بازتاب انتشار نامه عسگراولادى به احمدى نژاد در رسانه‌هاى جهان

۱۷ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۱:۳۶ کد : ۵۳۲۸ اخبار اصلی
هفته گذشته مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و امروز نامه حبیب الله عسگراولادی یکی از مقام‌های ارشد حزب موئتلفه اسلامی، یکی از جریان‌‌های سنتی محافظه‌کار ایران و یکی از حامیان محمود احمدی نژاد مورد توجه گسترده رسانه‌های جهان قرار گرفته است.
بازتاب انتشار نامه عسگراولادى به احمدى نژاد در رسانه‌هاى جهان

اخبار ایران نزدیک به دو ماه است که کم وبیش در صدر خبرهای دنیا است. حال اگر این اخبار مربوط به محمود احمدی نژاد رئیس دولت ایران باشد دیگر بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. هفته گذشته مراسم تنفیذ و تحلیف احمدی نژاد مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفت و امروز نامه حبیب الله عسگراولادی یکی از مقام‌های ارشد حزب موئتلفه اسلامی، از جریان‌‌های سنتی محافظه‌کار ایران و یکی از حامیان اصلی محمود احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری مورد توجه گسترده رسانه‌های جهان قرار گرفته است.

روزنامه نیویورک تایمز، در گزارشی تحلیلی درباره نامه عسگراولادی نوشت، در یکی دیگر از نشانه‌های بحران ریاست جمهوری در ایران سیاستمداران کمپ مدافع وی خط قرمز بزرگی را در برابر احمدی نژاد کشیدند. یکی از احزاب محافظه کار ایرانی روز جمعه در نامه‌ای هشدار آمیز و غیر معمول خطاب محمود احمدی نژاد به وی هشدار داد عملی خلاف رهبری انجام ندهد و برای انتخاب اعضای کابینه‌اش از دیگر ظرفیت‌های نظام نیز استفاده کند.

این روزنامه انتشار این نامه هشدار آمیز را از آن جهت با اهمیت دانسته که تنها چهار روز از حکم تنفیذ احمدی نژاد و تنها دو روز از تحلیفش در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی گذشته است و وی نامه‌ای این چنینی از متحدان سنتی و احزاب اصلی محافظه کار کشور دریافت می‌‌کند.

به اعتقاد نیویورک تایمز، نامه حزب موتلفه اسلامی به محمود احمدی نژاد نشان داد که وی با چالشی جدی این بار در میان متحدانش برخورد کرده که می‌تواند مرزهای مخالفانش را تا پشت دیوار حامیانش گسترش دهد. انتشار این نامه پس از نامه جامعه مهندسین که رهبری آن را محمدرضا باهنر از دیگر چهره‌های محافظه‌کار کشور که از مدافعان سابق وی در مجلس محسوب می‌شود، نشان می‌ دهد که این بار احمدی نژاد نه تنها با گروهی از مخالفان دایره اصلاح طلبی بلکه با مخالفانی از درون جریان اصولگرایی که مدافعان اصلی وی محسوب می‌شوند، رو به رو است.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز نیز در یادداشتی با عنوان "محافظه کاران نیز خواهان نقش در کابینه جدید ایران شدند"، نوشت، یک سد قوی زمانی در برابر احمدی نژاد ایجاد خواهد شد که وی اعتنایی به محافظه‌کاران مورد حمایتش نکند و دستورات رهبری را بی‌پاسخ بگذارد یا بخواهد اعتماد گروه معتمدینش را از دست بدهد. این دقیقا هشداری است که یکی از رهبران حزب محافظه کار ایران روز گذشته در نامه‌ای بلند بالا خطاب به محمود احمدی نژاد نوشت و به وی هشدار داد در صورتی که بخواهد از دستورات رهبری سرپیچی کند حمایت سیاستمداران محافظه کار کشور را از دست خواهد داد. حبیب الله عسگراولادی به احمدی نژاد خاطرنشان کرد که وی باید برای تشکیل کابینه‌اش حتما با حامیانش دیدار و گفت و گو کند.

روزنامه واشنگتن پست نیز در یادداشتی با عنوان "دولت احمدی نژاد در دست کیست"، مدعی شد ظاهرا با هشدار محافظه کاران به احمدی نژاد مبنی بر این که اگر بخواهد از دستورات رهبری سرپیچی کرده و در کابینه‌اش از جریان‌های محافظه کار مشورت نگیرد در برابرش خواهند ایستاد، نشان می‌دهد که چهره‌های سیاسی محافظه‌کار چندان به دنبال حمایت بی‌چون و چرا از احمدی نژاد نیستند. این نشان می‌دهد که این دولت بیشتر از سوی نظامیان اداره می‌شود تا سیاستمداران.

روزنامه کویتی الوطن نیز با ارائه گزارشی در این زمینه نوشت، نامه حبیب الله عسگر اولادی یکی از رهبران محافظه کار ایران به محمود احمدی نژاد نشان داد که احمدی نژاد در میان متحدان خودش نیز چندان طرفداری ندارد و آنها حاضر نیستند به هر قیمتی از او حمایت کنند. عسگراولادی در این نامه به احمدی نژاد هشدار داده در صورتی که وی نخواهد از دستورات رهبری اطاعت کرده و برای اعضای کابینه خود از محافظه کاران مشورت بگیرد حمایت خود را از او قطع خواهند کرد.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز نوشته است، نامه حبیب الله عسگراولادی به احمدی نژاد دومین نامه هشدارآمیزی است که یک جریان محافظه کار ایرانی خطاب به او می‌نویسد. پیش از این نامه جامعه مهندسین دیگر جریان محافظه کار ایران منتشر شده بود که خطاب به احمدی نژاد نوشته بود، اگر بخواهد در مخالفت با دستورات رهبری به راه خود ادامه دهد به سرنوشت بنی صدر نخستین رئیس جمهور ایران پس از انقلاب دچار خواهد شد. ظاهرا محافظه کاران به این نتیجه رسیده اند که فعلا چاره‌ای جز حمایت از احمدی‌نژاد ندارند. این سر در گمی در حمایت از احمدی‌نژاد می‌تواند در نهایت به ضرر وی تمام شود. خصوصا این که هنوز مخالفت‌ها علیه وی از سوی اصلاح طلبان ادامه دارد و این می‌تواند دایره مخالفان احمدی نژاد را بسیار گسترده کند.    


نظر شما :