بازتاب تحریم بنزین ایران در رسانه‌های جهان

۲۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۰۴:۵۱ کد : ۵۲۷۳ سرخط اخبار
گفته می‌شود تحریم شرکت‌های غیر امریکایی که به ایران بنزین صادر می‌کنند نیز جزئی از این طرح است.
 بازتاب تحریم بنزین ایران در رسانه‌های جهان

بحث وضع تحریم های جدید از سوی نمایندگان کنگره امریکا مورد توجه بسیاری از رسانه های جهان قرار گرفته است. موضوع تازه ای که با تحریم بنزین ایران کلید خورده و طراحان امریکایی آن قصد دارند دامنه آن را به مرور گسترش دهند و حتی گفته می‌شود تحریم شرکت‌های غیر امریکایی که به ایران بنزین صادر می‌کنند نیز جزئی از این طرح است.

شبکه خبری فرانسه 24، این طرح را حرکتی برای تضعیف جایگاه ایران در منطقه ارزیابی کرد و گزارش داد، نمایندگان ایالات متحده با این کار تلاش دارند میان طرح گفت و گو با ایران باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا با دستگاه دیپلماسی واشنگتن فاصله بیندازند. اوباما مایل هست که چنین تحریم‌هایی وضع شود اما زمان کنونی را برای این کار مناسب نمی‌داند و ترجیح می‌دهد این گام پس از زمان تعیین شده برای آغاز گفت و گوها با ایران برداشته شود.

شبکه خبری روسیه الیوم نیز ضمن ارائه گزارشی در این زمینه تحلیل کرد، به نظر می‌رسد این طرح برای هماهنگ شدن با اسرائیل مطرح شده است. چرا که دقیقا زمانی که رابرت گیتس وزیر دفاع ایالات متحده و دنیس راس مسئول ایران در کاخ سفید از اسرائیل باز می‌گردند این موضوع در کنگره مطرح و تصویب می‌شود. بدین ترتیب به نظر می‌رسد ایالات متحده تلاش دارد سیاست خود را در برابر ایران با اسرائیل هماهنگ کند. با این هدف که دولت تلاویو را که به دنبال حمله نظامی به ایران است با تحریم بیشتر تهران از این خواسته‌اش دور کند.

شبکه خبری بی‌بی‌سی نیز در تحلیل این موضوع با کارشناسان اقتصادی گزارش داد، 40 در صد واردات بنزین ایران از خارج است و نزدیک به 60 درصد آن در داخل خود ایران تولید می‌شود. دولت ایران تلاش دارد با تنظیم بازار داخلی از شدت تحریم‌های احتمالی امریکا بکاهد. مضافا بر این که کشورهایی چون روسیه و چین هستند که ایران بخواهد بنزین مورد نیاز خود را با وجود تحریم امریکا توسط آنها تامین کند. شبکه بی‌بی‌سی در ادامه به لزوم تصویب این لایحه توسط مجلس سنا و رئیس جمهوری امریکا اشاره می‌کند و خاطرنشان می‌سازد در صورتی که مجلس سنا یا رئیس جمهوری این طرح را تایید نکنند این لایحه به اجرا گذاشته نخواهد شد.

شبکه خبری الجزیره نیز در این باره گزارش داد، دولت ایران تلاش دارد با تنظیم بازار خود و کاهش مصرف بی‌رویه بنزین در کشور که نتیجه ارزان بودن این محصول است از فشارهای احتمالی تحریم بنزین که از سوی ایالات متحده ممکن است بر این کشور وارد آید، بکاهد. ایران برای این کار پالایشگاه تولید بنزین در کشور راه‌اندازی کرده و تلاش دارد آنها را به سرعت وارد مدار اجرایی کند.   

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نیز با دادن گزارشی مفصل در این زمینه تحلیل کرد، ایالات متحده پس از تصویب این لایحه به اطلاع دولت اسرائیل رسانده است که سلسله‌تحریم‌هایی علیه ایران را در دستور کار خود دارد. این تحریم کاملا با دولت اسرائیل هماهنگ بوده و منابع اسرائیل افشا کرده‌اند که تصویب این لایحه نشان می‌دهد که پیشرفت بزرگی در همکاری میان اسرائیل و امریکا برای رو در رویی با ایران اتخاذ شده است. تحولات اخیر به خوبی نشان می‌دهد که اسرائیل و امریکا در برابر ایران کاملا هماهنگ عمل کرده‌اند. در این برنامه اروپا نیز کاملا با اسرائیل هماهنگ بوده و گزارش‌هایی که روزنامه‌های اسرائیلی مبنی بر دیدار هفته گذشته مقام‌های عالی‌رتبه اروپایی با اسرائیلی داشتند، مانورهایی که اسرائیل در امریکا داشته و سفر مقام‌های عالی‌رتبه امریکایی به اسرائیل داشتند و درباره برنامه هسته‌ای ایران مذاکرات گسترده‌ای انجام دادند به خوبی نشان می‌دهند که بر خلاف آنچه بسیاری تصور می‌کنند، مواضع امریکا و اسرائیل درباره ایران بسیار به هم نزدیک شده است.


نظر شما :