پاکستان نباید طالبانیزه شود

۲۸ مرداد ۱۳۸۶ | ۱۰:۴۱ کد : ۵۳۲ گفتگو
گفتگو ى اشپيگل با بى نظير بوتو نخست وزير اسبق پاکستان
پاکستان نباید طالبانیزه شود

بی‌نظیر بوتو 54 ساله دو دوره در بین سالهای 1988 و 1996 به عنوان نخست وزیر پاکستان خدمت کرد. اشپیگل با او در مورد بازگشت احتمالی از غربت و نیز تاثیر سیاستهای پرویز مشرف در کمک به طالبان گفت‌وگویی انجام داده است.

اشپیگل: پاکستان به صلح نمی‌رسد  .رییس‌جمهور پرویز مشرف نیز قدرتش را از دست خواهد داد. شما و ایشان در ژولای گذشته در ابوظبی دیداری داشتید. راجع به چه موضوعاتی صحبت کردید؟

 

بوتو: من به طور رسمی این دیدار را تایید نمی‌کنم اما در حال بحث بر سر بازگشت به دموکراسی و برگزاری انتخابات در آینده‌ نزدیک هستیم.

 

اشپیگل: شما هشت سال است که در غربت به سر می‌برید و احتمالاً پس از فروکش کردن توطئه‌هایی که علیه‌تان طرح‌ریزی شدند، به خانه برخواهید گشت. همینطور قانون منع به دست گرفتن سومین دوره‌ نخست وزیری تان نیز احتمالاً لغو خواهد شد. مشرف در این مورد چه چیز گفته است؟

 

بوتو: ما در رابطه با شروع بی ‌طرفانه و مناسب و پایه‌گذاری احزاب و تقویت مجلس پارلمانی گفت‌وگو کردیم.

 

اشپیگل: مشرف محبوبیت و شهرت خود را به ویژه پس از محاصره‌ مسجد سرخ از دست داد. این به معنای شانس شما نیست؟

 

بوتو: بسیار تاسف ‌آور است که مشرف در حال اجرای قانون و تاکید بر آنها در مناطق قبیله ‌یی مرزی با افغانستان و تلاش برای ریشه ‌کن کردن تروریسم نمی‌باشد. سیاست آتش ‌بس‌های متوالی و معاهدات صلح وی، تنها باعث زنده ماندن طالبان و افزایش مناطق نفوذ و قدرت آنها شده است. من می‌خواهم به هموطنانم انتخاب و گزینه واضحتری بدهم. چه آنها از افراطی‌گری حمایت کنند و چه قاطعانه آن را رد نمایند.

 

اشپیگل: بسیار ساده به نظر می‌رسد. چگونه شما می‌توانید به موفقیت بیشتری نسبت به مشرف دست یابید که ایالات متحده را در کنار خود می‌بیند و به تمسخر توسط بسیاری از مردم، "بوشرف" نامیده می‌شود؟

 

بوتو: آنقدرها هم ساده به نظر نمی‌رسد . اما تروریستم بزرگترین خطر و تهدید است. کشور ما نباید طالبانیزه شود. من اطمینان دارم که هموطنانم از خودشان در مقابل این خطر محافظت می‌کنند.

 

اشپیگل: تا این زمان، شما همه‌ گفت‌وگوها با رییس جمهوری که لباس نظامی می‌پوشد را رد کرده‌اید !

 

بوتو: می‌خواهم برای همیشه روشن کنم که حزب من نمی‌تواند با چنین رهبر حکومتی کار کند. ما حکومت نظامی نمی‌خواهیم  .

 

اشپیگل: شما منشوری را با نواز شریف، عضو سابق حکومتی دیگری که در غربت است، امضا کردید. کسی که به نظر می‌رسد بتواند راه بازگشت به دموکراسی را هموار کند. شریف هرگونه ارتباط با مشرف را نقض پیمان خود تصور می‌کند .

 

بوتو: من دیدگاه متفاوتی دارم. معاهده‌ ما، از گفت‌وگو با یک دیکتاتور نظامی جلوگیری نمی‌کند که راهی برای بازگشت به شرایط عادی فراهم می‌آورد. من و شریف برنامه‌های کاری آینده را تعریف کرده ‌ایم. ما دیگر رقیب یکدیگر نیستیم که شریک کاری هستیم و هدفی مشترک داریم. ما مهمترین نقش‌آفرینان در تصمیم تاریخی برای بازگشت به دموکراسی هستیم.


نظر شما :