منافقين مجبور به ترک عراق هستند

۲۴ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۶ کد : ۵۲۶۲ سرخط اخبار
گفت‌وگو با احمد الیاسری، خبرنگار فعال در دفتر نخست وزیری عراق.
منافقين مجبور به ترک عراق هستند

چند روزی است عراق مجددا به آشوب کشیده شده است. این بار این آشوب نه در بغداد، بصره یا در دیگر شهرهای بزرگ این کشور بلکه در وسط بیابانی در شمال بغداد موسوم به کمپ اشرف مقر افراد وابسته به سازمان مجاهدین (منافقین) است.

از دو روز پیش تا کنون این کمپ به آشوب کشیده شده است. اعضای سازمان منافقین تلاش دارند، ثابت کنند این حرکت با هدایت جمهوری اسلامی ایران و به صورت برنامه ریزی شده صورت می­گیرد و دولت عراق به تقاضای تهران این کار را انجام داده است.

اما دولت عراق این ادعا را رد می­کند و می­گوید، تنها قصد داشته برای کنترل مکان پایگاه امنیتی احداث کند که با مقاومت و یورش اعضای مجاهدین (منافقین) مواجه شده است.

به گزارش شبکه العربیه اعضای مجاهدین خلق مدعی هستند که پلیس عراق طی دو روز گذشته حداقل 11 نفر را کشته­ و نزدیک به 20 تن را نیز زخمی کرده­اند. منابع خبری گزارش می­دهند، معاون مسعود رجوی نیز در میان زخمی شدگان قرار دارد.

علی دباغ سخنگوی دولت عراق با شرکت در یک کنفرانس خبری ضمن رد ادعای کشته شدن افراد کمپ اشرف گفت: «پلیس عراق با هدف بسط امنیت و استیلای قانون بر سراسر خاک کشور تنها قصد داشته در این مکان که جزئی از خاک عراق محسوب می­شود، پایگاه پلیس احداث کند که اعضای مجاهدین به درگیری با پلیس برخواستند. اما در این حادثه هیچ کس کشته نشده است.»


در همین رابطه دیپلماسی ایرانی در تماسی با احمد الیاسری، خبرنگار فعال در دفتر نخست وزیری عراق جزئیات بیشتری از این اتفاق را دریافت کرد. الیاسری به دیپلماسی ایرانی گفت: «مجاهدین خلق یکی از میراث شوم به جا مانده از دوران صدام حسین است. دولت عراق واقعا از حضور آنها در خاک کشور ناخشنود است. در دوران جورج بوش رئیس جمهوری سابق امریکا واشنگتن قصد داشت از آنها حمایت کند و در برهه­ای اقدام به عضویت آنها در پنتاگون و سازمان امنیت خود کرد. اما به مرور امریکایی­ها هم فهمیدند که اینها جز زحمت و گذاشتن هزینه­های اضافه روی دست دولت امریکا هیچ سود دیگری برای دولت امریکا ندارند. با تغییر دولت امریکا و روی کار آمدن دولت اوباما هنگامی که سیاست خارجی ایالات متحده تغییر کرد، سیاست واشنگتن در برابر مجاهدین نیز دست خوش تغییر شد. دولت امریکا با آگاهی کامل کنترل اردوگاه اشرف را به خواسته خود به دولت عراق تحویل داد و تنها از بغداد خواست که مسائل حقوق بشر در این زمینه پایمال نشود. دولت عراق هم تا کنون رفتاری نکرده که آنها بخواهند ادعایی بکنند.»

الیاسری همچنین گفت: «ماجرای کمپ از آنجا آغاز شد که پلیس عراق با نظارت وزارت کشور تصمیم گرفت در این مکان پایگاه امنیتی احداث کند. اما اعضای مجاهدین مقاومت سرسختانه­ای کردند به گونه­ای که گویی بخشی از خاک عراق متعلق به آنها است و پایگاه اشرف ملک پدری شان است. آنها به پلیس عراق می­گویند شما حق ندارید وارد خاک ما شوید. این دیگر ادعایی بسیار عجیب است. دولت عراق تنها آنها را تحمل می­کند و قصد هم ندارد بیش از این متحمل سختی­های حضور آنها شود. ما از آنها دل خوشی نداریم. مجاهدین دستش به خون ملت عراق آلوده است و همه آنها را یک گروه تروریستی می­دانند. البته بسیاری از آنها که بیش از هزار نفر می­شوند، قصد دارند به ایران بروند و بر اساس توافقات صورت گرفته عملیات ارجاع آنها به ایران به زودی آغاز خواهد شد.»

مقام­های ارشد منافقین که بر خلاف سه هزار عضو مستقر در پایگاه اشرف، در اروپا به سر می­برند، گفته­اند که با رفتن اعضای این گروهک از عراق به ایران موافقند به شرطی که زیر نظر سازمان صلیب سرخ جهانی این انتقال صورت گیرد.

آنچه گفته­های الیاسری درباره خسته شدن امریکایی­ها از منافقین را ثابت می­کند، این است که وقایع پایگاه اشرف دقیقا در زمانی صورت می­گیرد که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده در عراق به سر می­برد. دولت امریکا تا کنون در برابر برخورد دولت عراق با اعضای منافقین واکنشی از خود نشان نداده است. سفارت ایالات متحده در بغداد اعلام کرده است، امنیت پایگاه اشرف بر عهده دولت عراق است و پلیس عراق حق دارد نسبت به آنچه صلاح می­داند، اقدام کند.


سید محسن حکیم مشاور عالی مجلس اعلای اسلامی عراق و نماینده این مجلس در ایران نیز در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی گفت: «دولت عراق برای تحکيم حاکميت ملى و بسط قانون در تمام نقاط کشور قصد داشت یک پایگاه امنيتى در اين اردوگاه ايجاد کند تا بتواند بدین وسیله بر اردوگاه نظارت داشته باشد. اما با رفتار بد اعضاى گروهک تروريستى منافقين مواجه شد که با سنگ، گاز اشک‌آور و بمب صوتى به پليس حمله کردند که در اثر اين اقدام منافقين 25 نفر از اعضاى پليس در استان دياله محل استقرار اين اردوگاه زخمى شدند. در پی این اتفاق دولت عراق نيز مجبور به استفاده از زور براى تحکيم حاکميت خود شد که بر اين اساس 30 تن از اعضاى اين گروهک دستگير شدند.»

محسن حکیم درباره اهداف سازمان مجاهدین از این رفتار گفت: «آنها افراد شکست خورده­ای هستند که با این کارها تنها قصد دارند توجه افکار بین المللی را به خود جلب کنند تا شاید بتوانند به امتیازاتی برسند. چون بسیاری از آنها می­خواهند به ایران باز گردند، تلاش می­کنند تا شاید بتوانند حمایت یک سازمان بین المللی را برای خود جلب کنند. منابع ديپلماتيک ايران و عراق هم‌اکنون بر سر چگونگی بازگشت اين افراد در حال مذاکر‌ه هستند که به زودى اين مساله به نتيجه خواهد رسید. البته بعضی از آنها که در حدود 900 نفر می­شوند تابعيت کشورهاى اروپايى و غربى را دارند که دولت عراق با سفارت‌خانه‌هاى 12 کشور اروپايى براى بازگشت اين افراد رایزنی­هایی را انجام داده است.»  

وى تاکید کرد، دولت عراق حاکميت عملى خود را در کل پايگاه به اجرا درآورده و تحت هيچ شرايطى حاضر نيست از اقدام خود عقب‌نشينى کند چرا که اعضاى اين گروهک تروريست هستند و بايد خاک عراق را ترک کنند. برای دولت عراق ثابت شده که این گروهک در انجام برخی فعالیت­های تروریستی دست داشته و در زمان رژیم بعث نیز با همکاری با این رژیم علیه ملت عراق فعالیت می­کرده است. هم دولت و هم نمایندگان مجلس همگی متفق القولند که این افراد باید هر چه سریعتر خاک عراق را ترک کنند.


نظر شما :