انتظار به سر می‌رسد؛ ایران و امریکا مذاکره می‌کنند

۲۲ شهریور ۱۳۸۸ | ۱۸:۱۶ کد : ۵۶۷۵ اخبار اصلی
در همین راستا خوراک خوبی برای رسانه‌های جهان فراهم شد تا تحلیل‌های متفاوت خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و روابط ایران و امریکا بنویسند. روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در شماره اخیر خود به این مسئله اشاره کرده است.
انتظار به سر می‌رسد؛ ایران و امریکا مذاکره می‌کنند
دیپلماسی ایرانی: بسته پیشنهادی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران هرچند به نظر می‌رسد که محتوای چندانی نداشت، اما از نظر باراک اوباما که همواره می‌خواهد دیپلماسی را به عنوان سرمشق خود قرار دهد، روزنه‌ای است برای گفت‌وگو و مذاکره با ایران. بنابراین پس از ارسال بسته پیشنهادی هرچند که برخی از مقامات امریکایی محتوای بسته را ناکافی اعلام کردند اما تنها 2 روز پس از ارسال بسته زمزمه‌هایی در ارتباط با پذیرش امریکا برای مذاکره به ایران به گوش رسید.

در همین راستا خوراک خوبی برای رسانه‌های جهان فراهم شد تا تحلیل‌های متفاوت خود را در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران و روابط ایران و امریکا بنویسند. نشریه نیویورک‌تایمز نیز در شماره اخیر خود به این مسئله اشاره کرده است.

دولت باراک اوباما پیشنهاد ایران برای مذاکره را پذیرفت، اما همچنان با دیده شک و تردید به آن می‌نگرد. سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که بسته پیشنهادی ایران در واقع پاسخی به نگرانی‌های ما در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور نبود.

هفته گذشته ایران پیشنهاد گفت‌وگو در ارتباط با مسائل مختلف را همراه بسته پیشنهادی ارائه کرد اما اشاره کرد که در ارتباط با توقف غنی سازی اورانیوم بحث نخواهد کرد. این درحالی است که اسرائیل پایان سال جاری میلادی را برای حمله نظامی به ایران اعلام کرده‌است اما سوزان رایس، نماینده امریکا در سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد که باراک اوباما مسئله ایران را با اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل در اواخر ماه جاری ارزیابی خواهد کرد.

این درحالی است که بگومگوها در ارتباط با نگرانی از هدف ایران از برنامه هسته‌ای اش چنان شدت گرفته سات که برخی از مقامات سازمان ملل آن را با نگرانی‌های در ارتباط با بمب‌های هسته‌ای عراق مقایسه می‌کنند.

در یک ایمیل خصوصی به متخصصان هسته‌ای که توسط نیوزویک ارسال شد، طریق رئوف، یکی از مقامات ارشد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سازمان ملل یادآوری کرده بود که رسانه‌های جنجالی اشتباهات سال 2003 را تکرار می‌کنند، همان اشتباهات را آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نیز تکرار می‌کند. رئوف ادامه می‌دهد که این تبلیغات زیاد و غلوآمیزاز منابعی نامعلوم منشا می‌گیرد. در این پیام منبع خاصی مورد اشاره قرار نگرفته است اما مقامات امریکایی و اروپایی پیش از این اسرائیل را متهم می‌کردند که برنامه هسته‌ای ایران را غلو می‌کند. 

سازمان‌های اطلاعاتی غربی در ارتباط با تکنولوژی‌های در دسترس ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای با یکدیگر تبادل اطلاعات می‌کنند، اما آنها در ارتباط با هدف ایران با یکدیگر به توافق نمی‌رسند. بسیاری از مقامات کشورهای غربی در ارتباط با صلح‌آمیز بودن برنامه ایران دچار شک و تردید شده‌اند. اسرائیل نیز در این ارتباط مشکوک است و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل نیز اشاره کرده‌است که صبر او حد و اندازه‌ای دارد. رایس نیز اعلام کرد که هیچ‌کس از دیپلماسی صرف‌نظر نخواهد کرد وی ادامه داد که ما موارد دیگر را نیز مدنظر قرار داده‌ایم. موارد دیگر می‌تواند شامل افزایش تحریم‌ها علیه ایران در بعد اقتصادی باشد. حتی چنین گزینه‌ای نیز مخالفان و موافقان فراوانی دارد. برخی ازاین مخالفان معتقدند که این تحریم‌ها هیچ تاثیری بر برنامه هسته‌ای ایران ندارد و تنها مردم ایران را در وضعیت بدتری قرار می‌دهد، این درحالی است که به نظر نمی‌رسد که حتی در شرایط کنونی گزینه حمله نظامی به ایران در دستور کار دولت امریکا قرار داشته باشد.


نظر شما :