عراقى ها سهم آب خود را از ايران مى‌خواهند

۰۸ مهر ۱۳۸۸ | ۰۴:۳۲ کد : ۵۸۲۶ اخبار اصلی
محور مذاکرات روساى ايران و عراق درباره آب و کمبود آب عراق است. عراقى‌ها مى‌گويند ترکيه سهم ما را از آب داده و اکنون از ايران نيز انتظار داريم سهممان را از آب بدهد. به گفته عراقى‌ها حجم آب رود فرات در چند ماه اخير ۴۰ درصد کاهش يافته است.
عراقى ها سهم آب خود را از ايران مى‌خواهند

دیپلماسی ایرانی: ایاد سامرائی رئیس پارلمان عراق روز دو شنبه در راس هیاتی پارلمانی وارد ایران شد و با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت و گو کرد. محور مذاکرات گسترش روابط پارلمانی دو کشور و توسعه روابط دو جانبه میان ایران و عراق اعلام شده است.

در این میان اما مسائل سیاسی و اقتصادی نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت. روزنامه‌های عراقی اعلام کرده‌اند، بحث آب محور مذاکرات رئیس مجلس عراق با رئیس مجلس ایران است.

روزنامه الصباح که روزنامه ارگان دولت عراق محسوب می‌شود در این باره گزارش داد، سامرایی با لاریجانی درباره موضوعات مختلف از جمله چگونگی گسترش روابط فی ما بین، اوضاع عراق و منطقه به گفت و گو نشست.

الصباح در ادامه می‌افزاید، اما مهمترین بخش مذاکرات دو طرف درباره یافتن راه‌هایی برای حل بحران آب که مناطق جنوب عراق را با مشکل مواجه ساخته بوده است.

عمر المشهدانی دبیر بخش رسانه‌ای رئیس مجلس عراق در این باره گفت: «سامرایی بیشتر گفت و گوهای خود را به موضوع آب و بحران پیش آمده در این زمینه اختصاص داده، بحرانی که سراسر بخش جنوبی عراق و جنوب فرات را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. به گونه‌ای که اکنون می‌توانیم بگوییم تمام آب‌هایی که از طریق رودخانه‌های ایران به سمت فرات می‌ریختند بسته شده‌اند.»

همچنین قرار است در مذاکرات دو طرف درباره پرونده زندانیان و مفقودین عراقی در ایران که هنوز سرنوشتشان مشخص نیست و همچنین وضعیت پناهندگان در ایران بحث و تبادل نظر شود.

مشهدانی درباره موضوع آب تاکید کرد، توانسته‌ایم در این زمینه با دولت ترکیه به توافق برسیم و ترک‌ها موافقت کردند سهم عراق را از آب بدهند، اکنون منتظریم ایرانی‌ها نیز این خواسته ما را اجابت کنند و سهم مار از آب بدهند.

به گفته عراقی‌ها سطح آب فرات در چند ماه اخیر نزدیک به 40 درصد کاهش یافته که عمده دلیل آن ساخته شدن سدهای آبی در خاک ایران است که سطح آب‌های جاری منتهی به رود فرات در عراق را محدود کرده است.

هم‌زمان با این سفر گروه تحقیقاتی‌ای از ایران و عراق در شهر بصره گردهم آمدند تا چگونگی تامین آب مناطق جنوبی این کشور را با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های فاو و بصره بررسی کنند.

سفر سامرایی به ایران جنبه‌های سیاسی نیز داشت. انتخابات پارلمانی عراق نزدیک است و سامرایی به عنوان یکی از مقام‌های ارشد حزب اسلامی به فکر انتخابات آتی عراق نیز هست. حزب اسلامی یکی از مهمترین احزاب سنی عراق است که یکی از ارکان مهم جبهه توافق العراقیه را تشکیل می‌دهد. این حزب مهمترین حزب سیاسی سنی عراق محسوب می‌شود که با ایران رابطه نزدیک و حسنه دارد. می‌توان این سفر سامرایی را تلاش برای حمایت ایران از این جریان سنی در انتخابات آتی عراق نیز تعبیر کرد.    


نظر شما :