روابط اسرائيل و اروپا سردتر مى‌شود

۱۹ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۵:۴۷ کد : ۵۱۸۸ سرخط اخبار
تحليلى از روزنامه آلمانى زود دويچه درباره روابط اسرائيل و اروپا پس از تشکيل دولت توسط بنيامين نتانياهو.
روابط اسرائيل و اروپا سردتر مى‌شود

روابط بين اسرائيل و اتحاديه اروپا از زمانى که بنيامين نتانياهو به عنوان نخست وزير و آويگدور ليبرمن به عنوان وزير امور خارجه اسرائيل انتخاب شده‌اند، بسيار به سردى گراييده است.

روزنامه‌ آلمانى زود دويچه در گزارشى تحت عنوان "تنش در روابط اسرائيل و اروپا" آورده است، در ماه‌هاى گذشته به زحمت روزى وجود داشته است که در آن اتحاديه اروپا و نمايندگان اسرائيل رو در روى يکديگر قرار نگيرند. براى مثال هفته‌ گذشته خاوير سولانا رئيس سياست خارجى اتحاديه اروپا با اظهاراتش درباره تشکيل کشور فلسطين، خشم مقامات اسرائيلى را بر انگيخت به گونه‌اى که يکى از مقامات بيت‌المقدس، اظهارات سولانا را اطلاع رسانى‌ اشتباه خواند.

زود دويچه مى‌افزايد، اظهارات سولانا مبنى بر آن بود که شوراى امنيت سازمان ملل در صورتى که اسرائيل و فلسطين در موعد مقرر بر سر توافق‌نامه صلح به توافق نرسند، به طور يک جانبه تشکيل يک کشور مستقل فلسطين را به رسميت خواهد شناخت. بعد از اظهارات سولانا، آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه‌ اسرائيل بلافاصله در بيانيه‌اى بند‌هاى برنامه صلح را يادآور شد که مبنى بر آن تنها وقتى که فلسطين و اسرائيل در مورد مسائل و سئوالات اساسى به توافق رسيدند، يک کشور مستقل فلسطينى به رسميت شناخته خواهد شد.

اخيرا سفير اسرائيل در بلژيک به اظهارات دو تن از نمايندگان اتحاديه اروپا انتقاد کرده بود. يکى از اين نمايندگان گفته بود که تامين مالى شهرک‌سازى‌هاى اسرائيل از سوى ماليات دهندگان اروپايى صورت مى‌گيرد. يکى ديگر از نمايندگان اين اتحاديه نيز گفته بود به دليل آسيب ديدن اقتصاد مناطق فلسطينى‌نشين، ساکنان اين نواحى محتاج کمک‌هاى اتحاديه اروپا و همچنين ماليات دهندگان اروپايى هستند.

البته امکان نزاع‌هاى ديگرى نيز وجود دارد. اتحاديه اروپا به عنوان دومين بازار محصولات اسرائيلى قرار است در هفته‌هاى آتى در برابر ديوان عالى اروپا اين مساله را روشن کند که آيا کالاهايى که در کرانه باخترى رود اردن که تحت اشغال اسرائيل است توليد مى‌شوند، گمرک به آنها تعلق مى‌گيرد يا نه. زمينه اصلى مطرح شدن چنين اظهاراتى بين کشورهاى اتحاديه اروپا نيز اين است که در چندين مورد شرکت‌هاى اسرائيلى مکان توليد و مبدا بسيارى از کالا‌هاى صادراتى خود به اروپا را با واژه اسرائيل مشخص کرده بودند. اين در حالى است که اين کالا‌ها در کرانه باخترى رود اردن توليد شده که به نظر بسيارى از کشور‌هاى عضو اتحاديه اروپا جزء مناطق اصلى اسرائيل نيست.

زود دويچه عدم پاسخگويى به موقع و درست کشورهاى اروپايى به درخواست اسرائيل مبنى بر افزايش سطح روابط دو جانبه را نيز بخشى از تنش‌هاى دو طرف مى‌داند.

سردى روابط اتحاديه اروپا و اسرائيل را در شرايط فعلى به آويگدور ليبرمن وزير امور خارجه اسراييل نيز نسبت داده‌اند. نيکولا سارکوزى رئيس جمهوری فرانسه اخيرا از بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل خواسته بود که ليبرمن را اخراج کند و فرد ديگرى چون زيپى ليونى، وزير امور خارجه سابق را جايگزين وى کند تا از اين طريق شايد بتوان بار ديگر به بهبود روند صلح اميدوار شد.

علاوه بر اين محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطين نيز خواستار عزل ليبرمن شده بود. در اين مورد نيز وزارت امور خارجه اسرائيل با واکنشى صريح، اظهارات فوق را مداخله در "استقلال اسرائيل" خوانده بود. ليبرمن نيز به طور مشخص با اظهاراتى چون "سولانا به پايان دوره‌ تصدى‌گرى خود نزديک است" و "سولانا با اين گونه اظهارات سعى در جلب توجه دارد" در برابر اظهارات سولانا موضع گيرى کرده بود. ليبرمن علاوه بر اين، در واکنش به اظهارات عباس گفت: «عباس نماينده با صلاحيتى براى فلسطينى‌ها نيست، او حداکثر نماينده نيمى از فلسطينى‌هاست.»

در بخش پايانى اين گزارش آمده است، جبهه‌ جديد ليبرمن در برابر کشورهاى عرب و اتحاديه اروپا، سردى روابط دو جانبه‌ اين اتحاديه و اسرائيل را در پى داشته است. البته چگونگى ادامه‌ روابط دو جانبه چيزى است که در آينده روشن‌تر خواهد شد.


نظر شما :