گره کور دولت لبنان باز نشد

۱۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۶:۳۰ کد : ۵۶۳۹ اخبار اصلی
سيد حسن نصر الله و ميشل عون با اعلام دولت پيشنهادى سعد حريرى نخست وزير لبنان که روز گذشته دولتش را تحويل ميشل سليمان رئيس جمهورى داد، به شدت مخالفت کردند.
گره کور دولت لبنان باز نشد

دیپلماسی ایرانی: ظاهرا قرار نیست دولت لبنانی به راحتی‌ تشکیل شود. سعد حریری که روز گذشته پس از 70 روز دولت جدید خود را به شیوه 15 کرسی برای اکثریت، 10 کرسی برای اقلیت و پنج کرسی برای رئیس جمهوری انتخاب کرده بود، با مخالفت قاطع سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و میشل عون واقع شد تا تشکیل دولت جدید همچنان در ابهام باقی بماند.

دبيرکل حزب الله لبنان ترکيب کابينه جديد پيشنهادى سعد الحريرى نخست وزير جديد لبنان را تصميم و تدبيرى نامناسب خواند و گفت: «شيوه‌اى که حريرى در پيش گرفته است، حل بحران سياسى لبنان را پيچيده‌تر مى‌کند.»

سيد حسن نصر‌الله ديشب در مراسم افطارى انجمن‌هاى زنان حزب‌الله لبنان با اشاره به ترکيب کابينه‌اى که سعد‌الحريرى نخست وزير جديد لبنان ديروز به ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان معرفى کرد، آن را تصميمى نامناسب دانست و گفت: «شيوه‌اى که سعد‌الحريرى در پيش گرفته است فقط حل بحران را پيچيده مى‌کند.»

در همین حال حزب الله با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، مخالفان با انسجام و همبستگى کامل با تصميم جديد نادرست سعد‌ حريرى درباره تشکيل دولت لبنان برخورد خواهند کرد.

دبيرکل حزب‌الله لبنان تصريح کرد، همه فراکسيونها و نمايندگان پارلمان لبنان حق دارند در ترکيب کابينه، وزير و پستى داشته باشند ولى شيوه‌اى را که سعد‌الحريرى در پيش گرفته است بحران را پيچيده‌تر مى‌کند.

سعد حريرى پس از هفتاد روز وزراى پيشنهادى کابينه خود را عصر ديروز به ميشل سليمان، رئيس جمهور اين کشور معرفى کرد.

حريرى در معرفى ترکيب کابينه خود درباره نام وزيران پيشنهادى خود توضيحى ارائه نکرد اما در عين حال گفت فهرست پيشنهادى براساس اصل تشکيل کابينه وحدت ملى و مشارکت فراگير گروه‌هاى سياسى پيشنهاد شده است.

ميشل عون رئيس جريان ملى آزاد و از متحدين حزب الله لبنان نيز با کابينه پيشنهادى سعد حريرى نخست وزير مامور تشکيل دولت لبنان به ميشل سليمان رئيس جمهور اين کشور مخالفت کرد.

در بيانيه دفتر جريان ملى آزاد لبنان آمده است، خبرهايى که ما دريافت کرديم نشان مى‌دهد که سعد حريرى قصد ندارد دولتى واقعى را تشکيل دهد و تنها سرگرم بازى با اسامى و ترکيب وزرا بر اساس ميل و خواسته خود است.

عون ابراز داشت، ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان با تشکيل کابينه پيشنهادى حريرى موافقت نخواهد کرد.

در صورت موافقت رئيس جمهور با اين ليست، کابينه براى گرفتن راى اعتماد به مجلس معرفى خواهد شد.


نظر شما :