نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

۲۲ مرداد ۱۳۸۸ | ۲۰:۵۹ کد : ۵۳۶۸ اخبار اصلی
هر پنج‌شنبه با ديپلماسى ايرانى؛ مروری بر مهم ترین اخبار و رویدادهای هفته گذشته از گوشه و کنار جهان.
نگاهی به رویدادهای مهم جهان در هفته گذشته

کشته شدن بیت الله محسود از رهبران طالبان

یکی از فرماندهای گروه شورشی طالبان خبر کشته شدن "بیت الله محسود" رهبر این گروه در پاکستان را تایید کرد. "کفایت الله" از کشته شدن محسود و همسر وی در حمله موشکی روز چهارشنبه هفته گذشته آمریکا به وزیرستان جنوبی خبر داد.

دولت پاکستان معتقد است محسود رهبری حمله تروریستی به "بی نظیر بوتو" نخست وزیر فقید این کشور در دسامبر 2007  را به عهده داشته است. اسلام آباد از این فرد بعنوان اصلی ترین تهدید امنیتی داخلی یاد می کند. همچنین واشنگتن برای دستگیری و یا کشتن محسود جایزه ای معادل 5/3 میلیون دلار تعیین کرده است.

حمايت‌هاى آمريکا از دولت سومالى افزايش مى‌يابد

هيلارى کلينتون وزير امور خارجه آمريکا خاطرنشان کرد که دولت باراک اوباما تامين تسليحات و ديگر کمک‌ها به دولت سومالى و صلح‌بانان آفريقايى را تقويت خواهد کرد.

کلينتون به اريتره هشدار داد که اگر به حمايت از گروه‌هاى افراطى ادامه بدهد، تنبيه خواهد شد.

کمک 3.2 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به پاکستان

صندوق بین المللی پول روز گذشته اعلام کرد: کمک 3.2 میلیارد دلاری به پاکستان را برای مقابله با بحران اقتصادی جهانی تصویب کرده است.

محمود عباس به عنوان رييس جنبش فتح انتخاب شد

ششمين کنفرانس سراسرى فتح که در شهر بيت لحم در کرانه باخترى برگزارى شد، روز شنبه محمود عباس رييس تشکيلات خودگردان فلسطين را با اکثريت مطلق به عنوان رييس جنبش فتح اعلام کرد.

سولانا: از وضعيت آرام مرزهاى گرجستان رضايت دارم

خاوير سولانا با اشاره به سالگرد جنگ گرجستان و روسيه اظهار داشت: از وضعيت نواحى مرزى گرجستان با آبخازيا و اوستياى جنوبى رضايت دارم.

مسئول سياست خارجى اتحاديه اروپا گفت: با گذشت يک سال از جنگ پنج روزه‌ منطقه‌ قفقاز، وضعيت اين منطقه مجموعا آرام است.

هيات حماس با مسئولان امنيتى مصر به گفت‌وگو نشست

يک مقام بلند پايه مصرى به روزنامه اماراتى البيان گفت: هيات حماس به رياست محمود الزهار، از رهبران اين جنبش مذاکرات مهمى را با مسئولان امنيتى مصر از جمله معاونان بلند پايه‌ى عمر سليمان، رييس سازمان اطلاعات مصر برگزار کرد.

وى افزود: اين ديدار زمينه ساز مذاکرات گسترده‌تر طى روزهاى آينده جهت از سرگيرى مذاکرات ملى فلسطين است و طى آن مهم ترين پرونده مورد بحث در مذاکرات فتح و حماس يعنى پرونده بازداشت‌هاى سياسى که روند اين گفت‌وگوها را تهديد مى‌کند و موجب شکست مذاکرات تاکنون شده، مورد بررسى قرار گرفت.

اشتاین مایر خواستار گسترش روابط روسیه و ناتو شد

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان گفت : معتقدم که باید هرچه سریع تر روسیه و ناتو روابط خود را از سر بگیرند و همکاری های خود را در زمینه امنیتی افزایش دهند.

وی همچنین از تلاش های انجام شده در زمینه برگزاری نشست وزیران شورای روسیه و ناتو در ماه ژوئن قدردانی کرد.

18ماه حبس خانگی در انتظار رهبر مخالفان میانمار

دادگاهی در میانمار، آنگ سان سو کی رهبر مخالفان دولت این کشور را به 18 ماه بازداشت خانگی محکوم کرد

ترکيه، آمريکا و رژيم صهيونيستى رزمايش برگزار مى‌کنند

نيروهاى ترکيه، آمريکا و اسراييل قصد دارند روز دوشنبه رزمايش دريايى مشترکى را در شرق درياى مديترانه در ترکيه برگزار کنند.


نظر شما :