پچپچه ها/ صدور پنج توپولوف جدید به ایران/ ایران به‌دنبال مجوز تولید هواپیماهای روس

۱۱ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۸:۲۱ کد : ۵۲۷۷ اخبار اصلی
صدور پنج هواپیمای جدید توپولوف به ایران، درخواست از روسیه برای تولید هواپیما در ایران و همچنین شائبه روسی بودن فیلم مستند "شعله های رنگین" که قبل از دادگاه متهمان سیاسی از صداوسیما پخش شد، در این بخش خواندنی است.
پچپچه ها/ صدور پنج توپولوف جدید به ایران/ ایران به‌دنبال مجوز تولید هواپیماهای روس

صدور پنج توپولوف جدید به ایران

در حالی که جمهوری اسلامی ایران بیشترین مراوادت هوایی و... را با روسیه داشته و هزینه های جانی و مالی زیادی بابت خرید توپولوف پرداخته است، از روسیه خبر می رسد که پنج فروند توپولوف 204 در راه ایران است.

یکی از مقامات هواپیمایی روسیه گفته است که عرضه توپولف-204 به ایران آغازگر عرضه این نوع هواپیمای مدرن به سایر کشورها خواهد بود. این در حالی است که اغلب خطوط هوایی این کشور مجهز به بویینگ و ایرباس است.

خبرگزاری ریا نووستی 9 مرداد در خبری به نقل از "سرگی گالپـرین" معاون مدیرکل کورپوراسیون واحد هواپیمایی غیر نظامی روسیه نوشت: قرارداد عرضه پنج فروند هواپیمای مدرنیزه شده "توپولف-204 اس.ام" که چندی پیش با ایران امضا شده است، آغازگر عرضه این نوع از هواپیماها به سایر شرکت های هواپیمایی خارجی خواهد بود.

وی درباره این قرارداد که با شرکت هوایپمایی ایران ایرتور امضا شده، اظهار داشت: مذاکرات طرف روسی با روسای صنایع هواپیمایی ایران درباره خرید هواپیماهای روس و تولید احتمالی آنها با مجوز (در ایران) ادامه دارد.

 

این گزارش می افزاید، قرار است در هواپیماهای "توپولف-204 اس.ام" وزن بدنه (نسبت به مدل پایه توپولف-204-100) حداقل دو تن کاهش یابد که این از طریق استفاده از مواد بسیار مقاوم و سبک، نصب تجهیزات و صندلی های سبک تر و کاهش وزن شاسی به میزان 160 کیلوگرم ممکن خواهد شد.

در همین حال از شرکت های گردشگری ایران خبر می رسد که ایرانیان نسبت به هواپیماهای مسافرتی خود حساس شده و در هنگام تهیه بلیت، نوع هواپیما را سوال می کنند تا سوار توپولوف نشوند.

بعضی از دفاتر عرضه بلیت در تهران از افزایش سفرهای ریلی خبر داده و اعلام کرده اند که مسیر هوایی تهران - مشهد که از پرتردد ترین خطوط هوایی داخلی کشور است به میزان زیادی مشتریان خود را از دست داده و مردم به سفر با قطار روی آورده اند؛ تا جایی که ازدیاد سفر با قطار موجب قطع سهمیه بلیت های اختصاصی کارکنان این دفاتر شده است.

از سوی دیگر خبرها حاکی از این است که شرکت هوایی ایرو فلات (aero flot) که شرکتی متعلق به روسیه است و در ایران نیز فعالیت می کند، ناوگان داخل روسیه خود را مجهز به هواپیماهای ایرباس و بویینگ کرده است.

مستند "شعله های رنگین" تولید روسیه بود؟

یکی از منابع داخل صداوسیما گفته است که فیلم مستند "شعله های رنگین" (درباره انقلاب های رنگین در جمهوری های استقلال یافته از شوروی سابق) که روز جمعه 9 مرداد از شبکه اول سیما پخش شد، محصول روسیه بوده است.

این فیلم یک روز قبل از برگزاری دادگاه بازداشت شدگان سیاسی در تهران - که به تلاش برای انقلاب مخملین متهم شده اند - به نمایش درآمد. فیلم "شعله های رنگین" حاوی تصاویری مستند از جنبش های مردمی در گرجستان و قرقیزستان همراه با تحلیل هایی ضد غربی بود که سعی در تشابه نمایی آن جنبش ها با حوادث اخیر ایران و انتساب سردمداران آنها به امریکا داشت.


( ۵ )

نظر شما :