انفلوانزای سیاسی موجب لغو بازی‌های کشورهای اسلامی شد

۲۰ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۳:۰۵ کد : ۵۳۵۸ اخبار اصلی
در حالی که اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی با صرف هزینه‌های بسیار و نمایشی خیره‌کننده از سوی عربستانی‌ها برگزار شد، ایران بعد از کش و قوس‌هایی که بر سر نام خلیج فارس با کشورهای عرب پیدا کرد و نیز ناامنی‌های اخیر در شهرهای میزبان مسابقات، تصمیم به لغو بازی ها به دلیل پیشگیری از شیوع آنفلوانزا گرفت.
انفلوانزای سیاسی موجب لغو بازی‌های کشورهای اسلامی شد

اردیبهشت ماه بود که خبرگزارى يونايتد‌پرس از لغو دومين دوره بازى‌ هاى همبستگى کشورهاى اسلامى به ميزبانى ايران خبر داد. اين خبرگزارى البته دلیل لغو بازی ها را نه آنفلوانزای خوکی که تقاضاى کشورهاى عربى براى حذف نام "خليج فارس" از روى مدال بازى‌ها عنوان کرد. چند روز بعد حسن میرزا آقابیک دبير اجرايى بازى ها به ایرنا گفت که برگزاری اين مسابقات قطعی است و بسيار پرشورتر از دوره اول برگزار خواهد شد.

برخی مسئولان سیاسی کشور هم اعلام کردند که بايد بر موضع بر حق خود بایستيم و نام خلیج فارس را بر روی نمادهای مختلف بازی ها حفظ کنیم و با هر تعداد شرکت کننده آن را برگزار کنیم. در این میان یونایتد پرس به نقل از دکتر علی اکبر ولایتی نوشت: "ما باید بر موضع خود بایستیم حتى اگر منجر به لغو بازى‌ها شود."

بعد از آن حسن میرزاآقابیک بار دیگر در گفتگو با ایرنا، خبر لغو بازی ها را تکذیب کرد ولی بطور تلویحی، زیر فشار بودن میزبان را بر اثر تحریم کشورهای عربی مورد تایید قرار داد. او گفت: درخواست کشورهاى عربى فقط در حد يک پيشنهاد است که مورد موافقت قرار نگرفته است. اگر کشورهاى عربى تصميم به تحريم بازى ها بگيرند، حتى با وجود 20 کشور هم اين رقابت‌ها را برگزار مى‌کنيم.

اما حالا پای ویروس و وزارت بهداشت وسط آمده و هیچ دلیل سیاسی یا اقتصادی برای لغو مسابقات اعلام نشده است. در شرایطی که به نظر می رسد وضعیت کنونی ایران به خصوص در شهرهای اصفهان و تهران مورد رصد کشورهای شرکت کننده قرار دارد و آنان چندان راغب به حضور در شهرهای متلاطم و اسیر درگیری های سیاسی نیستند و از سوی دیگر، مشکلات عدیده ای در برگزاری موفق و بی حاشیه بازی ها وجود دارد، بهترین راه برای لغو مسابقات، سپردن سرنوشت آن به وزارت بهداشت بود.

اولین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی در عربستان آن قدر باشکوه و پرزرق و برق بود که وظیفه میزبان های بعدی این مسابقات را دو چندان می کرد و روی همین اصل ایران نیز در تلاش بود تا از تمام امکانات خود برای برگزاری دومین دوره بازی ها استفاده کند. اما سطح انتظارات از یکسو و حواشی پدید آمده بر سر نام خلیج فارس در آرم دومین دوره بازی ها که به تهدید کشورهای عربی انجامید، کم کم احتمال لغو بازی ها را افزایش داد و همگان هر روز منتظر خبر انصراف ایران از میزبانی مسابقات بودند.

اگرچه دبیر اجرایی این بازی ها (میرزا آقابیک) تا فروردین ماه امسال با امیدواری و خوشبینی درباره اجرای مسابقات سخن می گفت اما از اظهارات خود او این طور برمی آمد که مشکلات میزبانی ایران تنها به مقوله خلیج فارس و اعتراض کشورهای عربی به درج آن در نشانه بازی ها برنمی گردد و هزینه ها و توانایی اجرای مسابقات را هم شامل می شود.

آقابیک با وجودی که گفته بود "ميزبانى ما به مراتب بهتر از عربستان خواهد بود" از کمبود بودجه سخن رانده و افزوده بود: "برآورد تقريبى ستاد اجرايى مسابقه‌ها براى ميزبانى کل رقابت‌ها اعم از ساخت و تجهيز سالن‌هاى ورزشى، مراسم افتتاحيه و اختتاميه، هتلينگ، ترانسپورت، پوشاک، دستمزد اعضاى کميته‌هاى اجرايى و مواردى از اين دست، چيزى حدود 150 ميليارد تومان بود، اما با توجه به اين که دولت فقط 50 ميليارد تومان در اختيارمان مى‌گذارد، ما هم مجبوريم برآورد تقريبى‌مان را به نصف کاهش دهيم و با رقمى حدود 60 يا 70 ميليارد تومان از اين بازى‌ها ميزبانى کنيم."

این رقم معادل یک دهم هزینه ای بود که عربستان در دوره نخست صرف کرده بود و از آنجا که توقع برگزاری باشکوه تر مسابقات در دوره دوم توقع چندان بیراهی نیست، مشخص نبود که این مقام مسئول چگونه از برگزاری بهتر مسابقات نسبت به عربستان سخن می گفت. شواهد نشان می دهد که ایران در فاصله یک ماه به شروع بازی‌ها هنوز نتوانسته بود به ایده‌آل‌های برگزاری مسابقه‌ای در کلاس مورد نظر برسد.

خبر آنلاین در گزارشی آورده است: "غیر از همه مشکلات اسکان تیم‌ها و عدم تکمیل پروژه‌های ورزشی میزبان بازی‌ها، سازمان ورزش حتی در کمیته داوطلبان هم با مشکلاتی روبرو بوده است. درحالی که ابتدا پیش‌بینی شده بود بازی‌ها نیاز به چهار هزار نیروی داوطلب دارد به رغم همه تلاش‌های انجام شده و استفاده از پتانسیل بسیج ورزش کشور، فقط 1500 نفر برای این کار اعلام آمادگی کردند تا ستاد مسابقات با تغییر شاخص‌های خود اعلام کند با همین تعداد داوطلب هم می‌توان راهنماهای مردمی برای مسابقات داشت."

ميزبانى دومين دوره بازى‌هاى کشورهاى اسلامى سال 2005 به ايران داده شد و از آنجا که کشورهای اسلامی قصد دارند این رقابت ها را به یک رویداد بین المللی بزرگ تبدیل کنند، لغو بازی ها لطمه ای جدی به حیثیت فرهنگی و ملی ایران در میان کشورهای مسلمان وارد می کند. درواقع این ترس از چند ماه پیش وجود داشت که میزبانی ایران در مهرماه سال جاری و در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد پر حرف و حدیث باشد و علاوه بر دستاویزهای عربی با انتقادهایی بر سر نحوه اجرای بازی ها توام باشد.

گفته می شود که برخی عرب ها به دلیل تداوم خشونت های شهری در تهران و اصفهان حاضر به حضور در این شهرها نیستند. سوای این موضوع اخبار نگران کننده بابت شیوع آنفلوانزای نوع A توجیهات لغو مسابقات را کامل می کند.

این مسابقات قرار بود با حضور حداقل 44 کشور در روزهای 24 مهر تا 8 آبان برگزار شود که با دستور وزارت بهداشت و اعلام دبیر کمیته برگزاری بازی‌ها در ایران لغو شد. هنوز درباره برگزاری مسابقات در کشور یا تاریخی دیگر صحبتی نشده است.


نظر شما :