سرنوشت سه آمریکایی زندانی در ایران

۱۷ شهریور ۱۳۸۸ | ۲۲:۲۷ کد : ۵۶۳۳ اخبار اصلی
روز گذشته حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که بررسی سرنوشت سه کوهنورد امریکایی بازداشت شده که از کردستان عراق وارد ایران شده‌اند زمان‌بر خواهد بود.
سرنوشت سه آمریکایی زندانی در ایران

دیپلماسی ایرانی: روز گذشته، حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که بررسی سرنوشت سه کوهنورد امریکایی بازداشت شده که از کردستان عراق وارد ایران شده‌اند زمان بر خواهد بود.

این سه امریکایی در تاریخ 31 جولای پس از آنکه از منطقه کوهستانی شمال کردستان وارد ایران شدند دستگیر شده بودند. پس از این دستگیری ایران از طریق سفارت سوئیس در تهران دستگیری آنها را به اطلاع واشنگتن رساند.

علیرضا سالاری، معاون وزیر امور خارجه در امور امریکا، روز گذشته اعلام کرد که دلایل ورود این سه امریکایی به ایران همچنان در دست بررسی است. او در دیدار با سفیر سوئیس در تهران گفت: با توجه به حساسیت‌های زمانی و مکانی دستگیری این سه نفر، بررسی و پژوهش در ارتباط با دلایل اصلی ورود آنها به ایران ادامه دارد.

رسانه‌ها اعلام کردند که دوتن از بازداشت شدگان امریکایی در دمشق زندگی می‌کردند و در آنجا به آموزش زبان انگلیسی مشغول بودند. این دو نفر تسلط کامل به زبان عربی نیز داشتند. نفر سوم یکی از طرفداران محیط زیست بود و تا کنون به کشورهای زیادی از جمله هند و چین سفر کرده بود. هر سه این امریکایی‌ها فارق‌التحصیل دانشگاه کالیفرنیا در برکلی هستند.

نکته حائز اهمیت در این مسئله عدم واکنش امریکا نسبت به دستگیری این سه امریکایی است. پیش از این با دستگیری رکسانا صابری در تهران که برای نوشتن کتابی در ارتباط با ایران به تهران سفر کرده بود، واکنش‌های متفاوتی از سوی مقامات امریکایی به همراه داشت. پیگیری‌های مدام مقامات امریکایی و رسانه‌ای شدن این مسئله نقش موثری در آزادی او بازی کرد و توانست پس از آزادی به سرعت به امریکا باز گردد.

نمونه دیگری از حضور امریکایی‌ها در ایران، ورود رابرت لوینسون، مامور سابق اف بی آی بود که حدود 2 سال پیش به جزیره کیش سفر کرد و در آنجا ناپدید شد.

دولت امريکا چندين بار از طريق رابط خود در ايران، يعنى سفارت سوئيس در تهران، از مقام‌هاى اين کشور خواستار اطلاعاتى درباره رابرت لوينسون شده است. اما مقام‌هاى مختلف دولت ايران گفته‌اند که هيچ اطلاعى از سرنوشت لوينسون ندارند. پیگیری دولت امریکا در ارتباط با این کارمند سابق دولتی در همین حد باقی ماند و پیگیری ادامه‌داری در این زمینه انجام نشد. همسر این امریکایی نیز در این 2 سال، 2 بار به ایران سفر کرد تا شاید بتواند نشانه‌ای از وضعیت همسرش پیدا کند که تلاش‌های او نیز بی‌نتیجه ماند.

رابرت لوينسون که تا سال 1998 مامور اف بى آى بود، آخرين بار در روز هشتم ماه مارس 2007، چند هفته پس از سفر به جزيره کيش در جنوب ايران، ديده شد.   

بنا به گزارش‌ها، وى که صاحب يک شرکت امنيتى است، به نمايندگى از سوى يکى از مشتريان شرکتش براى تحقيق درباره قاچاق سيگار به کيش رفته بود.

 ورود بدون ويزا به کيش براى اکثر شهروندان خارجى آزاد است.

البته شرایط کنونی ایران نیز می‌تواند از دلایل دیگر عدم پیگیری امریکا باشد. اما با توجه به اینکه تقریبا به طور همزمان یک تبعه فرانسوی که ساکن تهران بود دستگیر و در دادگاه محکومان پس از حوادث انتخابات محاکمه شد، با پیگیری‌های دولت فرانسه آزاد شد و همچنان در سفارت فرانسه در تهران به سر می‌برد.

اکنون با توجه به نزدیکی نشست سازمان ملل احتمال دارد که اتفاقات جدیدی در پرونده این سه نفر به وجود آید و یا حتی رسیدگی به آن سرعت بیشتری بگیرد.


نظر شما :