دیگر کسی نوری مالکی را دوست ندارد

۰۸ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۱۶ کد : ۵۸۳۲ اخبار اصلی
پس از ائتلاف ملى عراق، کردها و سکولارهای شیعه اکنون سنی‌های عراق نیز به مالکی نه گفته اند. گویا مالکی دیگر در میان جریان‌های سیاسی عراق جایگاه مقبولی ندارد. وی دیگر باید به فکر معجزه‌ای باشد تا انتخابات آتی پیروز شود.
دیگر کسی نوری مالکی را دوست ندارد

دیپلماسی ایرانی: هر روز که به انتخابات سراسری عراق نزدیک‌تر می‌شویم اختلاف‌ها و در عین حال حرکت‌های انسجام‌یافته احزاب سیاسی عراقی علیه یکدیگر پررنگ‌تر می‌شود. این بار گویا عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند تجربه دموکراسی را که برایشان تازگی دارد و همانند کودکی که تازه راه رفتن را یاد گرفته یا صحبت کردن را آموخته و دوست دارد به هر بهانه‌ای آموخته‌هایش را تجربه کند بر سر انتخاب نخست‌وزیر نیز بیازمایند. ظاهرا هم چندان اهمیت نمی‌دهند که پرونده فرد هدف برای رقابت چقدر روشن و امیدبخش است.

امروز که به انتخابات عراق نزدیک می‌شویم، اختلاف‌ها با نوری مالکی و انسجام احزاب و جریان‌های مخالف در برابر او پررنگ‌تر می‌شود. به گونه‌ای که روز به روز بی‌میلی به انتخاب مجدد او بیشتر می‌شود و در عین حال عدم رقبت به ائتلاف با وی نیز شدیدتر می‌شود.

مالکی که در انتخابات استانداری‌ها که نزدیک به یک سال پیش برگزار شد، توانسته بود در کمال ناباوری گوی سبقت را از دیگر جریان‌ها و احزاب سیاسی عراق برباید و خود را برنده بلامنازع انتخابات کند، این بار با یک چالش بزرگ رو به رو شده است. گویا قرار نیست در این انتخابات اوضاع بر وفق مرادش پیش یرود.

پس از آن که ائتلاف ملی عراق شروط مالکی را برای الحاق به این جریان نپذیرفت تا مالکی بیش از پیش به فکر تقویت ائتلافش موسوم به ائتلاف دولت قانون شود و خوش داشت بتواند حمایت سنی‌ها و کردها ولو بخشی از آنان را به سمت خود جلب کند، اکنون خبر جدیدی را می‌شنود که می‌تواند حکم آب سردی بر پیکر سیاسی او باشد. سنی‌ها رسما اعلام کرده‌اند که حاضر نیستند مالکی مجددا انتخاب شود. احمد العلوانی یکی از اعضای جبهه التوافقیه مهمترین جریان سنی عراق به روزنامه عربستانی الوطن گفته است، ما به هیچ عنوان مایل نیستیم مالکی مجددا انتخاب شود و با جریان موسوم به ائتلاف دولت قانون که زیر نظر اوست نیز ائتلاف نخواهیم کرد.

العلوانی تاکید کرده است، تجربه دموکراسی همه را وادار می‌کند که خود را برای پذیرش اتفاقات ناگهانی آماده کنند و افراد نیز باید جرات و شهامت نتایج انتخابات را داشته باشند و از رغبت و تمایل خود برای رسیدن به کرسی‌های قدرت اجتناب کنند. به همین دلیل ما ریاست مجدد رئیس حزب دعوت اسلامی برای انتخاب مجدد به دولت آتی را به شدت رد می‌کنیم و معتقدیم چنین تمایلی قواعد بازی دموکراتیک را به هم می‌ریزید.

اما این همه داستان نیست. محمود المشهدانی رئیس سابق پارلمان عراق نیز اعلام کرد، در ائتلاف با نوری مالکی و حزب دعوت اسلامی تجدید نظر می‌کند و پس از بررسی‌ها و مشورت‌هایی که با هم‌حزبی‌هایش انجام داده تصمیم گرفته که از ائتلاف با وی خارج شود.

باسم الزاملی عضو دفتر سیاسی جریان ملی عراق به ریاست مشهدانی به خبرگزاری آکی ایتالیا گفت: «زمانی که می‌بینیم مخالفت‌ها با نوری مالکی بالا است و وزنه سیاسی دیگر جریان‌ها و ائتلاف‌ها قوی‌تر است ترجیح می‌دهیم با مالکی ائتلاف نداشته باشیم.»

این در حالی است که مالکی تصمیم دارد جریان سیاسی خود را برای انتخابات پارلمانی عراق پنج شنبه آتی اعلام کند.      

در همین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که خطیبان مساجد و حسینیه‌ها در شهرهای مختلف عراق انتقادهای خود را از مالکی و دولت افزایش داده‌اند و علیه او در منبرها و جلسات خود انتقادهای شدیدی می‌کنند.

مالکی امروز بیش از همیشه خود را تنها احساس می‌کند. حال پس از آن که کردها و شیعیان به او پشت کرده و حاضر نشدند به او تضمینی برای انتخاب مجددش به سمت نخست‌وزیری یا شرط دیگرش برای دادن کرسی‌های بیشتر به وی بدهند، با نه مهمترین جریان‌های سیاسی سنی عراق نیز رو به رو شده است. اکنون پس از این که مالکی مخالفت شدید حزب اسلامی عراق، کل جبهه ائتلاف جبهه التوافق و محمود المشهدانی رئیس سابق مجلس عراق را دیده، دیگر نمی‌تواند چندان امیدی به سنی‌ها داشته باشد. حتی برخی هم‌حزبی‌هایش در حزب دعوت اسلامی نیز ساز جدایی از او را سر داده‌اند. ظاهرا کسی چندان مالکی را دوست ندارد. او اکنون بیش از همیشه احساس تنهایی می‌کند.  


نظر شما :