توضیح داد.
نگاه وزیر اطلاعات به اغتشاش‌ها و اعتراض‌ها

غلامحسین محسنی اژه ای به نقش سفارت انگلیس در اغتشاشات اخیر تهران و نیز بازداشت تعدادی از نیروهای ایرانی این سفارتخانه اشاره کرد و گفت: تعدادی از این افراد بعد از تحقیقات اولیه نگهداری و برخی دیگر نیز آزاد شده‌اند.

وی افزود: سفارت انگلیس در جریانات و اغتشاشات اخیر هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق نیروهای محلی خود نقش مهمی داشته است.

وزیر اطلاعات به تحرکات نیروهای محلی انگلیس در صحنه اغتشاشات اخیر اشاره و تصریح کرد: از جمله کارهایی که این سفارتخانه انجام داده این بود که تحت پوشش نیروهای محلی، افرادی را در بین اغتشاشگران می‌فرستاد و مطالب مورد نظر خود را هم به آنها و هم به جامعه القا می‌کرد.

وی افزود: آنها با استفاده از بعضی اغتشاشگران احیانا اخباری را در این زمینه جمع‌آوری می‌کردند که تعدادی از کسانی که به صورت مشخص در این اغتشاشات بودند شناسایی و از آنها فیلم و عکس تهیه شده است.

محسنی اژه‌ای به احضار افراد شناسایی شده در اغتشاشات اخیر که به عنوان کارمند محلی سفارت انگلیس مشغول فعالیت بوده‌اند اشاره کرد و گفت: تعدادی از این افراد که فیلم و عکس از آنها در اغتشاشات اخیر تهیه شده بود احضار شدند که در نهایت بعد از تحقیقات اولیه، برخی از آنها آزاد و برخی هم نگهداری شده‌اند.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه مردم صفشان را از اغتشاشگران اخیر جدا کرده‌اند گفت: از این به بعد اگر افرادی بخواهند به خیابان‌ها بیایند قطعا خود مردم و به طور طبیعی نیروهای انتظامی با آنها برخورد می‌کنند.

درباره این بخش از اظهارات وزیر اطلاعات لازم به گفتن است که از هفته گذشته روابط دیپلماتیک تهران و لندن به سردی گراییده و دو طرف اقدام به اخراج دو تن از دیپلمات های طرف دیگر کرده اند. متعاقب این ماجرا، انگلیس دارایی های برخی چهره های منتسب به سران جمهوری اسلامی را نیز مسدود کرد و این قضیه بر شدت اختلاف ها افزود.

اما وزیر اطلاعات با حضور در برنامه تلویزیونی گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما، از دیدارش با میرحسین موسوی خبر داد.

موسوی که طی روزهای گذشته از مواضع اعتراضی اش نسبت به عملکرد وزارت کشور در انتخابات عقب نشینی نکرده و همچنان از وقوع تقلبی گسترده در انتخابات دهم سخن می گوید، در ملاقات هایش با مسئولان کشور نیز بر خواسته های خود پافشاری کرده است.

وزیر اطلاعات یکشنبه شب در این برنامه تلویزیونی گفت که در دیدار با موسوی درباره خواسته وی مبنی بر ابطال انتخابات گفتگو کرده است.

اژه ای در این دیدار به موسوی گفته است که چنین درخواستی همه را به زحمت می اندازد و عملا هیچ نتیجه ای در بر ندارد. البته وزیر اطلاعات از پاسخ موسوی به اظهارات خود چیزی نگفت.

وی بار دیگر به مورد نقش عوامل بیگانه در حوادث کشور اشاره کرد و گفت: از ماه ها قبل جریان های نفوذی و مرتبط با سرویس های بیگانه به صورت هدفمند و در قالب های مختلف مانند آموزش خبرنگاری در صدد آموزش گروه ها و افراد گوناگون برای عملیاتی شدن انقلاب نرم و مخملی در ایران بودند.

محسنی اژه ای به مواردی چون جریان هاله اسفندیاری و بنیاد سوروس، قضیه برادران علایی و ... اشاره کرد و افزود: این جریانات و برنامه ریزی ها که با گذشت تنها چند ماه از عمر دولت نهم در دستور کار سرویس های اطلاعاتی بیگانه قرار گرفته بود، پس از آن کلید خورد که دشمن تقریبا دریافته بود که ملت و دولت ایران در عرصه های تهدید نظامی و تحریم اقتصادی خلل ناپذیر بوده و ایستادگی می کنند و بر همین اساس با تکیه بر تئوری انقلاب نرم، دشمنی خود و امید واهی خود مبنی بر سرنگونی نظام جمهوری اسلامی ایران را در فاز جدیدی کلید زدند.

وی تاکید کرد: ما در دستگاه اطلاعاتی کشور میان اعتراضات مردم و برخی نامزدها از یک سو و گروه های اپوزیسیون و ضد انقلاب تابلودار و همچنین برخی عناصر نفوذی، آشوبگر و فرصت طلب از سوی دیگر، تفاوت و تمایز قائل بوده و معتقدیم که حساب مردم و نامزدهایی که به هر دلیلی به نتیجه و یا نحوه برگزاری انتخابات اعتراض داشتند از عناصر و عواملی که با نیاتی سوء و با هدف به زحمت انداختن مردم و نظام در صدد اغتشاش بودند، جداست.


نظر شما :