تحلیل غیر واقعی روزنانه السیاسه از نفوذ ایران در عراق

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۰۴:۲۳ کد : ۵۶۲۷ اخبار اصلی
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
روزنامه السیاسه خبر داده است که ائتلاف ملی عراق از مواضع ضد سوری دولت مالکی ناخرسندند. این روزنامه در ادامه به تحلیل موضوع نفوذ ایران در عراق می‌پردازد که بیشتر جنبه رویای عربی به جای واقعیت دارد.
تحلیل غیر واقعی روزنانه السیاسه از نفوذ ایران در عراق

کش مکش‌های سیاسی در عراق بسیار بالا گرفته است. پس از چهارشنبه سیاهی که دولت سوریه یک طرف اتهام آن قرار گرفت، با وجود این که همه جریان‌های سیاسی عراق طرف نوری مالکی را گرفتند با گذشت زمان عده‌ای نیز سرسختی مالکی و مشاوران حزب الدعوه‌ایش را در اتخاذ سیاست‌های تند ضد سوری زیر سئوال برده‌اند.

پس از آن که وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و اردن نتوانستند با میانجیگری خود روابط سوریه و عراق را بهبود بخشند، بر خلاف آنچه گمان می‌رفت، این اختلاف‌ها به درون خود عراق کشیده شده است.

به گزارش روزنامه کویتی السیاسه، ائتلاف ملی عراق که جانشین ائتلاف یکپارچه شده، حملات تازه‌ای را علیه نوری مالکی نخست‌وزیر عراق آغاز کرده با این اتهام که وی نتوانسته یک ائتلاف اقلیمی میان عراق، ایران و سوریه به وجود آورد. این جریان همچنین مالکی را نکوهش کرده که به دستورات مرجعیت شیعه به رهبری آیت الله العظمی سیستانی نیز توجهی نکرده است.

روزنامه السیاسه این خبر را از منابع خود در کربلا نقل کرده است. وجود اختلاف میان جریان‌های سیاسی عراق بر سر سیاست‌های نوری مالکی چیز تازه و قابل کتمانی نیست. جریان‌های سیاسی عراق نزدیک به ایران از این که ائتلافی متشکل از ایران – عراق – سوریه با وجود تمام ظرفیت‌های موجود شکل نگرفته و از پتانسیل‌های موجود در ایران و عراق از سوی دولت عراق به بهترین نحو استفاده نشده خشنود نیستند. به خصوص این که چنین ائتلافی می‌تواند به نفع شیعیان عراق باشد.

اما به واسطه رقابت منطقه‌ای که کربلایی‌ها با نجفی‌ها دارند، چندان نمی‌توان به این خبر روزنامه السیاسه اعتماد کرد. چرا که بارها شاهد بودیم کربلایی‌ها برای کاستن از جایگاه نجفی‌ها که حوزه را در مرکزیت خود دارند، خبرها و شایعات غیر قابل باوری را منتشر کرده‌اند که چندان قابل اطمینان نبوده‌اند. از جمله اتهاماتی که به عمار حکیم وارد می‌ساختند که هیچ کدام از اساس صحت نداشتند. از آنجا که نوری مالکی خود کربلایی است، از این رو می‌توان گفت که چه بسا نشر این شایعات در راستای بزرگ کردن مالکی و مظلوم ساختن وی بدون این که خود مالکی هم بخواهد یا در جریان باشد، انجام شده باشد.

روزنامه السیاسه سپس می‌نویسد، عشایر جنوب عراق همچنان مالکی را تایید می‌کنند و قصد دارند در انتخابات آینده به ائتلاف مالکی رای دهند. به نوشته روزنامه السیاسه، درگیری بر سر نفوذ عربی – ایرانی باعث شده تا مقبولیت مالکی نزد عشایر جنوب بیش از پیش افزایش یابد.

روزنامه السیاسه در حالی این تحلیل را به میان می‌آورد که رایزنی‌ها برای انضمام نوری مالکی به ائتلاف ملی عراق همچنان ادامه دارد. هیچ جایی نیز خبر از زدن چنین اتهاماتی که روزنامه السیاسه به نقل از منابع خود در کربلا گزارش داده از زبان ائتلاف علیه مالکی گزارش نداده است.

روزنامه السیاسه در ادامه دست به تحلیلی زده که بیشتر به جای یک تحلیل واقعی نشان از رویاپروری نویسنده این گزارش است. این روزنامه می‌نویسد پس از پیروزی فراکسیون تحت حمایت مالکی در انتخابات استانداری‌ها این موضوع مطرح شده که اگر مالکی در انتخابات پارلمانی نیز در این منطقه پیروز شود، آنگاه دیگر نفوذ ایران در مناطق جنوبی عراق پایان خواهد یافت. این روزنامه سپس می‌نویسد، در آن صورت تقسیم طوائف در آن منطقه با تمایل به ایران به معنای قبول نفوذ ایران در منطقه نخواهد بود. گویا روزنامه السیاسه به این نکته توجه نکرده نفوذ ایران بیش از آن که نفوذی سیاسی باشد نفوذی مذهبی و اعتقادی است و دولت ایران چه بخواهد چه نخواهد مردم ایران و عراق به ویژه از لحاظ مذهب آن قدر مشترکات دارند که آنها را به یکدیگر نزدیک نگه دارد. نقش ‌آیت الله سیستانی در عرصه کنونی عراق که یک ایرانی است اما در نجف ساکن شده و بر بسیاری از مسائل عراق تاثیر می‌گذارد، دلیلی روشن بر این ادعا است.   

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر


نظر شما :