کمک امریکا به ایران برای خرید هواپیما

۳۰ تیر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۵ کد : ۵۲۰۱ اخبار اصلی
معاون بخش ایران در وزارت خارجه آمریکا از پیشنهاد کمک به این کشور برای خرید هواپیماهای جدید خبر داد.
کمک امریکا به ایران برای خرید هواپیما

به گفته یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا، بودجه ترویج دموکراسی در ایران- برنامه بحث برانگیزی که دولت جورج بوش رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، سه سال پیش آغاز کرده بود- دیگر به طور برنامه مستقل وجود ندارد.

دیوید فولی، معاون بخش ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، این مطلب را بیان کرده است.وی می‌گوید این بودجه در قالب برنامه جدیدی که حمایت از دموکراسی در منطقه خاورنزدیک نام دارد، قرار داده شده و هنوز تصمیم مشخصی برای این بودجه اتخاذ نشده است.
کاندولیزا رایس، وزیر خارجه سابق آمریکا در فوریه ۲۰۰۶ از کنگره این کشور ۷۵ میلیون دلار برای حمایت از آنچه وی برنامه‌های ترویج دموکراسی در ایران خواند، درخواست کرده بود.برخی از گروه‌های طرفدار حقوق بشر در ایران و آمریکا با این بودجه مخالف بودند. به گفته آنها این بودجه به دولت ایران بهانه برخورد با جامعه مدنی را می‌دهد.

از سوی دیگر، دیوید فولی گفته است که آمریکا همواره در مورد افزایش ایمنی هواپیماهای ایران و تعویض قطعات در تحریم‌های خود استثنا قائل شده است، اما به گفته وی، ایران، آمریکا را مقصر اصلی سیاست‌های خود اعلام می‌کند.وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی در پاسخ به این سوال که آیا سرانجام بازبینی در سیاست آمریکا در قبال ایران به نتیجه رسیده است؟،گفت:«پیش‌نویس‌های متعددی برای سیاست آمریکا در قبال ایران وجود دارد. این روندی است که از مدت‌ها قبل حتی پیش از دولت جدید آمریکا جریان داشته است. یک جریان که با توجه به سرعتی که تحولات ایران حرکت می‌کنند و شرایط تغییر می‌کنند برای مدت نا محدود ادامه خواهد داشت. هر بار که اتفاق تازه‌ای بیفتد ما سیاست خودمان را بررسی می‌کنیم و تا حدی آن را با شرایط تازه تطبیق می‌دهیم».
معاون بخش ایران در وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره صندوق ترویج دموکراسی در ایران گفت:«من اطلاعات مشخصی درباره صندوق جدید دموکراسی در منطقه خاور نزدیک ندارم. این صندوق جدید یک مکانیسم بودجه‌دهی تازه است برای حمایت از دموکراسی در سراسر منطقه و هنوز هیچ تصمیم مشخصی برای این برنامه خاص گرفته نشده است. آقای اوباما از زمان انتخابات ایران چند بار درباره حمایت از دموکراسی صحبت کرده است. واضح است که ما صریحا درحمایت از دموکراسی و جامعه مدنی موضع‌گیری می‌کنیم. البته مشخص است که ما از حزب سیاسی خاصی حمایت نمی‌کنیم. هیچ بودجه‌ای در اختیار هیچ جنبش سیاسی نمی‌گذاریم. چون این موضوع ارتباطی به ما یا جامعه بین‌المللی ندارد. دولت ایران دوست دارد مشکلات خودش را به گردن خارجی‌ها بیندازد. اما اینجا خارجی‌ها موضوع اصلی نیستند. موضوع اصلی دولت ایران و لزوم پاسخگویی به نیاز شهروندانش است.»

 این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا درباره موعد مشخص پاسخ ایران به تمایل آمریکا برای گفت و گو اظهار داشت:« رئیس‌جمهوری ما گفته است تا پایان امسال، عده‌ای هم می‌گویند زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در اواخر شهریور ماه وقتی است که باید بررسی کرد که چه اتفاقی افتاده و ایران هیچ نشانه‌ای حاکی از تمایل به گفت‌وگو از خودش نشان داده یا خیر؟ فکر نکنم لازم باشد از طرح جایگزین صحبت کنیم. چون از همان ابتدا همه گفته‌اند این یک استراتژی با دو خط سیر است. از یک طرف امتیازات و از طرف دیگه تنبیه‌ها، تنیبه‌هایی که شناخته شده‌اند. ما چند قطعنامه شورای امنیت علیه ایران داشتیم و فکر می‌کنم همه می‌دانند که در این مسیر چه اتفاقی ممکن است بیفتد».
از فولی سوال شد دولت آمریکا با خانواده قربانیان سانحه هوایی اخیر در ایران همدردی کرده است. آیا فکر نمی‌کنید تحریم‌هایی که علیه ناوگان هواپیمایی مسافربری ایران است، موثر نبوده و باید به نوعی در این تحریم‌ها تجدید نظر شود؟ وی در پاسخ گفت: «سوءتفاهم زیادی درباره این موضوع وجود دارد. آمریکا به طور مرتب وقتی پای ایمنی هواپیماها در میان باشد، استثنا قائل می‌شود. زمانی که دولت ایران خواستار استثنا در این تحریم برای مسایل مربوط به ایمنی ناوگان هوایی خودش می‌شود ما با خرید قطعات جدید هواپیما موافقت می‌کنیم. این اتفاق سال‌هاست که دارد می‌افتد ولی دولت ایران به شدت علاقه‌مند است که آمریکا یا کشورهای دیگر را به خاطر مشکلی که دارد مقصر قلمداد کند، در حالی که این موضوع واقعیت ندارد. ایران قادر است هواپیماهای خودش را در موارد مربوط به ایمنی پرواز تعمیر کند، فقط نمی‌تواند موتور جت نو یا هواپیمای نو بخرد. آمریکا نه تنها به ایران پیشنهاد کرده است در مسائل ایمنی پرواز به ایران کمک کند بلکه ما حتی پیشنهاد کردیم در خرید هواپیماهای نو به آنها کمک می‌کنیم. این یک بخش مشخص از بسته پیشنهادی ما به ایران بود.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود:ایران باید به مسوولیت‌های بین‌المللی‌اش در ارتباط به برنامه هسته‌ای‌اش عمل کند. جامعه بین‌المللی مجموعه‌ پیشنهادی بسیار پیشرویی روبه‌روی ایران گذاشته است که شامل موارد متعددی می‌شود: «ما به آنها در ساخت تاسیسات هسته‌ای غیرنظامی کمک می‌کنیم درخرید هواپیماهای جدید به آنها کمک می‌کنیم. برای فراهم کردن منابع مالی چنین فعالیت‌هایی به آنها کمک می‌کنیم اما ایران باید پا پیش بگذارد و شرایط لازم از نگاه جامعه بین‌المللی را داشته باشد و در عین حال باید به حقوق شهروندانش احترام بگذارد».


نظر شما :