بار دیگر، برنامه هسته‌ای ایران

۱۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۴ کد : ۵۶۰۰ اخبار اصلی
بار دیگر ایران در لحظه‌ای قرار گرفته است که باید برای بلندپروازی‌های هسته‌ای خود بجنگد...
بار دیگر، برنامه هسته‌ای ایران

دیپلماسی ایرانی: بار دیگر ایران در لحظه‌ای قرار گرفته است که باید برای بلندپروازی‌های هسته‌ای خود بجنگد. در سه سال گذشته، 6 قدرت بزرگ جهان- امریکا، چین، روسیه، فرانسه، بریتانیا و آلمان- به ایران هشدار داده‌اند تا برنامه غنی‌سازی اورانیوم خود را به حالت تعلیق درآورد، چراکه از این نگرانند که هدف ایران دستیابی به سلاح هسته‌ای است. این 6 کشور به ایران در مقابل توقف برنامه غنی‌سازی بسته‌ای پیشنهادی شامل پاداش‌هایی سیاسی و اقتصادی ارائه کرده‌اند.

 اما ایران این پیشنهادات را نپذیرفته است و برنامه غنی‌سازی اورانیوم را ادامه داده است. ایران همچنین اصرار دارد که به طور شفاف تنها در حال توسعه قدرت هسته‌ای غیر نظامی است.

با این وجود این 6 کشور همچنان بیشتر از پیش نگران توسعه توان هسته‌ای ایران هستند.

چهارشنبه هفته گذشته، این 6 کشور به ایران هشدار دادند تا پاسخی مثبت به بسته پیشنهادی غرب طی 2 هفته آینده بدهد. اگر چنین نشود، آنها به سرعت درارتباط با دور جدید تحریم‌های اقتصادی با یکدیگر مذاکره خواهند کرد.

ایران باید به این هشدار گوش دهد. جامعه بین‌المللی پیشنهادی سخاوتمندانه را ارائه کرده است. این پیشنهاد امتیازهای اقتصادی خوبی را به ایران ارائه می‌دهد و همچنین ایران را به جامه جهانی باز می‌گرداند. گذشته از همه اینها، به ایران این تضمین را می‌دهد تا خارج از مرزهای این کشور سوخت هسته‌ای مورد نیاز را تامین کند. اگر ایران واقعا به دنبال توسعه قدرت هسته‌ای غیر نظامی است و نه بیشتر، بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهد این پیشنهاد را رد کند.

این 6 قدرت در چنین شرایطی حق دارند که تحریم‌ها را افزایش دهند. طفره رفتن ایران در خصوص پرونده هسته‌ای دیگر زیادی طول کشیده است. برنامه هسته ای ایران روز به روز گسترش پیدا می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای هفته گذشته اعلام کرد که تلاش ایران ادامه دار بوده است. تلاش ایران برای رسیدن به بمب هسته‌ای می‌تواند ثبات منطقه خاورمیانه را به خطر بی‌اندازد و موجی از گسترش و رقابت تسلیحات هسته‌ای را در این منطقه به وجود آورد.  

اگر ایران همکاری نکند، جامعه بین‌المللی باید به دقت به این مسئله فکر کند که در چنین شرایطی چه تحریم‌هایی را مدنظر قرار دهد. امریکا و هم‌پیمانان او می‌خواهند دور جدیدی از تحریم‌های صادرات تولیدات نفتی را که ایران به شدت به آن وابسته است را اعمال کنند. چنین تحریم‌هایی می‌تواند به شدت مردم ایران را تحت فشار قرار دهد، بنابراین بهتر آن است که این 6 کشور به دنبال تحریم‌هایی باشند که حکومت ایران را مورد هدف قرار دهد تا مردم این کشور.

اما اگر ایران نتواند در مذاکرات موفق شود، تحریم‌ها باید ادامه پیدا کند و ایران باید حواسش را جمع کند. اگر دیپلماسی شکست بخورد، یا ایران به بمب دست پیدا می‌کند یا بمباران می‌شود که باید جلوی هر دوی این نتایج را گرفت.

منبع: Financial Times


نظر شما :