رفراندوم خاتمى در صفحه اول رسانه هاى جهان

۳۰ تیر ۱۳۸۸ | ۲۲:۰۴ کد : ۵۲۰۷ اخبار اصلی
تحولات دو روز اخیر ایران به خصوص سخنرانی مقام رهبری و رهنمودها و هشدارهای ایشان به نخبگان و پیشنهاد محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق به انجام رفراندوم در کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است.
 رفراندوم خاتمى در صفحه اول رسانه هاى جهان

تحولات دو روز اخیر ایران به خصوص سخنرانی مقام معظم رهبری و رهنمودها و هشدارهای ایشان به نخبگان و پیشنهاد محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق به انجام رفراندوم در کشور بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشته است. به جرات می‌توان گفت که از روز انتخابات تا کنون ایران و تحولات آن همچنان در صدر اخبار جهان بوده و گاهی شاید از خبر یک به خبر دوی رسانه‌ها نقل مکان کرده باشد. امروز نیز اخبار ایران در صدر اخبار بسیاری از رسانه‌های جهان بود.

روزنامه گاردین چاپ لندن، با درج این خبر به عنوان خبر دوم خود، هشدار مقام رهبری را با سخنان محمد خاتمی مرتبط دانسته و نوشته است، هشدار رهبر ایران در پی پیشنهاد رفراندوم توسط محمد خاتمی داده شده است. به اعتقاد این روزنامه پیشنهاد رفراندوم عملا نشان داد، آنچه خاتمی می‌گوید در حقیقت نظر بخشی از استراتژی جریان مخالف نظام است که می‌خواهد صف‌بندی جدیدی را در داخل کشور شکل دهد. به نظر می‌رسد این استراتژی پس از سخنان هاشمی رفسنجانی در خطبه‌های نماز جمعه وارد فاز تازه‌ای شده است.

روزنامه فایننشال تایمز چاپ لندن نیز سخنان آیت الله خامنه ای را به عنوان تیتر دوم خود برگزیده است. این روزنامه هشدار رهبر انقلاب را در حقیقت اخطاری به جریان مخالف انتخابات اخیر دانسته و نوشته است، به نظر می‌رسد جنگ‌های کلامی جریان‌های درونی نظام ایران روز به روز شدیدتر می‌شود. جنگی که با سخنان هاشمی رفسنجانی در روز جمعه ک فضای  کشور را بحرانی دانست، وارد مرحله تازه‌ای شده است.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز تحلیل روز خود را با پیشنهاد محمد خاتمی مبنی بر انجام رفراندوم برای قبول یا رد دولت جدید احمدی نژاد آغاز کرده است. این روزنامه رفراندوم پیشنهادی محمد خاتمی را با هشدار رهبر انقلاب که نسبت به برخی حرکت‌هایی که می‌تواند به ضرر کشور تمام شود و اظهارات میر حسین موسوی که گفته بود بازداشت‌های اخیر اهانت به 40 میلیون رای‌دهنده است، مرتبط دانسته و نوشته است، چانه‌زنی‌ها و فشارها این روزها در ایران ادبیات دیگری به خود گرفته و از پس پرده به بیرون افتاده است. این نشان می‌دهد که صف‌بندی جریان‌های سیاسی در ایران در سطح صفوف بالایی نظام آن هم به طور علنی در جریان است.

روزنامه الاهرام چاپ مصر نیز با بازتاب سخنان مقام معظم رهبری و پیشنهاد خاتمی برای رفراندوم نوشته است، ایران روزهای داغی را پشت سر می‌گذارد. تابستانی به این داغی را شاید 30 سال است که ایران به خود ندیده است. در حالی که سخنان هشدارآمیز مقام رهبری به جریان‌های مخالف انتخابات و پیشنهاد رفراندوم محمد خاتمی موج تازه‌ای از اصطکاکات سیاسی را در کشور نشان داده، اقدام احمدی‌نژاد برای انتخاب اسفندیار رحیم مشایی بر شدت این اصطکاک‌ها افزوده است.


نظر شما :