رايزنى هاى گسترده براى آينده اقتصاد جهانى در لندن

۱۸ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۵۲ کد : ۵۶۴۵ اقتصاد و انرژی
اجلاس مشورتی وزیران دارایی ۲۰ کشور قدرتمند جهان روز شنبه ۵ سپتامبر در لندن در حالی برگزار شد که به گفته دولت‌های آلمان، فرانسه و ژاپن این سه کشور بحرانی جهانی را از سر رد کرده‌اند.
رايزنى هاى گسترده براى آينده اقتصاد جهانى در لندن

دیپلماسی ایرانی: اجلاس مشورتی وزیران دارایی ۲۰ کشور قدرتمند جهان روز شنبه ۵ سپتامبر در لندن در حالی برگزار شد که به گفته دولت‌های آلمان، فرانسه و ژاپن این سه کشور بحرانی جهانی را از سر رد کرده‌اند.

پر اشتاین‌بروک وزیر دارایی آلمان نتایج این اجلاس را با وجود برخورد دیدگاه‌های موجود رضایت‌بخش ارزیابی کرد.

پراشتاین‌بروک وزیر دارایی آلمان پس از پایان اجلاس مشورتی وزیران دارایی گروه ۲۰، گفت: «فکر نمی‌کردم تاییدی به این وضوح در رابطه با تنظیم و نظارت بر امور مالی در میان شرکت‌کنندگان اجلاس وجود داشته باشد.»

به اعتقاد وزیر دارایی آلمان اجلاس روز شنبه نشان داد که بازارهای مالی دیگر نمی‌توانند به سیاستی که تا کنون دنبال کرده بودند، ادامه دهند. نظارت بر بازارهای مالی به تدریج برقرار می‌شود. اشتاین‌بروک دلیل می‌آورد که در بهار سال گذشته که بحران مالی تازه آغاز شده بود، روسای دولت‌ها تصمیم گرفتند که برهمه‌ بخش‌های امور مالی و دارایی نظارت کنند و اکنون این تصمیم‌گیری قدم به قدم اجرایی می‌شود.

اما وزیر دارایی آلمان بر پیشرفت مرحله‌ای و قدم به قدم اقدامات تاکید می‌کند، زیرا خود می‌داند که برای همراه کردن کشورهای دیگری چون امریکا و بریتانیا که دیدگاه‌هایی متفاوتی نسبت به آلمان دارند به زمان بیشتری احتیاج است تا تفاهمی همه‌جانبه برقرار شود.

در موضوعات اقتصادی کشورهای اروپایی و امریکایی از دو رویکرد متفاوت تبعیت می‌کنند که در این میان نزدیکی دیدگاه‌های امریکا و بریتانیا به وساطه عمق روابط اقتصادی با یکدیگر طی حداقل نیم قرن گذشته با دیدگاه‌های اقتصادی کشورهای دیگر غرب اروپا تفاوت بسیار دارد.

آنچه فرانسه، آلمان و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی در این اجلاس مشورتی بر آن تاکید کردند، محدود کردن حقوق و همچنین پاداش براى مديران ارشد بانک‌ها بود. وزیران دارايى کشورهاى گروه ۲۰ در نشست خود در لندن در رابطه با پاداش به مدیران ارشد به توافق رسيدند که تعيين پاداش‌ها با توجه به موفقيت مديران در درازمدت تعیین شود. در این رابطه سقفى براى پرداخت پاداش به مديران بانک‌ها تعيين نشد. آلمان و فرانسه خواستار تعيين سقف پاداش مديران ارشد بودند اما ايالات متحده امریکا و بريتانيا با اين دیدگاه مخالف بودند. ایالات متحده و بریتانیا تعیین سقف حقوق برای مدیران را مغایر با اصول اقتصاد باز می‌دانند.

اما با این حال بر اشتاین‌بروک وزیر دارایی آلمان در ارتباط با حقوق مدیران ارشد می‌گوید پیشرفت‌هایی در مشورت‌های لندن لندن حاصل شده است. اگرچه سقفی برای پرداخت مزد در این عرصه نیز به تصویب نرسید. وزیر دارایی آلمان بر این نظر است که پیشرفت‌ها در این اجلاس در حالی به‌دست آمدند که بریتانیا به شدت با پیشنهاد محدود کردن حقوق مدیران ارشد مخالفت می‌کرد.

درباره ادامه کمک مالی به اقتصاد نيز به رغم وجود دیدگاه‌های متفاوت تفاهم‌هایی حاصل شد. گوردون براون نخست وزير بريتانيا خواستار ادامه کمک‌ها براى مبارزه با بحران مالى جهان بود. او توقف این حمايت‌ها را در شراط کنونى اشتباهى تاريخى دانست.

این در حالی بود که برخى کشورها از جمله آلمان با اين استدلال که اجراى برنامه‌هاى حمايتى، مقروض شدن بيش از پيش کشورها را به دنبال دارد، خواستار کاستن تدريجى کمک‌های مالی بودند. دلیل آلمان برای توقف تدریجی این کمک‌ها آشکار شدن نشانه‌هاى بهبود اوضاع اقتصادى بود و این که بدهی دولتی بار سنگینی برای نسل‌های آینده خواهد بود.

در اجلاس لندن وزیران دارايى کشورهاى گروه ۲0 دیدگاه گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا را در زمینه خشک کردن جزایر موسوم به بهشت‌های مالیاتی تایید کردند. قرار بر این است که از ماه مارس سال ۲۰۱۰ میلادی تحريم‌هايى عليه کشورهای موسوم به بهشت‌هاى مالياتى وضع شود. این کشورها از اجراى مقررات جهانی در زمینه مالیات سرباز مى‌زنند.

قرار است همایش سران و نخست وزیران گروه بيست در روزهاى ۲۴ و ۲۵ سپتامبر در پيتزبورگ امريکا پیش‌نویس تفاهم‌نامه ارائه شده را بررسی و تایید کنند.

گروه ۲۰ یا جی۲۰ از قدرتمندترین کشورهای جهان تشکیل یافته است؛ کشورهایی که در مجموع ۸۵ درصد اقتصاد جهان را در اختیار دارند. اعضای گروه بیست شامل امریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، چین، ژاپن، روسیه، استرالیا، کانادا، هند، برزیل، آرژانتین، ترکیه، کره جنوبی، عربستان سعودی، اندونزی، آفریقای جنوبی و مکزیک را می‌شود.

ایران گرچه تولد ناخالص ملی‌اش بر اساس رتبه‌بندی بانک جهانی‌ در سال ۲۰۰۷ در رتبه ۱۷ اقتصاد جهانی بود، اما عضو این گروه نیست. بسیاری از کارشناسان مخالفت صریح تهران با اصول غرب به ویژه چالش‌هایی که ایران و غرب طی سال‌های اخیر بر سر مسائل هسته‌ای و دیگر مسائل عرصه سیاست جهانی با یکدیگر داشته‌اند را علت اصلی غیبت ایران از این نشست می‌دانند.


نظر شما :