پچپچه‌ها/ کمک چین به بستگان قربانیان ارومچی/ انحلال قریب الوقوع کمیته ویژه مجلس

۲۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۱ کد : ۵۳۵۷ اخبار اصلی
در این بخش می خوانید: انحلال قریب الوقوع کمیته ویژه مجلس در امور حوادث اخیر، کمک دولت چین به بستگان قربانیان ارومچی و مسدود شدن راه های رسیدن به خانه خدا.
پچپچه‌ها/ کمک چین به بستگان قربانیان ارومچی/ انحلال قریب الوقوع کمیته ویژه مجلس

انحلال قریب الوقوع کمیته ویژه مجلس

کمیته ویژه و تازه تشکیل مجلس که مامور پیگیری حوادث و بازداشتی های اخیر شده است، به دلیل عدم کارایی لازم و ناتوانی از عبور از موانع در آستانه انحلال قرار دارد.

مهدی سنایی از اعضای این کمیته در جمع خبرنگاران گفته است که پیشرفت کار این کمیته مستلزم همکاری سازمان‌ها و نهادهای قضایی است. وی با اشاره به احتمال استعفای اعضای کمیته به دلیل تردید در تحقق اهداف گفت: اگرچه جامعه انتظار دارد که مجلس وارد بررسی مسائل کلان کشور شود و با بی‌تفاوتی از کنار این مسائل نگذرد اما در مورد تحقق انتظارات جامعه از کمیته ویژه مجلس تردید جدی وجود دارد.

در حالی که اطلاعات ضد و نقیض و نگران کننده از وضعیت بازداشت‌شدگان اخیر، حساسیت های داخلی و خارجی را نسبت به رعایت حقوق اولیه زندانیان افزوده، کمیته ویژه مجلس نیز قادر به پیگیری شفاف و قاطعانه در این باره نشده است. مقارن با خبر احتمال انحلال کمیته و نومیدی از کارآمدی فعالیت های آن بود که نامه مهم مهدی کروبی به هاشمی رفسنجانی منتشر شد و منکران اتفاقات تلخ اخیر را زیر انتقاد کشید.

سنایی افزوده است: متاسفانه هم تحمل مجلس در پیشبرد کار این کمیته‌ها پایین است و هم پیشرفت کار کمیته‌های منتخب مجلس مستلزم همکاری سازمان‌ها و نهادهای قضایی است. تحقق اهداف در نظر گرفته شده برای کمیته ویژه در ازای اراده جدی مجلس و همکاری مراکز قضایی و نظارتی است و پس از جلسه مشترکی که با اعضای کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با دادستان تهران داشتیم بنا بر این شد که بازدیدهای این کمیته ادامه یابد.

زمانی که این کمیته از ملاقات با برخی زندانیان سیاسی بازماند و فعالیت هایش سویه تشریفاتی پیدا کرد، زمزمه های استعفای اعضای آن شنیده شد و حالا بعد از کاظم جلالی احتمال استعفاهای تازه - در حد انحلال کمیته - نیز مطرح شده است.

راه های رسیدن به خانه خدا مسدود شد

در حالی که چندی بود سطح مراودات ایران و عربستان به سفر حج و انتقال آنفلوانزای خوکی تقلیل یافته بود، با الغای پروازهای ایران - عربستان، هم مسافرت ایرانیان به حج تعطیل شد و هم انتقال بیماری از عربستان.

اعلام شده است که همه پروازها از ايران به مقصد عربستان به منظور پيشگيرى از شيوع آنفلوآنزاى نوع A يا خوکى از 20 مرداد متوقف خواهد شد.

سخنگوى سازمان هواپيمايى کشورى در گفتگو با واحد مرکزى خبر گفته است: با انتقال بقيه زائران حج عمره با چهار فروند هواپيما تا ساعت 19.50 دقيقه بیستم مرداد، عمليات انتقال زائران پايان مى‌يابد و پروازها به مقصد عربستان متوقف مى‌شود.

کمک دولت چین به بستگان قربانیان حوادث ارومچی

اگر دولت چین شدیدترین برخورد ممکن را با اقلیت های استان سین کیانگ انجام داد و موجب شد تا حوادث ایران کمرنگ جلوه داده شود، حالا بازهم این دولت چین است که با انتشار خبر کمک به بازماندگان قربانیان ارومچی، اخبار مربوط به پیگیری های قضایی و پارلمانی حوادث ایران را محو می کند.

به گزارش خبرگزاری شین هوا، مرکز کمک های قانونی منطقه خودمختار اویغور سین کیانگ، قربانیان و بستگان درجه یک قربانیان حوادث پنجم ژوییه را تحت پوشش کمک های خود قرار می دهد.

رن گوئو شن معاون مرکز کمک های قانونی این منطقه گفت که دریافت کنندگان کمک های قانونی شناسایی شده اند و از منافع قانونی آسیب دیدگان حفاظت خواهد شد.


نظر شما :